Kunstig intelligens vil forhåpentligvis ikke først og fremst bli et problem, men et hjelpemiddel til læring, skriver Gunnulv Hellesylt.
Illustrasjon: Mosphotos
Kunstig intelligens – muligheter og utfordringer for skolen
Debatt: – Jeg tror at vi lærere må bevege oss bort fra de generelle refleksjonsoppgavene.
Angsten er i
ferd med å bre seg i lærerrommene. En ny teknologi er her, og frykten går på at
nå vil kunstig intelligens, i dette tilfellet chatboten ChatGPT, bli brukt til for
eksempel juks. ChatGPT kan nemlig skrive velformulerte og tilsynelatende
intelligente tekster om de fleste temaer. Så hva gjør vi som jobber i skolen
med dette? Er dette en mulighet eller en trussel, eller litt av begge deler?
Jeg mener at skolen
må tilpasse seg denne teknologien på samme måte som vi har lært oss å leve med
kalkulatoren, internett og google. Internett og google er for eksempel gode
redskaper for informasjonsinnhenting, i hvert fall hvis man bruker seriøse
kilder og kombinerer med en stor dose kildekritikk. ChatGPT og andre former for
kunstig intelligens vil forhåpentligvis ikke først og fremst bli et problem,
men et hjelpemiddel til læring.
Så er det
problemstillingen knyttet til juks. Hvordan vet vi at eleven har skrevet oppgaven,
ikke chatboten? Plagiatkontrollen som vi lærere er så glade i, vil ikke funke. ChatGPT
lager nemlig tekster som aldri har vært skrevet før hverken på nettet eller
andre steder. Landslaget for norskundervisning (LNU) mener ifølge Utdanningsnytt at det er «helt vanvittig å slippe
denne teknologien ukritisk løs i klasserommet».
Chatboten stod til eksamen
Ifølge Aftenposten 3. januar har ChatGPT stått til eksamen på
bachelorstudiet i biomedisin – helt uten å lese. Jeg testet selv
eksempeloppgaven i mitt fag fra Udir, Mediesamfunnet 3 fra 2022. Oppgaveteksten
er: «Drøft påstanden ‘deling
av persondata er et demokratisk problem’». ChatGPT kom med en relevant,
nyansert, men kort besvarelse. Men hadde jeg stilt noen flere og utdypende spørsmål,
kunne nok ChatGPT svart mer utfyllende. Svaret var uansett bedre enn noen av de
svakeste elevene kunne ha levert.
Les også: Kunstig intelligens og generasjon snarvei
Når det gjelder oppgaver, tror jeg
at vi lærere må bevege oss bort fra den generelle refleksjonsoppgaver som vi
har vært så glade i. Disse oppgavene starter gjerne med ordet «drøft». Men når oppgaver
i norsk, mediefag og samfunnsfag blir koblet opp mot aktuelle hendelser og
tekster/medietekster knyttet til det norske samfunnet, faller ChatGPT gjennom.
Og de som har utviklet ChatGPT i California, bryr seg neppe om hva Landslaget for norskundervisning måtte mene.
Gunnulv Hellesylt
Hvis ChatGPT for eksempel skal tolke
og analysere en medietekst fra Aftenposten eller et dikt, blir det
strykkarakter. Kunstig intelligens blir nok et verdifullt hjelpemiddel i
fremtiden – også i skolen, men et hjelpemiddel vi skal være kritiske til. «Drøfte-oppgavene»
bør vi bort fra. De er uansett så generelle at det ikke er vanskelig å finne
gode besvarelser på Google som man bare kan bearbeide. Og de som har utviklet
ChatGPT i California, bryr seg neppe om hva Landslaget for norskundervisning
måtte mene.