– De tok kontakt med oss og ba om hjelp, sier
André Baraldsnes. Han jobber med Læringsmiljøprosjektet ved Universitetet i Stavanger. Et opplegg som kommuner med høye mobbetall kan søke om
å få bli med på. Drangedal var en sånn kommune. I 2019 søkte kommunalsjef for skole i Telemarks-bygda om å hjelp fra Læringsmiljøsenteret i Stavanger.
Annonse
– Det var mange som måtte innse at de hadde gjort en for dårlig jobb når det kom til mobbing, men i Drangedal valgte de å se framover og legge ting bak seg. Det var nødvendig for å komme seg videre, sier han.
Knut (40), Mary-Anne (58) og Per (29) var tre av elevene som stod fram og fortalte om mobbingen de ble utsatt for. Måten Drangedal kom seg videre på, var ved først å innse og innrømme at de hadde et problem, og så å lage nye systemer for å forhindre mobbing.
Usunn kultur
– Det hadde jo allerede vært skrevet og sagt
mye i media om problemene de hadde i Drangedal, så vi var ikke overrasket da de
tok kontakt, sier Baraldsnes. Rent praktisk tok kommunen kontakt med
Utdanningsdirektoratet, som velger ut hvilke kommuner som skal få hjelp gjennom
Læringsmiljøprosjektet. Drangedal var en selvskreven kandidat.
Drangedal 10-årige skoleSonja Holterman
Bygda hadde høye mobbetall, og tidligere
elever hadde stått fram i media og fortalt om mobbing helt tilbake til
70-tallet. Det var blant annet mobbehistoriene som ble fortalt offentlig som
gjorde at kommunen skjønte at noe måtte gjøres. Og da de ansatte fra
Læringsmiljøprosjektet kom til bygda, ble de overrasket over det brede
engasjementet.
– Det er ikke vanlig at alle er med og er så
engasjert. Ofte er det vi som kommer utenfra som må si at vi også trenger den
og den med. I Drangedal stilte alle opp fra dag en, sier Baraldsnes.
At Drangedal trengte en snuoperasjon, var ikke
Baraldsnes i tvil om.
– Det var som om mobbingen var blitt en
aktivitet elevene drev med. En usunn kultur de dro med seg fra generasjon til
generasjon. Det er skremmende at det kan skje, og det er krevende å få en slutt
på det, sier han.
Men skolene i Drangedal har klart å snu
trenden.
– Det den bygda har gjort, er imponerende. De
har klart å bli kvitt det store mobbeproblemet de hadde på veldig kort tid. Vi
har presentert prosjektet i Drangedal på internasjonale konferanser. Det er et
bevis på at det går an å få bukt med mobbeproblemer, sier han.
André Baraldsnes og andre ansatte ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger drar rundt til kommuner som
har mye mobbing på skolene. Prosjektet de driver, kan minne om mobbeprogram som
mange skoler hadde tidligere.
– Prosjektet går over
flere år og har mange faser. Vi starter med veiledning av alle skolene. Det er
en prosjektgruppe på hver skole, forteller han. På skolene får alle ansatte en
fagdag hvert semester hvor ett av temaene er mobbing og
krenkelser.
Drangedal 10-årige skoleSonja Holterman
– Da får de ny
kunnskap, diskuterer, ser filmer og får caser. Dette er en dag hvor alt
skal være praksisnært og gjenkjennelig for lærerne, sier han.
Baraldsnes sier at det er viktig å jobbe med
holdninger og verdier.
– Det å endre en kultur tar tid. De ansatte
diskuterer blant annet: Hva er det vi står for? Hvordan ser vi på barn? Hvordan
opplever vi rollen vår?
Annonse
Lærer å forstå hva som er mobbing
I Drangedal måtte
kommuneledelsen både rydde opp i alt som hadde vært av mobbing og svare på
spørsmål om de gamle sakene. Samtidig skulle de lage et nytt system.
– Vi hjalp til med å sette mål om hva de
ønsket å oppnå. Vi bygget på styrkene som fantes der fra før. Hadde fokus på
hva de faktisk kan, hva de er flinke på. Og så tilførte vi ny kompetanse.
Det var viktig å få lærerne til å forstå hvordan mobbing ser ut, og klare å skille hva som er lek og hva som mobbing.
– Det er viktig at
lærerne har kognitiv beredskap. Det du ser vil du kanskje ikke tolke som risiko
for et barn, men når du har kunnskap vil du tolke det riktig. Og hvis du i
tillegg har lært deg hvordan du skal gripe inn og følge opp, da er
du med på å gjøre skolen trygg for barna, sier Baraldsnes.
– Dette har lærerne i Drangedal klart. De har
endret praksis, og det fungerer.