mobbing vold ensom alene gutt på benk

– Lovverk skal ikke bare fungere på solskinnsdager, men også i regnvær og storm

Debatt: – Det trengs en opprydning i et lovverk som beskytter elever som ødelegger læringsmiljøet, men som ikke beskytter dem som rammes av dette.

Publisert Sist oppdatert

Hva gjorde nylig avgåtte leder for skoleetaten i Oslo, Marte Gerhardsen, med dilemmaet i løpet av sine år som leder: Hvordan skal vi i skolen kunne praktisere sunn fornuft i møte med elever som utøver vold, trusler og mobbing i gjenstridig hverdagsvirkelighet med et lovverk, som gjør handling tilnærmet umulig? 

Få skoleledere vil tørre å handle, gjøre det riktige for å beskytte medelever og lærere mot elever som utøver vold, trusler og mobber medelever og lærere, når villniset av rettigheter bidrar til handlingslammelse. 

Rettigheter som i navnet skal gi alle elever rett til et trygt læringsmiljø, gir i realiteten først og fremst beskyttelse for utagerende elever fra en hver form for konsekvens eller tiltak for å beskytte medelever mot atferd, som ødelegger læringsmiljø og er skadelig for medelever. Utagerende elever selv er heller ikke tjent med et læringsmiljø ødelagt av mangel på forutsigbarhet og trygghet for alle. 

Lovverket er et resultat av at velmenende aktivister har presset velmenende politikere uten kjennskap til skolesektorens «nuts and bolts» til å vedta lovverk de ikke forstår de reelle konsekvensene av. Velment lovverk virker mot sin hensikt i møte med en hverdag verken velmenende politikere, byråkrater, et flertall av skoleforskere eller andre med stor innflytelse i skolen forstår noe av. 

Det er ikke bare slik at alle gode hensikter ikke lar seg forene, de gode hensikter motarbeider hverandre. Kun kjennskap og erfaring med skolens kjernekompetanse, og kjennskap til skolens «nuts and bolts» kan hindre at gjenstridig hverdagsvirkelighet går i vrangslås og ender i en handlingslammelse, som på sikt vil føre til flukt fra fellesskolen fra ressursterke foreldre, som har råd til å sende barn på privatskole. 

Norsk skole trenger en Magnus Lagabøter som kan rydde opp i et uoversiktlig villnis av et lovverk som beskytter elever som ødelegger læringsmiljøet for medelever og lærere, men ikke er i stand til å beskytte flertallet av elever mot atferd som skaper utrygghet og hindrer læring. 

Men før en slik opprydning i lovverk kan finne sted, så må en ny leder for Utdanningsetaten i Oslo utnevnes. En ny leder bør kjenne «the nuts and bolts», og bør ha erfaring fra, og forstå hva kjernevirksomheten går ut på, også på regnværsdager og i storm. 

Skolebyråd Julie Remen krever en nasjonal avklaring av fortolkning av lovverk som berører dilemmaet mellom overdimensjonert, altomfattende lovverk og praksis i gjenstridig hverdagsvirkelighet med motstridende hensyn mellom elever som utøver vold, trusler og mobbing, og medelever og lærere, som har krav på trygt læringsmiljø. Det Oslo-skolen imidlertid trenger, er skolekompetente ledere.

Powered by Labrador CMS