Ill.foto: Mostphotos
Vil den nye opplæringsloven sikre en bedre utredningspraksis?
Debatt: Den nye opplæringsloven må være krystallklar på at elever med lærevansker blir utredet, slik at de kan få riktig hjelp.
Elever med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og
språkvansker blir ofte fanget opp seint eller ikke i det hele tatt. Det gjør
det vanskeligere for lærere å ivareta dem, og det gjør dem dårligere rusta til
å takle videre skolegang, studier og arbeidsliv.
Disse vanskene er ikke helseutfordringer. Det betyr at det
er i skolen de skal fanges opp, og det er i skolen de skal følges opp. Det
eksisterer ikke et parallelt tilbud som også følger dem opp i helsevesenet.
Når Stortinget nå vedtar en ny opplæringslov, er det derfor
helt avgjørende at den er krystallklar på at elever med mistanke om lese- og
skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker blir utredet for sine vansker,
slik at de kan få riktig hjelp.
For noen er det nødvendig med spesialundervisning, mens for
mange er det fullt mulig å følge den samme undervisningen som andre elever. Uansett
har alle disse elevene behov for at vanskene deres er blitt identifisert. Det
er blant annet viktig for at vi skal kunne vite hva slags hjelp de trenger,
enten det er løsninger som er enkle å implementere i klasserommet, som
skrivestøtteprogrammer, eller særløsninger, som kun er tilgjengelig dersom man
har et vedtak om spesialundervisning. Dette kan være fritak fra vurdering i
sidemål og mulighet til å ta eksamen muntlig, for å nevne noe.
Les også: Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis
Spørsmålet er om forslaget til ny opplæringslov sikrer en
bedre utredningspraksis enn den vi har i dag? Vi er bekymra for at den ikke
gjør det.
Ett av formålene med den nye loven var å gjøre den klarere,
tydeligere og enklere å forstå. Likevel er viktige rettigheter flyttet fra lovteksten til
merknaden. Det bryter med prinsippet at det skal være enkelt å forstå reglene.
Før sto det at foreldrene eller eleven selv kunne kreve
undersøkelser knyttet til behovet for spesialundervisning – i praksis kunne de
kreve at det ble gjort en såkalt sakkyndig vurdering.
I den nye loven er dette punktet fjernet helt, men
prinsippet er likevel ivaretatt i en merknad. Formuleringen er faktisk også
litt bedre, men den burde fremgått direkte av lov.
Dysleksi Norge er bekymra for at dette vil skape sosiale
forskjeller. Det er vanskelig å hevde sin rett. Særlig når man strever med
språk. Særlig når det forutsetter så god kjennskap til lovprosesser. Det er mye
å forlange av voksne mennesker med lesevansker at de må lese lovproposisjonen
for å sikre hjelp til barna sine.
Hva en sakkyndig vurdering skal inneholde
Men hva er egentlig en sakkyndig vurdering, og hvordan
hjelper den elever med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og
språkvansker? Her kommer vi nemlig til det andre problemet, som handler om hva en
sakkyndig vurdering skal inneholde.
Tidligere har det stått i loven at den skal inneholde en
utredning av eventuelle lærevansker. Dette er tatt bort. Departementet skriver
at dette er godt nok ivaretatt av et annet punkt, som sier at den sakkyndige
vurderingen skal ta stilling til hvorfor en elev eventuelt ikke har et
tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
Jeg vet ikke om foreldre som har kjempet for barna sine i
årevis, er enige i at dette er en tydelig nok lovformulering. Over halvparten
av dem som har fått påvist lese- og skrivevansker og språkvansker, og hele 80 prosent av dem med påviste matematikkvansker, fikk dette bekrefta på ungdomsskolen
eller senere. De fleste av disse har meldt inn bekymringer helt siden de
tidligste skoleår. En slik praksis har vi i dag – selv med en lovtekst som er
ganske tydelig.
Vi mener departementet gjør en stor feil i å erstatte en
klar formulering med en som er mer vag. Vi registrerer selvfølgelig at
forslaget ikke er ment som en endring i rettstilstanden, og vi vil veilede våre
medlemmer deretter, men vi er dypt bekymret for at dette vil leses som at det
ikke er nødvendig med utredning. At det er noe PPT kan velge å gjøre, men ikke
må gjøre.
For å sikre at elevene med lese- og skrivevansker,
matematikkvansker og språkvansker får riktig hjelp, må den nye loven både sikre
at foreldrene og elevene selv kan kreve at det gjøres en såkalt sakkyndig
vurdering, og det må presiseres helt tydelig at utredning av eventuelle
lærevansker er en del av en slik sakkyndig vurdering.