Ill.foto: Mostphotos
Elevar blir betre i norskfaget ved å skapa si eiga bedrift
Debatt: Elevbedrift gir elevar rom for å jobbe med grammatikk, lesing, munnlege presentasjonar og digitale verktøy på nye måtar.
Eg utfordrar norsk skule til å jobba tverrfagleg med elevbedrift i norskfaget. Elevbedrift
er eit program der elevane i norsk skule får høve til å bruka sin kreativitet
og sine samarbeidsevner til å utvikla noko heilt eige. Men funn frå mi
masteroppgåve viser tydeleg at elevane også får høve til å utvikla sin
kompetanse innan norskfaget på vegen mot å skapa si eiga bedrift.
Samfunnet
stiller krav til at elevane har kunnskap om å løysa problem, samarbeida, tenkja
nytt og jobba kreativt. Læreplanen verdset praktisk undervisning, og med eit
verdigrunnlag om skaparglede, engasjement og utforskartrong opnar det seg nye
moglegheiter for å utforska potensialet i norskundervisninga. Elevbedrift viser
seg å ha positive ringverknadar på skulekvardagen til elevane, og kan verka på
både motivasjon og lærelyst.
Meiningsfulle tekstar i
møte med kundane
Kva er det som gjer at elevbedrift kan bidra til å auka elevane sine
norskfaglege kompetanse? Ein lærar sa i intervjuet at elevane skriv for å få
noko tilbake. Til dømes skriv dei til leverandørar, samarbeidspartnarar eller
kundar. Dette for å skapa eit produkt, få sponsorpengar eller selja produktet
eller tenesta.
Elevane er opptekne av å
skriva grammatisk rett og opptre som profesjonelle aktørar, for då får
dei kanskje eit ja av potensielle samarbeidspartnarar. Elevbedrift vert ein
kontekst kor elevane skriv tekstar som opplevast som meiningsfulle for dei, med
reelle mottakarar og ikkje minst med eit bodskap dei har kunnskap om, og eit
føremål dei har engasjement for. På den måten vert elevane engasjerte skrivarar
som ønskjer å revidera tekstane sine.
Frå vedkløyving til berekraftsmål
Ettersom elevane
har valt konsept for bedrifta si sjølve, legg arbeidet også opp til at elevane
kan velja å lesa tekstar som dei har interesse av, og som opplevast
meiningsfulle, relevante og har ein nytteverdi for dei. Funna mine viser at
elevane nyttar lesing som eit middel for å forstå og nytta innhaldet i
brukarrettleiingar, informasjonsskriv, instruksar, oppskrifter, søknadar,
skjema og statistikk, og slike tekstar består gjerne av bilete og tabellar. Til
dømes sa ein lærar at nokre bedrifter les for å læra å kløyva ved, andre for å
få inspirasjon til internasjonale bakeoppskrifter, avhengig av kva
forretningsidé bedrifta har.
I tillegg les elevane seg
opp på FN sine berekraftsmål, og ikkje minst nyttar dei ressurssida til Ungt
Entreprenørskap om Elevbedrift. Å utvikla lesedugleik er ikkje det primære
målet med elevbedrift, men vert eit viktig steg på vegen for å driva
elevbedrift.
Meistring i møte med maktmenneske
Det er tydeleg at
dei munnlege aktivitetane i elevbedrift også har stor verdi. I motsetnad til
dei oppkonstruerte presentasjonane i klasserommet gir elevbedrift elevane
moglegheit for reelle presentasjonar, for andre mottakarar enn dei vanlegvis
har, gjerne ukjente personar i maktposisjonar som politikarar eller rektorar.
Denne forma for øving, erfaring og moglegheit for meistringskjensle er unik for
elevbedriftsarbeidet. Elevane uttrykte at dei tok med seg lærdommen frå slike
presentasjonar inn i framtida kor dei kan koma opp i liknande munnlege
situasjonar.
Ein
elevbedriftslærarar sa at elevane viste stor grad av profesjonalitet på
fylkesmessa, ved å innta ei bedriftsmedlemsrolle, samstundes som dei var seg
sjølv. I det la læraren at elevane opptredde seriøst og var medvitne på
ordval, samanlikna med korleis dei snakka til kvarandre, og henne, i
klasserommet. Ved å framstå som ordentlege bedriftsmedlemmar, og formulera
seg deretter, viste elevane at dei tok omsyn til viktig retorisk kompetanse.
Teknologisk kunnskap er forutsetning for å
driva elevbedrift
I framtida vil yrkeslivet ha store krav til elevane sin digitale dugleik. Den eine læraren meinte at
elevbedrift hadde vorte keisamt og omstendeleg utan dei digitale verktøya.
Elevane får erfaring med
mange ulike digitale verktøy og plattformar, til dømes OneNote, Word,
PowerPoint, Facebook, Instagram, Snapchat, Tik Tok og nettressursane til UE.
Gjennom elevane sin aktive bruk av digitale plattformar kjem det fram at
digital dugleik er naudsynt for å kommunisera med andre menneske og utføra
prosjekter på ein meir effektiv, og føremålstenleg måte som bedrift.
I tillegg ligg elevane sin
digitale dugleik som ein føresetnad i alt elevane skriv og les som ei bedrift.
Til dømes sa elevane at dei trong å kunna skriva, snakka og nytta digitale
verktøy for å kommunisera med kundane på Instagram.
Sett i gong prosjekt om elevbedrift!
Vi er i eit samfunn som endrar seg i rekordfart, samstundes som elevane manglar
motivasjon og lærelyst. Vårt ansvar er å rusta elevane for framtida, og då må
me vera ein skule som opplevast som meiningsfull for dei. Det handlar om
livsmeistring!
Elevbedrift har allereie
vist seg å ha positive ringverknadar på skulekvardagen til elevane, og
masteroppgåva mi viser at elevane lærer viktig og brei norskfagleg kompetanse,
til tross for at det ikkje var fokus på det i undervisninga.
Sjølv om elevbedrift nokre gonger kan opplevast
uoversiktleg og kaotisk, oppfordrar eg norsklærarane til å tora å frigje seg
frå den tradisjonelle lærebokundervisninga, og setja i gong prosjekt med
elevbedrift. Tverrfaglege prosjekt med elevbedrift i norskfaget vil kome
elevane og samfunnet til gode.