Profesjonene må yte motstand mot forsøk på indoktrinering og la etikken vise veien.
Ill.foto: Pixabay
Yrkesetikken verner demokratiet
Debatt: Når myndighetene gjør «nødvendige endringer» i læreplanene med begrunnelsen i en «ekstraordinær situasjon», må profesjonene yte motstand og la yrkesetikken lede veien.
I Aftenposten 19. mars kunne vi lese om
hvordan russiske myndigheter har endret innholdet i læreplanene. Disse endringene omfatter 17 millioner elever.
Etter invasjonen av Ukraina fikk de russiske lærerne et pålegg
om å gjennomføre «ekstra patriotisk utdannelse» som skulle være
fullført innen 15. mars, altså tre uker etter starten på Russlands
aggresjonskrig. I denne undervisningen skal blant annet «den
mentale og åndelige krigen mot Vesten og Ukraina» vektlegges.
Denne bruken av undervisning for å legitimere en
ulovlig krig har alle kjennetegnene til totalitære styrers bruk
av undervisning for å spre politisk propaganda. Formålet er
opplagt: Indoktrinering av de yngste inn i Putins fordreide
virkelighetsoppfattelse, forankret i nasjonalisme og reinspikka fascisme –
tanker som satt ut i praksis leder til tyranni.
Utdanningsforbundet fordømmer på det sterkeste disse
handlingene som gir klare assosiasjoner til Europa på 1930- og 1940-tallet
20. mars 1942 – 80 år tidligere – kulminerte
«lærerstriden» i det okkuperte Norge i arrestasjonen av rundt 1100
lærere der over 600 ble sendt til tvangsarbeid i Finnmark. Årsaken til
arrestasjonene var lærernes kollektive motstand mot forsøket
på nazifiseringen av undervisningen. Lærerne ville fortsette å
gi elevene sannferdig kunnskap om verden, og nektet å
gjøre undervisningen til en arena for løgn og nazistisk
propaganda.
Lærernes mot i møte med den tyske overmakten
bidro dermed til å verne flere årskull mot nazistenes forsøk
på indoktrinering i klasserommene. Integriteten lærerne
viste under krigsårene er forbilledlig og noe som gjør oss lærere og
barnehagelærere stolte av profesjonen vår. Samtidig gjør den oss
bevisste vårt ansvar i egen samtid.
I Timothy Snyders glitrende bok «Om tyranni – 20
ting vi kan lære av det 20. århundre» gir han, med Stalins og Hitlers
totalitære regimer som bakteppe, råd til medborgere i møte med
tyrannier. Råd nummer fem er «husk yrkesetikken». For når politiske ledere
lefler med tyranniet, blir den profesjonelle forpliktelsen til å vise
nettopp mot og integritet en viktig motvekt. Hvis et profesjonsfellesskap
tenker på seg selv som en gruppe med felles interesser, med en tydelig
etisk forankring som de til enhver tid er forpliktet til å følge, kan
de finne trygghet i felleskapet og vinne innflytelse.
Når myndighetene
gjør «nødvendige endringer» i læreplanene med begrunnelsen i en
«ekstraordinær situasjon» som i tilfellet Russland, må profesjonene yte
motstand og la yrkesetikken lede veien. Som Snyder skriver, kunne ikke
nazistene få total kontroll over det tyske samfunnet uten å vinne kontroll
over profesjonene. Dette gjelder profesjonene til leger og advokater.
Dette gjelder for lærere og barnehagelærere. Dette gjelder oss
alle. Det er derfor vi i Utdanningsforbundet ser på med stor
bekymring at russiske lærerorganisasjoner raskt støttet
invasjonen, og på den måten bidro til å legitimere en krig som
allerede har ledet til stor og unødvendig lidelse.
Les også: Russisk lærerorganisasjon formidler ny støtteerklæring til krigen
Som en ansvarlig fagforening har
Utdanningsforbundet derfor vært med på å utarbeide
«Lærerprofesjonens etiske plattform». Med utgangspunkt i prinsipper om blant
annet menneskerettigheter og profesjonell integritet
forplikter alle lærere, barnehagelærere og ledere i barnehage og
skole seg til å stille seg bak innholdet i plattformen. Dokumentet virker som
en garantist for vår yrkesetikk – både i hverdagen, men også under
ekstraordinære omstendigheter når det kan være fristende
å følge myndighetenes pålegg om uforbeholden lojalitet.
Vi i Utdanningsforbundet er innstilt på å bidra
til å verne om denne yrkesetikken. Utdanningsforbundet er en
politisk organisasjon selv om den er partipolitisk uavhengig. Våre
forpliktelser dreier seg blant annet om hvordan vi forholder oss til makt og
hvordan makten skal fordeles. Vi finner støtte og inspirasjon i modige
lærere som har gått foran, i fellesskapet i organisasjonen og i
vår etiske plattform. Det handler om anstendighet i yrkesutøvelsen.
Snyder er tydelig på at historien ikke
gjentar seg, men at den rimer: Vi kan lære av historien og
unngå å gjøre å samme feil som de før
oss. For valgene vi tar – kollektivt og individuelt –
har betydning for hvor verden går videre. Dette kan være
vanskelig å huske, spesielt når krigen raser, despoter tar makten og
vi søker trygghet og forutsigbarhet. Vi i Utdanningsforbundet er bevisst vår
rolle i vår egen samtid og vil gjennom vårt vern av yrkesetikken bidra til
at vi ikke opplever uønskede gjentakelser fra fortiden.
I Norge har vi fortsatt et velfungerende
demokrati, og vi er ikke redde for at Norge skal gli inn i tyranniet. En av
årsakene til dette er at vi har et samfunn med høy demokratisk bevissthet. En
viktig del av dette er at vi har ansvarlige fagforeninger som kjemper for sine
medlemmers rettigheter, men som også er innstilt på å ta sitt ansvar
gjennom vern av yrkesetikken. Utdanningsforbundet er en slik
organisasjon og vi er klare på å fortsette å yte vår
skjerv for å bevare og videreutvikle demokratiet.