Ill.foto: Mostphotos
ChatGPT: Ikke forbud, men mulighet for utøvelse av profesjonsfaglig skjønn
Debatt: – Det er helt avgjørende at læringsprosessene skjer i eleven, og ikke i roboten.
Vi står ved et
veiskille i skolen. Har selvstendig skriving en fremtid, eller går vi veien der
vi helst skal «prompte» frem tekster i stedet for å bygge formuleringer selv?
Hvordan kan vi eventuelt bruke ChatGPT-teknologi til å fremme, istedenfor å
undergrave læring?
Som mange
andre har gjort, påpeker Elisabeth Palmgren i Nettavisen
12. februar at ChatGPT-teknologien har kommet for å bli og at «[k]jennskap til
kunstig intelligens og maskinlæring vil være helt essensielt for elevene når de
en gang skal ut i arbeidslivet». Men er det ikke på tide å slutte å repetere
dette poenget og komme litt videre i diskusjonen? Hvem er det som trenger å
overbevises om at språkmodellene ikke kommer til å forsvinne? Jeg savner å
møtes til diskusjon på reelle premisser. Spørsmålet er ikke om vi skal forby
eller tillate, men om vi bør legge til rette for at læreren kan styre når
språkroboter skal brukes, og når de ikke skal brukes.
Jeg er
norsklærer i videregående skole og tror at språkroboter kan brukes på
læringsfremmende måter. I et pedagogisk og redesignet format kan maskinlært
programvare for eksempel tas i bruk for å trene elevenes utvikling av
instrumentelle, men krevende skriveferdigheter. Teknologien kan øve elevene
målrettet i oppbygging av et formålstjenlig teksthierarki, den kan trene opp
elevers mottakerbevissthet, øve dem i kildeføring, språkvariasjon og bruk av
kommunikasjonsfremmende tekstbindere.
Men det går
et stort skille mellom å bruke teknologien til å trene elever i
selvstendig skriving og revidering av tekst, og det å bruke teknologien til å fikse
på tekstene uten at eleven er direkte involvert i revideringsarbeidet. Nå
tenker jeg ikke på rettskrivningsregler og tegnsetting, men på tekstarbeid som
krever refleksjon i valg av struktur, innholdsmomenter, resonnementer og
argumenter. Jeg lurer på om Palmgren og andre er enige i denne vurderingen?
I kombinasjon
med bildegeneratorer som DALL-E, er det heller ikke grenser for hvilke kreative
produkter elevene kan lage med språkteknologi i norskfaget. Med bilde- og
verbalspråk kan vi eksperimentere med form, utforske effekter og hvilken
påvirkning form har på tolkning og meningsskaping. Brukt på riktig måte kan
språkroboter generere både kreativitet og selvstendig tekstskaping.
Helt
avgjørende er selvsagt at læringsprosessene skjer i eleven og ikke i roboten. I
et klasserom der språkroboter alltid er tilgjengelige, er faren for misbruk
overhengende. Vi vil nemlig alltid ha en del elever som av et utall årsaker
velger snarveier og dermed mister selve læringsprosessen.
Og for å
begrave noen myter:
1. Det
hjelper litt, men ikke nok å være tett på hver enkelt elev.
2. Det
hjelper ikke at vi jobber med tekster i prosess med underveisvurdering over
tid. Én lærer klarer ikke å følge 30 elevers prosess samtidig.
3. Det
hjelper ikke at vi dropper formelle vurderinger og underveiskarakterer.
Et system
med flytende grenser mellom opplæring og vurdering, vil derimot gi elever god
grunn til å bruke teknologi på læringsundergravende måter, også når de øver. Nå
må høyskolepedagoger og andre slutte å si at språkroboter ikke er noe problem
bare vi endrer vurderingspraksis. Hva vi trenger er mulighet til å styre bruken
av teknologi i klasserommet, slik at vi kan skaffe oss noen KI-frie lommer der
elevene også kan utvikle selvstendige skriveferdigheter.
Les også: Lektorlaget ber Brenna veilede om kunstig intelligens
At læreren
får en reell kontroll over bruken av språkroboter, er ikke det samme som
forbud, eller som at elevene ikke skal lære å bruke teknologien. Men
fagmiljøene som kjenner realitetene, må gis tilliten til å definere både
muligheter og problemer skapt av ny teknologi. Norskfaget har hovedansvaret for
skriving som grunnleggende ferdighet. «Å skrive er også en måte å utvikle og
strukturere tanker på og en metode for å lære», står det i læreplanen.
Vi må
begynne å diskutere hvordan vi skal sikre skriving som en grunnleggende
ferdighet for alle. Kunstig intelligens bør brukes i norskfaget, både
til læringsanalyse og tilpasset opplæring. Men teknologi har legitimitet i
fagene, først og fremst når teknologien kan bidra unikt og
læringsutvidende på fagenes egne premisser.
Et populært
motsvar til min og andres skepsis er at språkmodellene, på samme måte som
trykkekunsten og kalkulatoren, vil frigjøre menneskelig potensiale, heller enn
å svekke det. Men vi frigjør ingenting hos elever dersom de ikke lærer seg
skriveferdigheter på et visst nivå. Vi kan ikke gi elevene mer krevende og utfordrende
oppgaver, uten at de har grunnlaget som trengs for å håndtere slike oppgaver.
Skriveoppgaver i norskfaget er allerede svært
komplekse, nettopp på grunn av den teknologiske utviklingen. Tilfanget av
tekster og hjelpemidler på nett tvinger læreren til å lage stadig mer
utfordrende oppgavetyper, for å sikre selvstendig elevarbeid. I norskfaglige
skriveoppgaver skal elevene gjøre greie for komplekse sammenhenger og
kontekster, drøfte og resonnere med utgangspunkt i tekster fra ulike tider og
forskjellige sjangre, og de skal utforske både tverrfaglig og dypt, for å nevne
noe. Vi kan ikke fortsette med å la vanskegraden øke eksponentielt i takt med
KI-utviklingen, og i hvert fall ikke som kompensasjon for å slippe roboten løs
som fulltids elevassistent.
Jeg håper et
premiss for kommende diskusjoner er at vi anerkjenner egen tekstskaping som
redskap for læring og for den målrettede, utforskende tanken. En
forskningsoversikt gjort av skriveforskerne Perry D. Klein og Pietro Boscolo
viser at skriving gir et signifikant bidrag til elevers læring (2016).
Integrert fagkunnskap er en forutsetning for faglig målrettet tenking. Og for å
tilegne oss kunnskap, må vi lære. Det gjør vi særlig godt gjennom å skrive.
Svekkede
leseferdigheter og konsentrasjonsevne har også vært aktualisert den siste
tiden. I en UiO-artikkel sier professor Ivar Bråten at
«digitaliseringsprosessen er ein genuin trussel mot lesinga» (1. februar), og
i Klassekampen 10. januar skriver A.J. Vetlesen om
hvordan det «har skjedd noe med selve evnen til å lese tekster, især de som er
lange og innholdsmessig krevende».
Regnestykket
fra norsklæreren ser slik ut: Svekket evne til konsentrasjon og lesing +
uavgrenset tilgang til ChatGPT = svekkede, faglig målrettede tankeferdigheter,
ikke hos alle, men hos mange nok til at det er riktig å kalle det et problem.