Ill.foto: Mostphotos
Kunnskapsministeren ødelegger for debatten
Debatt: – Å insinuere at lærerne fornekter ny teknologi, er fryktelig dårlig gjort. Det handler om det vi skal lære elevene, å være konstruktivt kritiske.
Jeg er glad for at vi har en kunnskapsminister som tar seg
tiden til å besøke skoler og sette seg inn i saker som har betydning for
lærere. Men når Tonje Brenna uttalte seg i VG om lærernes skepsis til kunstig
intelligens i skolen, var det mange lærere som følte seg urettmessig bebreidet
for å være bakstreverske. Til VG uttalte hun blant annet: – Alt forandrer seg, så
det å være åpen og nysgjerrig på hvordan man kan bruke denne teknologien, tror
jeg er nøkkelen.
Takk for den, minister! En av løsningene er altså at lærere
skal være mer åpne og nysgjerrige. Jeg mener koronapandemien viste helt tydelig
at lærere er løsningsorienterte, åpne, nysgjerrige og svært villige til å ta i
bruk ny teknologi.
Når det er formålstjenlig, vel å merke. Når elevene bruker
chatbot, får de store muligheter til å jukse seg frem til gode karakterer som
ikke gjenspeiler grad av kunnskaper og ferdigheter. Lærernes muligheter til å
vurdere om besvarelsene er elevens eget arbeid og hvor grensen går mellom
egenprodusert og kunstig produsert, er små når det er så vektige føringer og
forventninger om å omfavne det digitale. Utdanning handler om å utvikle
individet gjennom produkt, ikke å utvikle produkt gjennom individet, skriver
Roar Ulvestad i et innlegg i BT, og han har et viktig poeng.
Vi er midt i en prosess med ny læreplan, som har vært både
langvarig og som er et produkt av kollektive nasjonale prosesser. Vi har brukt
mange år på arbeidet, for at vi skal ha eierskap til den. Men nå kan det virke
som at vi med kunstig intelligens (KI) skal forkaste alt vi holder på med og omstille
oss til en ny virkelighet over natten.
– Det er ikke sånn at dette går over om du fornekter det,
sier ministeren, og viser til den omtalte chatboten. Bare det å insinuere
at vi som har stått midt i denne utviklingen de siste tjue årene fornekter ny
teknologi, er fryktelig dårlig gjort. Det handler om det vi skal lære elevene,
nemlig å være konstruktivt kritiske.
Det sier ganske mye om rollen lærere har fått i de siste
årene når det virker som om kunnskapsministeren mener vi skal omfavne en helt
ny teknologi, og nesten stempler kritiske lærere som ludditter, eller redde for
teknologi. Lærere som stiller kritiske spørsmål til dette, burde få støtte og
ros for at de ikke omfavner en ny teknologi uten at de først har vurdert
sentrale spørsmål som personvern, muligheten til å jukse seg frem til bedre
karakterer og, viktigst av alt; elevenes læring.
På mange måter ødelegger ministeren også for de viktige
debattene som handler om hvilke ferdigheter elevene må ha i framtidas samfunn
og hvordan skolen kan utvikle denne kompetansen på best mulig måte i ulike
deler av skoleløpet.
Hvilke vurderingsformer som er forsvarlige med nye digitale
hjelpemidler, er en sak man ikke kan fare over med harelabb på denne måten.
Lærerne har ønsket denne debatten lenge, men har blitt avvist av departement og
direktorat. Det er også et stort paradoks at vi, etter snart et par tiår med
digital skole, ennå ikke har brukbar teknologi som gjør at lærere raskt og
enkelt selv kan bestemme hvilke hjelpemidler som skal være tilgjengelige i
klasserommet.