Ill.foto: Mostphotos
Fjern anmerkningene i ungdomsskolen
Debatt: Ja til anmerkningsfrie ungdomsskoler og en mer dialogbasert og medvirkende måte å arbeide med elevenes sosiale læring på.
Fornyelse av
ungdomskolen er i vinden for tiden. Fra ulikt politisk hold ønsker man å skape
en mer praktisk og variert ungdomsskole som kan holde på elevers motivasjon for
å lære. Det er vel og bra, men det er forbausende få som snakker om
«anmerkningsspøkelset» som fortsatt gjør seg gjeldende på mange ungdomsskoler.
Siden
tidenes morgen har anmerkninger vært en del av elever og læreres hverdag i
ungdomsskolen. Anmerkninger har vært en viktig sanksjon skolen kan bruke for å
regulere elevene i sitt ordensreglement. For mange lærere og andre skoleansatte
er det å gi anmerkning en måte å håndtere elevers utfordrende atferd på. Men er
dette en utdatert måte å takle elevers regelbrudd på i lys av dagens politiske
styringsdokumenter som pålegger alle ansatte i skolen å lytte til og samhandle
mer med elevene?
I forslaget
til ny opplæringslov står det: «Elevane har rett til medverknad i alt som gjeld
dei sjølve etter denne lova» (paragraf 10-2), mens den overordnende delen av
læreplanen LK20 tydelig slår fast at elevene skal erfare at de blir lyttet til
i skolehverdagen, og ikke minst at de kan påvirke det som angår dem.
Elevmedvirkning
er en del av demokratiopplæringen, og kan sies å handle om å anerkjenne
ungdommen som det mennesket hen er. I dette perspektivet er de skoleansattes
evne til å ta ansvar for gode relasjoner viktig. Et trygt og trivelig
læringsmiljø er en viktig premiss for at elever skal kunne virke sammen
med andre.
Ferske tall
fra Elevundersøkelsen 2022 viser at elever på ungdomsskolen opplever
mindre medvirkning enn elever i barneskolen og på videregående nivå. Kan det
tenkes at «det å bli skrevet opp» av læreren i form av anmerkninger oppleves av
elever som noe autoritært og det å ikke bli lyttet nok til i sin skolehverdag?
Kan dette gjøres på andre måter ved at skolen legger bedre til rette for å gå i
dialog med elever som viser utfordrende atferd?
En god
dialog forutsetter den skoleansatte og eleven som likeverdige deltakere, slik
at elevene erfarer at de blir lyttet til. Det nylig TV-sendte programmet
«Helene sjekker ut Mortensrud» på NRK gir et viktig innblikk i hvordan Lofsrud ungdomsskole
i Oslo skaper et trygt og inkluderende miljø for ungdommene. Noe av det som særlig
fanget meg, var måten denne skolen hadde fjernet bruken av anmerkninger på.
Les også: Reell elevmedvirkning
Regelbrudd
medfører på denne skolen en reflekterende samtale med en av skolens faste
ansatte miljøarbeidere. Ungdomsskoleeleven får utlevert en følgeseddel av læreren,
som hen tar med seg og går til et rom som omtales som «Miljøbasen». Her blir
ungdommen tatt vel imot av en miljøarbeider hvor hen inviteres til en
reflekterende samtale i sofaen. Her har skolen, slik jeg har skjønt det, tatt i
bruk et prinsipp hvor veiledningsaspektet blir viktig knyttet til en forståelse
om at de elevene som begår flest regelbrudd, er og de som trenger flest
samtaler med en trygg voksen som de har tillit til.
Å legge til
rette for slike strukturerte og forebyggende hverdagssamtaler på en ungdomsskole
tenker jeg lett kan styrke en ungdoms følelse av å bli sett, hørt, oppmuntret
og anerkjent i en pubertetstid med stor utvikling, nye utfordringer og flere
tanker. Det kan i slike refleksjonssettinger bli naturlig å stille ungdommen
spørsmål som: «Hvordan og hvorfor skjedde dette?», «Hva kan dette ha å si for
deg og for oss andre her på skolen?» og «Hvilke andre måter tenker du vi kan
gjøre dette på?».
Man bør løfte
blikket fra å skrive anmerkninger til selv å få muligheten til å lære mer om
den enkelte elevs utfordringer gjennom nær dialog med den det gjelder. Den
jødiske filosofen Martin Buber uttrykker noe av dette i boka «Jeg og du» (1923)
hvor filosofen peker på viktigheten av at vi må anerkjenne oss selv og andre
som både et «Jeg» og et «Du» framfor et «Det» - noe som vil igjen kunne styrke
en ungdoms selvrespekt.
Elevmedvirkning
i denne sammenheng handler om å styrke elevers handlekraft på den måten at de
skal ta mer kontroll av egen læring og eget liv, men også for det
læringsfelleskapet de er en del av. Og det oppnår vi ikke ved å skrive endeløse
sure anmerkninger hver gang en ungdom bryter skolereglene. Ja til flere
anmerkningsfrie ungdomsskoler og en mer dialogbasert og medvirkende måte å
arbeide med elevenes sosiale læring på.
Dette tror
jeg er viktigere å få på plass på alle landets ungdomsskoler framfor en ekstra
naturfagstime i uka, slik enkelte politiske partier nylig har tatt til orde
for.