Foto: Mostphotos
– Lovverk skal ikke bare fungere på solskinnsdager, men også i regnvær og storm
Debatt: – Det trengs en opprydning i et lovverk som beskytter elever som ødelegger læringsmiljøet, men som ikke beskytter dem som rammes av dette.
Hva gjorde nylig avgåtte leder for skoleetaten i Oslo, Marte Gerhardsen, med
dilemmaet i løpet av sine år som leder: Hvordan skal vi i skolen kunne
praktisere sunn fornuft i møte med elever som utøver vold, trusler og mobbing i
gjenstridig hverdagsvirkelighet med et lovverk, som gjør handling tilnærmet
umulig?
Få skoleledere vil tørre å handle, gjøre det riktige for å beskytte medelever
og lærere mot elever som utøver vold, trusler og mobber medelever og lærere,
når villniset av rettigheter bidrar til handlingslammelse.
Rettigheter som i
navnet skal gi alle elever rett til et trygt læringsmiljø, gir i realiteten
først og fremst beskyttelse for utagerende elever fra en hver form for
konsekvens eller tiltak for å beskytte medelever mot atferd, som ødelegger
læringsmiljø og er skadelig for medelever. Utagerende elever selv er heller
ikke tjent med et læringsmiljø ødelagt av mangel på forutsigbarhet og trygghet
for alle.
Lovverket er et resultat av at velmenende aktivister har presset velmenende
politikere uten kjennskap til skolesektorens «nuts and bolts» til å
vedta lovverk de ikke forstår de reelle konsekvensene av. Velment lovverk
virker mot sin hensikt i møte med en hverdag verken
velmenende politikere, byråkrater, et flertall av skoleforskere eller andre med
stor innflytelse i skolen forstår noe av.
Det er ikke bare slik at alle gode hensikter ikke lar seg forene, de gode
hensikter motarbeider hverandre. Kun kjennskap og
erfaring med skolens kjernekompetanse, og kjennskap til skolens «nuts and
bolts» kan hindre at gjenstridig hverdagsvirkelighet går i vrangslås og ender i
en handlingslammelse, som på sikt vil føre til flukt fra fellesskolen fra
ressursterke foreldre, som har råd til å sende barn på privatskole.
Norsk skole trenger en Magnus Lagabøter som kan rydde opp i et uoversiktlig
villnis av et lovverk som beskytter elever som ødelegger læringsmiljøet for
medelever og lærere, men ikke er i stand til å beskytte flertallet av elever
mot atferd som skaper utrygghet og hindrer læring.
Men før en slik opprydning i lovverk kan finne sted, så må en ny leder for
Utdanningsetaten i Oslo utnevnes. En ny leder bør kjenne «the nuts and bolts»,
og bør ha erfaring fra, og forstå hva kjernevirksomheten går ut på, også på regnværsdager og i storm.
Skolebyråd Julie Remen krever en nasjonal avklaring av fortolkning av lovverk
som berører dilemmaet mellom overdimensjonert, altomfattende lovverk og praksis
i gjenstridig hverdagsvirkelighet med motstridende hensyn mellom elever som
utøver vold, trusler og mobbing, og medelever og lærere, som har krav på trygt
læringsmiljø. Det Oslo-skolen imidlertid trenger, er skolekompetente ledere.