Etter å ha jobbet med yrkesfaglærerutdanning i snart 25 år
tenker jeg stadig oftere på forholdet mellom resultatene av forskning og
hvilken betydning denne forskningen har for fag- og yrkesopplæringen i skolen
eller arbeidslivet.
På nettsiden til Senter for kunnskap om yrkesfag (SKY) ved
OsloMet har vi for eksempel over 320 rapporter, notater og artikler fra de
siste fem årene.
Disse beskriver blant annet elev-, lærling-, deltaker- og
lærerperspektiver når det gjelder inkludering, organisering og utbytte av
opplæring. Mye forskning er også knyttet til utdanning av yrkesfaglærere og mer
generelt til organisering av fag- og yrkesopplæring i Norge og andre land. Det
er lagt ned mye arbeid i disse 320 arbeidene, men hvordan dette materialet
brukes i praksisfeltet, er mer eller mindre et blindt felt.
Bruk av forskningsresultater
Jeg har stor forståelse for at yrkesfaglærere og ledere av
annen opplæring innenfor fag- og yrkesopplæringsfeltet ikke kaster seg over
internasjonale tidsskrifter og finleser dem for å sjekke ut siste nytt innenfor
sitt felt. Spørsmålet er om vi som arbeider med forskning på og med deltakere i
fag- og yrkesopplæringsfeltet, kommuniserer i for stor grad med
forskningsfeltet og for lite med praksisfeltet?
Vi kaller det publisering når
vi får artikler på trykk i et såkalt vitenskapelig tidsskrift, og formidling
når vi publiserer i et fagblad eller bidrar med faglige innspill på skoler,
seminarer eller lignende. Publisering telles og verdsettes ved for eksempel
opprykk, mens formidling ligger mer på siden selv om det oppfattes positivt å
delta i et offentlig ordskifte.
Problemet med denne ordningen er at jeg er usikker på om den
forskningen vi bidrar med, virkelig har betydning for praksis i fag- og
yrkesopplæringsfeltet vi forsker på og med. Hvordan kan vi bidra til at funnene
i forskningen faktisk finner veien tilbake til praksisfeltet og får betydning
der? Hvilken impact får forskningen vår i det praksisfeltet vi betjener? Dette
er, for meg, et område jeg tror vi har mye å hente på.
Slik jeg ser det, er det flere muligheter for å knytte
forskningen som for eksempel gjennomføres ved Institutt for
yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet, tettere til praksisfelt.
Flere formidlingsarenaer
Å utvikle en formidlingsstrategi kan være en måte å nå
lærere og andre aktører på som ikke nødvendigvis leser vitenskapelige
tidsskrifter. Det kan handle om å formidle populariserte forskningsresultater
på ulike flater, for eksempel Senter for kunnskap om yrkesfag, fagblader som
Yrke, innlegg på ulike på skoler og konferanser, tekster til Store norske
leksikon og også bruk av sosiale medier, podkaster og lignende.
En slik
spredningsstrategi kan treffe yrkesfaglærere, instruktører og andre aktører i
fag- og yrkesopplæringen bedre enn publiseringer i de vitenskapelige
tidsskriftene.
Bruk av forskningsresultater
At undervisningen ved yrkesfaglærerutdanningene skal være
forskningsbasert, er selvsagt, men hvordan forskningsresultater
operasjonaliseres og brukes i undervisningen ved yrkesfaglærerutdanningen, er
ikke gitt.
Generelt er det gode muligheter til å «oversette» forskningsbasert
kunnskap til et aktivt handlingsrepertoar for studentene, men det er ikke
nødvendigvis ett fasitsvar på hva som er (god) forskningsbasert praksis som
lærer.
Kanskje er det nettopp utvikling av lærerskjønn som er viktig, men hva
skal dette skjønnet bygges på? I en tid med fake news, alternative fakta og
ikke minst det som beskrives som faktaresistens, er det nødvendig med et
repertoar av forskningsbasert kunnskap. Her tror jeg det er mer å hente.
På nettsiden til Senter for kunnskap om yrkesfag (SKY) ved OsloMet har vi over 320 rapporter, notater og artikler fra de siste fem årene.
Halvor Spetalen, dosent yrkesfaglærer-
utdanningen OsloMet
Vi må ta utgangspunkt i aktuelle forskningsbehov
Skal forskningen oppleves, og faktisk være, relevant for det
vi kaller praksisfeltet, er det nødvendig å ta utgangspunkt i hva ulike
målgrupper som skole(eier), arbeidsliv, opplæringskontor, politiske myndigheter
etc. uttrykker av forskningsbehov. Hva er det disse gruppene trenger å vite mer
om for å kunne videreutvikle sine opplæringsstrategier og -planer?
I fortsettelsen av dette kan forskningen vi gjennomfører,
utvikles tydeligere mot det å levere beslutningsstøtte til ulike aktører som
bidrar til utvikling av planverk eller konkrete opplæringsopplegg i både skole
og arbeidsliv. Det å se på forskningen som beslutningsstøtte kan bety noe for
designet av forskningen og ikke minst for hvordan resultatene presenteres.
Utprøving og utviklingsorientert forskning
Å utvikle forskningsdesign med større fokus på utprøving
over tid på skoler og arbeidsplasser kan også være med på å bidra til en
forskningsbasert utvikling av fag- og yrkesopplæringen enten det er i skole
eller arbeidsliv.
Forskning som beskriver et fenomen, kan være nyttig
beslutningsstøtte, men faktisk utprøving kan bidra å teste ut tidligere
forskning og knytte forskning og praksisfelt tettere sammen.
Lærerutdanningen er kort, karrieren er lang
I Overordnet del i LK20 skrives det mye om
profesjonsfellesskap og utvikling, noe som kan oppfattes som et ledelsesstyrt
fokus på utvikling av den skolebaserte yrkesopplæringen. Personlig tror jeg det
er vel så viktig å trene studenter i yrkesfaglærerutdanningen, enten det er den
treårige yrkesfaglærerutdanningen eller PPU-y, i å integrere forsknings- og
utviklingsarbeid i sitt daglige lærerarbeid.
Forskningsmetode handler i stor
grad om å systematisere innsamling og analyse av data og at resultatene skal bidra
til å bedre valg og avgjørelser i hverdagen. Det kan dreie seg om noe så enkelt
som å kartlegge elevenes læring etter en undervisningsøkt, det kan være
kartlegginger der elevene blir spurt hvordan de ønsker å arbeide med lærestoff,
eller hva de har lært i YFF, eller en systematisk dokumentasjon av elevenes
kompetanse som skal ende i en standpunktkarakter.
FoU-strategier kan også
brukes som en læringsaktivitet ved at elevene selv gjør undersøkelser med
yrkesfaglæreren i en veilederrolle.
Den forskende læreren
Den forskende læreren er altså en lærer som hele tiden
stiller seg kritisk spørrende til sin egen undervisning og elevenes læring.
Siden lærerutdanningen er kort og karrieren lang, vil jeg hevde at det å trene
yrkesfaglærerstudentene i hvordan FoU-arbeid kan integreres som en naturlig del
av lærerarbeid, er særdeles viktig.
Denne hverdagsforskningen kan suppleres med
videreutdanning, mer systematisk forskning samt prøving og utvikling slik at
flere kan ha utbytte av resultatene. Målet må være at hverdagsforskningen og
den mer systematiske forskningen bidrar til å supplere, støtte og forsterke
hverandre for sammen å utvikle fag- og yrkesopplæringen.