Det finnes metoder lærere kan bruke for å oppdaget elever med høyt læringspotensial, ifølge talentveileder i Stavanger.Foto: Maja Ljungberg Bjaaland
Lærere har dårlig samvittighet overfor evnerike elever
Lærere vet ikke nok om evnerike barn, og mange ønsker å gi disse elevene et bedre tilbud, mener lærerveileder i Stavanger. Hun får telefoner fra lærere over hele landet.
– Mitt inntrykk er at lærere ikke vet nok om denne elevgruppen. Jeg jobber mest i Stavanger kommune, men får telefoner og mailer fra hele landet, fra både lærere, skoleledere og foreldre, sier Anne Maren Meland.
Annonse
Hennes jobb er å veilede lærere om barn med stort læringspotensial i Stavanger kommune. Men Meland blir også kontaktet av skolefolk fra andre deler av landet.
– Dette viser meg at det ikke finnes nok kompetanse på dette området. Jeg prøver å hjelpe til så godt jeg kan, men tiden er knapp, sier Meland.
– Min opplevelse, etter å ha jobbet med disse barna i over seks år, er at lærerne trenger råd til hvordan man identifiserer dem og hva gjør vi med undervisningen når vi vel har funnet dem, sier Meland.
Er det lettere for lærer å oppdage evnerike gutter, enn jenter?
– Jeg som talentveileder blir oftest koblet på angående gutter fordi de kanskje har en atferd som forstyrrer eller ødelegger, mens jentene kan bli veldig stille, trekke seg inn i seg selv, eller bare godta ting som de er, sier Meland.
Talentveilederen opplever at mange er redde for å ta feil.
– Jeg opplever også mye usikkerhet blant lærerne for å gjøre noe feil. «Tenk hvis denne eleven ikke er evnerik, eller hva om jeg som lærer vurderer noe feil.» Dette burde absolutt vært en del av lærer- og barnehagelærerutdanningene.
– Statistisk vet vi at det i hver klasse går ett til to barn med ekstraordinært læringspotensial, og den norske skolen er ikke god nok til å ta vare på disse elevene, sier Jørgen Smedsrud, forsker ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Slik oppdager du de høyt intelligente
I tillegg er det mange lærere som trenger råd om hvordan de skal ivareta det sosioemosjonelle hos elevene.
– Det er mye usikkerhet hos lærerne, og mye dårlig samvittighet. Men igjen må jeg understreke at dette burde vært en del av utdanningene, på lik linje som lærevansker er det, sier Meland.
– Vi har laget en pakke som skal fungere som en hjelp til å heve kompetansen på dette området, sier Meland.