– Digitaliseringen i Osloskolen har sporet fullstendig av
Debatt: Lærer fikk advarsel fra skoleleder når han ikke brukte iPad i undervisningen.
For noen uker siden skrev jeg om hasteinnføringen av kunstig intelligens i Osloskolen. Selv om det er en alvorlig sak, var håpet at det ikke var representativt for tilnærmingen til digitalisering i Osloskolen.
Nå kan mye tyde på at det var et fåfengt håp, og at saken absolutt var representativ for en digitaliseringsiver som er særs urovekkende.
I dag kunne nemlig Klassekampen avsløre at en lærer i Osloskolen opplevde å få advarsel fra skoleleder når han valgte å ikke bruke iPad i undervisningen, men heller la elevene bruke penn, papir og bøker. Om en lærer tør å stå frem offentlig med dette, er det stor sannsynlighet for at flere har opplevd det samme, uten at de tør å stå frem.
Det hele vitner om en skole hvor det skal digitaliseres nærmest for enhver pris. Digitaliseringen blir et mål i seg selv, og hva som er best for elevene kommer i andre rekke. Når det kommer kritiske spørsmål, er det kun mulig å få svar formulert av kommunikasjonsrådgivere i Utdanningsetaten.
Og om lærere ikke ønsker å ta i bruk de digitale verktøyene, så skal de tvinges.
Digitale verktøy kan være en nyttig og god del av undervisningen, men som med alle læringsverktøy, fordrer det at det ligger en pedagogisk vurdering og plan bak. Da må man ha tillit til lærernes vurderinger og valg.
Derfor
har vi i skolen metodefrihet. Lærerne skal være frie til å velge den metoden
som de mener er best ut ifra situasjonen, klassen og enkeltelevene. Dette er en
viktig forutsetning for god læring.
Når
lærere i Osloskolen tvinges til å ta i bruk en enkelt metode, er dette en
alvorlig inngripen i metodefriheten. Og når lærere opplever at de disiplineres
for å bruke sitt pedagogiske skjønn og sin kompetanse, er noe virkelig galt.
Sakene jeg har pekt på her, tyder på at noe er råttent i Osloskolen.
Ansvaret ligger hos utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden. Spørsmålet til byråden er derfor: Vil du gripe inn for å sikre lærernes metodefrihet og få kontroll på den hodeløse digitaliseringen?