Lektor i drama og teater, Ine Mariel Solrød, foran elever i drama på Heggen videregående skole.Foto: Alf Fagerheim
Ny fagbok skal hjelpe lærere til å snakke om tabu-emner
Godt innpakket i eventyrformat har hun selv skildret vonde ting fra oppveksten i fortellingen «Dragen». Nå vil hun lære andre lærere hvordan de kan bruke fortellingene til å ta opp vonde temaer.
AlfFagerheimTekst og bilder
Publisert
Annonse
– Jeg ønsker å inspirere til mer bruk av
fortellinger i klasserommet og bruk av fortellinger som tar opp vanskelige
temaer. Det forteller forfatter og lektor, Ine Mariel Solrød, om sin første
fagbok.
Annonse
– Jeg ønsker å inspirere til mer bruk av fortellinger i klasserommet og bruk av fortellinger som tar opp vanskelige temaer.
Å samtale med barn og unge i klasserommet om vanskelige
temaer kan være utfordrende dersom læreren ikke har de rette verktøyene for å
kommunisere.
Lektor i drama og teater ved Heggen videregående skole i
Harstad, Ine Mariel Solrød, har nylig gitt ut sin første fagbok, «Fortellinger
som inngang til samtaler om vanskelige tema». Hun håper boka kan hjelpe lærere,
andre fagfolk og foreldre til å snakke med barn og unge om temaer som kan være
vanskelige å finne inngang til.
Fortellerkunst som inngang
Boka vil bygge bro mellom fagfelt, og knytte fortellinger
sammen med livsmestring og psykisk helse i skolen på en praktisk måte. Den gir
lærere kunnskap om psykoedukasjon og metodiske ferdigheter og verktøy om
fortellerkunst som inngangsport til barn og unge.
– Jeg mener dette er kunnskap som lærere bør vite noe om,
som allerede finnes i andre fagfelt, og som er viktig når man skal bygge
relasjoner til elevene. Jeg mener ikke at alle lærere bør kunne fortellerkunst,
men at de bør vite noe om følelsesregulering og hvordan hjernen utvikles, sier
hun og legger til at dette går rett inn i de tverrfaglige temaene folkehelse og
livsmestring i læreplanen.
Praktisk tilnærming
I boka har hun samlet i alt 33 fortellinger, blant annet
folkeeventyr og myter, som hun mener kan være inngang til samtaler med elevene
om vanskelige tema. Boka er derfor en praktisk tilnærming om hvordan voksne kan
bruke fortellinger for å kommunisere med barn og unge, som selv gir dem valget
om nærhet eller distanse – og som kan gjøre det lettere for dem å snakke om
vanskelige temaer.
Ideen bak boka startet med fortellingen «Dragen», som er en
personlig fortelling med opplevelser fra hennes egen oppvekst og med erfaringer
med rus og vold i hjemmet. Godt innpakket i eventyrformat.
Solrød, som selv er utøvende fortellerkunstner, har reiste
rundt i hele landet med «Den kulturelle skolesekken» og fremførte fortellingen
om dragen. Overalt opplevde hun det samme. Når elevene hørte hennes fortelling
var det lettere for dem å stare og snakke om det jenta i fortellingen opplevde,
enn om sine egne opplevelser. Elevene ga henne etter hvert fortellinger tilbake
om deres egne erfaringer og opplevelser.
Fortellinger som verktøy
Hun viser til statistikk som sier at to til tre elever i en
klasse har opplevd vold i hjemmet, og enda flere har erfaring med rus. Hun
stilte seg spørsmålet om fortellinger kunne brukes som verktøy og inngang til
de vanskelige samtalene med elevene.
– Fortellingene er fantasi og fiksjon, som er lettere å
snakke om enn sine egne liv. De har et element av håp i seg, og at ting endrer
seg over tid i fortellingene. For mange barn er det lett å identifisere seg med
helten. Ta Askeladden for eksempel: Han er ikke den modigste, tøffeste eller
sterkeste, men han tørr spørre om hjelp, sier hun.
Alvorlige temaer
Det var etter møte med lærebokforfatter Jørgen Moltubakk at
ideen om å utvikle ei fagbok om tematikken tok form. Ifølge Solrød mente han at
hun burde skrive en bok om de erfaringene hun hadde gjort seg om fortellingens
kraft, og satte henne i kontakt med forlaget han sjøl var signert hos.
Heldigvis var også forlagsredaktøren hans like gira på prosjektet, og hun sto
plutselig med kontrakt før hun hadde startet på masteren.
Valg av temaer i boka er ikke tilfeldig, og omhandler
alvorlige temaer som vold, rus, å ikke føle seg god nok, utestenging,
fattigdom, død, sorg og seksuelle overgrep.
– Jeg forhørte meg med lærere, tre psykologer og en helsesykepleier om hvilke
temaer som mennesker oppfatter som vanskelige. Det er temaer og begreper som
oppfattes som tabu, og kan være utfordrende og vanskelige å ta opp både i
fellesskap og en-til-en, fortsetter Solrød.
Utviklet pilotkurs for lærere
Deretter utviklet hun et pilotkurs for lærere hvor hun
testet metode og det pedagogiske materialet. Mange av fortellingene hun bruker
i metodene i boka brukes allerede i norskfaget, og finnes tilgjengelig i dag.
Hun viser blant annet til folkeeventyrene, som ble samlet inn og skrevet ned av
Asbjørnsen og Moe, og eventyr og myter fra verden over.
– De var skrevet i en annen tid og virker kanskje utdatert,
men tematikken i eventyrene er likevel aktuell i dag. De inneholder lærdom og
metaforer som det ikke er innenfor å si i dag, forteller hun og nevner
eksempler fra eventyr om de sju geitekillingene og ulven.
– Eventyrene er muntlig fortalt og bearbeidet, og da er det
noen poeng som blir borte underveis. Men skjelettet til fortellingen er der
fortsatt og det handler om å fortelle den med egne ord. Det er slik de er blitt
fortalt gjennom tidene over hele verden, forteller den engasjerte forfatteren
og dramalæreren.
Annonse
Utøvende forteller og forfatter
Solrød har master i drama og teater fra OsloMet, praktisk-pedagogisk
utdanning (PPU) fra OsloMet og skuespillerteknikk fra Teaterhøgskolen i Praha, Tsjekkia.
Hun var med å etablere fortellergruppen Storysquad, har jobbet som utøvende
fortellerkunstner, turnert med forteller-forestillinger og holdt workshops i
Norden, Europa og Nord-Afrika.
Boka «Fortellinger som inngang til samtaler om vanskelige
tema» ble lansert under et bokbad på UiT Norges arktiske universitet Harstad. I
samtale med Tine Skjold, tidligere produsent for Festspillene i Nord-Norge,
fortalte hun om boka foran et syttitalls tilhørere. Tilhørerne fikk også høre
noen av fortellingene fra boka, som ble fremført av kolleger og elever av
Solrød.