Høyre advarer mot å gjøre Oslo-elevene til forsøkskaniner
Mandag 6. februar presenteres byrådets forslag til alternative vurderingsformer i skolen i Utdanningsetaten. Oslo Høyre vil at endringer skal være forskningsbaserte.
Saken er oppdatert 18.40 med kommentar fra bystyrerepresentant Hallstein Bjercke i Oslo Venstre. Han er nestleder i Kultur- og utdanningskomiteen. Bjercke støtter byrådets plan om å prøve ut alternative vurderingsformer og alternativer til dagens eksamen.
Annonse
– Vi er opptatt av
alle gode tiltak som gjør at elevene våre i Oslo-skolen lærer mer. Vi er ikke
imot å forsøke nye vurderingsformer, men de nye vurderingsformene må være forskningsbaserte,
sier Mehmet Kaan Inan, Oslo Høyres skolepolitiske talsperson.
Alternative vurderingsformer som kan prøves ut er mappemetodikk, langtidsoppgave, eksamen i praktisk–estetiske fag, forsøk med todelt eksamen (skriftlig og muntlig) og/eller forsøk med tverrfaglig eksamen. Den 6. februar lanseres skissen på et seminar i Utdanningsetaten i Oslo.
Revil sitter i Kultur- og utdanningsutvalget
i Oslo bystyre. Han frykter at alternative
vurderingsformer vil påføre lærerne merarbeid og spør blant annet om
merarbeidet bør lønnes? Han er også bekymret for at alternative vurderingsformer øker sjansene for juks.
Dette er de åtte spørsmålene Revil har sendt.
1. Er det
gjennomført noen konkret undersøkelse av hvordan den enkelte lærers tidsbruk
blir påvirket av innføring av nye vurderingsformer? I så fall, hvem har
gjennomført undersøkelsen?
2. Hvis nei, vil
byråden ta initiativ til at dette blir undersøkt?
3. Dersom lærerne
blir påført merarbeid i forbindelse med endring av vurderingsformene, er det
byrådens oppfatning at dette merarbeidet bør lønnes?
4. Har alle
fagforeningene som organiserer lærere fått mulighet til å kommentere dette før
ordningen blir innført?
5. Er vurderingsformene
utarbeidet av byrådsavdelingen, slik artikkelen i Utdanningsnytt kan tyde på?
6. Har foresatte
blitt tatt med på råd før dette innføres?
7. Dersom
innføringen medfører økte administrasjonsomkostninger i etaten eller ved den
enkelte skole, hvordan er dette tenkt håndtert?
8. Erfaringsmessig
vil endring i vurderingsformer kunne slå negativt ut for noen elevgrupper. Har Elev-
og lærlingeombudet blitt invitert til å uttale seg om prosessen?
Skal jobbe forskningsbasert
Trude Slemmen Wille, spesialkonsulent i Utdanningsetaten forsikrer Inan og Revil om at det skal jobbes forskningsbasert.
– Det er viktig for UDE å jobbe forskningsbasert i denne
prosessen. I tillegg til å se til Kvalitetsutviklingsutvalget har vi engasjert
forsker Sverre Tveit ved Universitetet i Oslo til å bistå Utdanningsetaten i arbeidet med å følge opp oppdragsbrevet
fra byrådsavdelingen.
Tveit var en av forskerne i Eksamensgruppa til Utdanningsdirektoratet, og
har jobbet mye med temaene vurdering, eksamen og mappevurdering i Norge og
internasjonalt de siste 20 årenes, sier hun.
Annonse
Venstre støtter utprøving
På spørsmål til Hallstein Bjercke, leder av Oslo Venstres bystyregruppe, om hva han mener om byrådets plan om alternative vurderingsformer i ungdomsskolen og i videregående, sier han:
- Dette er vi i Oslo Venstre
positive til. Utprøving av alternative sluttvurderingsformer er noe som ligger
inne i vårt forslag til bystyreprogram som blir vedtatt nå i helgen, 11 og 12. februar. I Venstre står vi fast ved at det er behov for ekstern sluttvurdering i skolen, men hvordan denne skal innrettes, har vi godt av å få mer kunnskap om. Da må også noen stå i
bresjen for å prøve ut ulike modeller, sier Bjercke.
Bjercke er dessuten åpen for å gi elevene økt frihet til å velge eksamensfag og eksamensform.
- Når
vi nå skal tenke nytt, er det viktig å se på hvordan en sluttvurdering best mulig
kan tilpasses elevenes ferdigheter. Skolen bør forsøke å få ut det beste i hver
enkelt elev, og da er det sunt å ha et mangfold av ulike vurderingsformer.
Kanskje bør denne utprøvingen også se på økt valgfrihet for elevene i valg av
eksamensfag og eksamensform? Det kan spille en nøkkelrolle i jobben med å gjøre
skolehverdagen mer motiverende, sier Bjercke.