Muntlig eksamen avlyses:
– En fornuftig avgjørelse
Leder i Utdanningsforbundet er godt fornøyd med at muntlig eksamen i videregående avlyses. Det er de også i Elevorganisasjonen.
– En fornuftig avgjørelse og helt i tråd med råd fra en nesten samlet skolesektor, sier leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal.
Tirsdag ble det klart at kunnskapsdepartementet avlyser muntlig eksamen i videregående skole. Handal mener det beste selvsagt hadde vært om muntlig kunne vært gjennomført, men at det ikke er tilrådelig under de gjeldene usikre forholdene.
Handal understreker at skoleåret er ikke ferdig med dette.
– Nå blir standpunktkarakteren viktigere og veldig mye vil handle om å gi elever og lærere mulighet til å skaffe et godt vurderingsgrunnlag, sier han.
Likeverdig eksamen
Utdanningsforbundets leder minner om at fylker og skoler er ulikt rammet av epidemien og har ofte ulike forutsetninger fra før når det gjelder lokaler og personale.
– I nåværende situasjon vil det være vanskelig å få til en eksamensgjennomføring som er god og likeverdig alle steder. Samtidig vet vi at elevene konkurrerer med hverandre på bakgrunn av karakterer. Derfor er det så viktig at eksamensgjennomføringen er lik over hele landet. Det mener jeg ikke vil være mulig å få til i dagens situasjon, sier Handal.
– Så må vi gjøre alt vi kan for at de som absolutt kan eller må gjennomføre muntlig eller muntlig-praktisk eksamen, skal få anledning til det. Det er situasjonen for privatister og muligens for noen yrkesfag.
I Elevorganisasjonen er de også godt fornøyde med dagens avgjørelse.
– Vi er glad for at regjeringen ikke har sett seg blind på å absolutt gjennomføre eksamen, sier påtropppende leder, Kristin Schultz.
– Det er ikke til å legge skjul på at vi ikke er fan av eksamen. Nå er det viktig at elevene får vist det de kan mot slutten av året slik at de kan få skaffet seg et godt grunnlag for standpunktkarakterene, sier hun.
– Det er vel ikke mange som gråter i dag?
– Nei. Noen reagerer nok på at det er vanskelig å bedømme en elev uten å ha fått et eksternt blikk, som en sensor kan. Men vi stoler på at lærerne klarer å sette skikkelig standpunktkarakterer. Et vitnemål uten eksamenskarakter er ikke et ufullstendig vitnemål, sier Schultz.