Lektor i drama og teater, Ine Mariel Solrød, foran elever i drama på Heggen videregående skole.

Ny fagbok skal hjelpe lærere til å snakke om tabu-emner

Godt innpakket i eventyrformat har hun selv skildret vonde ting fra oppveksten i fortellingen «Dragen». Nå vil hun lære andre lærere hvordan de kan bruke fortellingene til å ta opp vonde temaer.

Publisert

– Jeg ønsker å inspirere til mer bruk av fortellinger i klasserommet og bruk av fortellinger som tar opp vanskelige temaer. Det forteller forfatter og lektor, Ine Mariel Solrød, om sin første fagbok.

– Jeg ønsker å inspirere til mer bruk av fortellinger i klasserommet og bruk av fortellinger som tar opp vanskelige temaer.

Å samtale med barn og unge i klasserommet om vanskelige temaer kan være utfordrende dersom læreren ikke har de rette verktøyene for å kommunisere.

Lektor i drama og teater ved Heggen videregående skole i Harstad, Ine Mariel Solrød, har nylig gitt ut sin første fagbok, «Fortellinger som inngang til samtaler om vanskelige tema». Hun håper boka kan hjelpe lærere, andre fagfolk og foreldre til å snakke med barn og unge om temaer som kan være vanskelige å finne inngang til.

Fortellerkunst som inngang

Boka vil bygge bro mellom fagfelt, og knytte fortellinger sammen med livsmestring og psykisk helse i skolen på en praktisk måte. Den gir lærere kunnskap om psykoedukasjon og metodiske ferdigheter og verktøy om fortellerkunst som inngangsport til barn og unge.

– Jeg mener dette er kunnskap som lærere bør vite noe om, som allerede finnes i andre fagfelt, og som er viktig når man skal bygge relasjoner til elevene. Jeg mener ikke at alle lærere bør kunne fortellerkunst, men at de bør vite noe om følelsesregulering og hvordan hjernen utvikles, sier hun og legger til at dette går rett inn i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring i læreplanen.

Praktisk tilnærming

I boka har hun samlet i alt 33 fortellinger, blant annet folkeeventyr og myter, som hun mener kan være inngang til samtaler med elevene om vanskelige tema. Boka er derfor en praktisk tilnærming om hvordan voksne kan bruke fortellinger for å kommunisere med barn og unge, som selv gir dem valget om nærhet eller distanse – og som kan gjøre det lettere for dem å snakke om vanskelige temaer.

Ideen bak boka startet med fortellingen «Dragen», som er en personlig fortelling med opplevelser fra hennes egen oppvekst og med erfaringer med rus og vold i hjemmet. Godt innpakket i eventyrformat.

Solrød, som selv er utøvende fortellerkunstner, har reiste rundt i hele landet med «Den kulturelle skolesekken» og fremførte fortellingen om dragen. Overalt opplevde hun det samme. Når elevene hørte hennes fortelling var det lettere for dem å stare og snakke om det jenta i fortellingen opplevde, enn om sine egne opplevelser. Elevene ga henne etter hvert fortellinger tilbake om deres egne erfaringer og opplevelser.

Fortellinger som verktøy

Hun viser til statistikk som sier at to til tre elever i en klasse har opplevd vold i hjemmet, og enda flere har erfaring med rus. Hun stilte seg spørsmålet om fortellinger kunne brukes som verktøy og inngang til de vanskelige samtalene med elevene.

– Fortellingene er fantasi og fiksjon, som er lettere å snakke om enn sine egne liv. De har et element av håp i seg, og at ting endrer seg over tid i fortellingene. For mange barn er det lett å identifisere seg med helten. Ta Askeladden for eksempel: Han er ikke den modigste, tøffeste eller sterkeste, men han tørr spørre om hjelp, sier hun.

Alvorlige temaer

Det var etter møte med lærebokforfatter Jørgen Moltubakk at ideen om å utvikle ei fagbok om tematikken tok form. Ifølge Solrød mente han at hun burde skrive en bok om de erfaringene hun hadde gjort seg om fortellingens kraft, og satte henne i kontakt med forlaget han sjøl var signert hos. Heldigvis var også forlagsredaktøren hans like gira på prosjektet, og hun sto plutselig med kontrakt før hun hadde startet på masteren.

Valg av temaer i boka er ikke tilfeldig, og omhandler alvorlige temaer som vold, rus, å ikke føle seg god nok, utestenging, fattigdom, død, sorg og seksuelle overgrep. – Jeg forhørte meg med lærere, tre psykologer og en helsesykepleier om hvilke temaer som mennesker oppfatter som vanskelige. Det er temaer og begreper som oppfattes som tabu, og kan være utfordrende og vanskelige å ta opp både i fellesskap og en-til-en, fortsetter Solrød.

Utviklet pilotkurs for lærere

Deretter utviklet hun et pilotkurs for lærere hvor hun testet metode og det pedagogiske materialet. Mange av fortellingene hun bruker i metodene i boka brukes allerede i norskfaget, og finnes tilgjengelig i dag. Hun viser blant annet til folkeeventyrene, som ble samlet inn og skrevet ned av Asbjørnsen og Moe, og eventyr og myter fra verden over.

– De var skrevet i en annen tid og virker kanskje utdatert, men tematikken i eventyrene er likevel aktuell i dag. De inneholder lærdom og metaforer som det ikke er innenfor å si i dag, forteller hun og nevner eksempler fra eventyr om de sju geitekillingene og ulven.

– Eventyrene er muntlig fortalt og bearbeidet, og da er det noen poeng som blir borte underveis. Men skjelettet til fortellingen er der fortsatt og det handler om å fortelle den med egne ord. Det er slik de er blitt fortalt gjennom tidene over hele verden, forteller den engasjerte forfatteren og dramalæreren.

Utøvende forteller og forfatter

Solrød har master i drama og teater fra OsloMet, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) fra OsloMet og skuespillerteknikk fra Teaterhøgskolen i Praha, Tsjekkia. Hun var med å etablere fortellergruppen Storysquad, har jobbet som utøvende fortellerkunstner, turnert med forteller-forestillinger og holdt workshops i Norden, Europa og Nord-Afrika.

Forfatteren i samtale med Tine Skjold.

Boka «Fortellinger som inngang til samtaler om vanskelige tema» ble lansert under et bokbad på UiT Norges arktiske universitet Harstad. I samtale med Tine Skjold, tidligere produsent for Festspillene i Nord-Norge, fortalte hun om boka foran et syttitalls tilhørere. Tilhørerne fikk også høre noen av fortellingene fra boka, som ble fremført av kolleger og elever av Solrød.

 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS