HiOA vil gi deg mulighet til å delta i yrkesfag-høringen
Yrkesfagene i Norge står foran en omfattende omveltning de neste årene. Høgskolen i Oslo og Akershus vil ha lærere, elever og andre som måtte mene noe om endringene til å gi lyd fra seg.
Kunnskapsdepartementet la i midten av april utkastet til ny organisering av det yrkesfaglige utdanningstilbudet ut på høring. Der er det varslet at det vil komme forslag til omfattende endringer av yrkesfagutdanningen.
Grete Haaland og Halvor Spetalen ved Høgskolen i Oslo og Akershus vil bruke en blogg for å hente inn tanker og forslag fra bunnen og opp i den norske yrkesskolen. Bloggen kan du lese her.
– Organisasjoner, fylker og andre kommer helt sikkert til å gi de offisielle høringsuttalelsene som de alltid gjør uansett. Men hører et fylke på lærerne for eksempel, eller er fylkene mer opptatt av sin agenda? spør Spetalen.
– Vi håper at de som blir berørt av disse endringene på en eller annen måte, vil si noe om hvordan det berører dem og komme med iallfall kommentarer, men gjerne også forslag som kan gjøre ting bedre. Ikke bare sinte eller frustrerte oppstøt, men kanskje også noen gode forslag fra bunnen og opp.
– Da håper dere å få med dere lærere, elever og næringslivet?
– Ja, absolutt. Vi henvender oss selvfølgelig til NHO, LO og andre organisasjoner. Mens vi også henvender oss til mange lærere, rektorer, opplæringskontor og de som jobber nærmest. Men vi håper også at folk vil dele bloggen. Hvis ingen er interessert, så kan vi selvfølgelig skrive noen innlegg og se om det kommer kommentarer på dem, men vi håper det vil bli en levende side, sier Spetalen.
– Påvirker hele opplæringen
Han har selv bakgrunn som yrkesfaglærer i servitørfaget, men jobber nå med å utdanne nye yrkesfaglærere på Kjeller like utenfor Oslo.
Spetalen mener det som nå skal skje er noe som bør interessere alle som holder på med eller bryr seg om yrkesfagene i Norge.
– Denne høringen vil påvirke hele yrkesopplæringen. Det kan forsvinne arbeidsplasser. Det betyr masse så klart, sier Spetalen.
Han kaller det «ualminnelig komplisert» å skulle ta hensyn til alle interesser når man setter opp en yrkesfagutdanning. Elever, næringslivet, lærere og fylkene eller storsamfunnet kan ha til dels motstridende ønsker for hvordan en ny utdanning skal legges opp.
– Alle disse spørsmålene vil bli mye å diskutere. Alle organisasjoner vil kaste seg på, NHO, LO og interesseorganisasjoner. Men hvor skal en enkelt lærer eller elev komme med sine tanker? Vi kommer sikkert til å sende inn et høringssvar vi også, men vi håper denne bloggen kan bli et sted der folk kan komme med tanker og forslag, så skal Grete og jeg gå gjennom dette med mål om å sende gode forslag inn til Utdanningsdirektoratet og andre som sitter med innflytelse over dette, sier Spetalen.
Jobber for å få folk inn
Høyskolen prøvde å få bloggen opp å gå for et års tid siden, men da var interessen laber og sakene ikke spennende nok. Det mener Spetalen vil kunne forandre seg nå som høringen er satt i gang.
– Men hva skal dere gjøre for å faktisk få folk inn i bloggen?
– Nå har vi funnet drøyt tusen eposter til folk som er interessert i yrkesfag, så vi sender det ut nå i forkant for å hype denne bloggen litt. Så har vi et par, tre innlegg som kommer, men vi håper folk vil lese dette høringsutkastet og si hva betyr dette for meg, min jobb og for det vi tror er en god yrkesopplæring, sier Spetalen.
– Hvis det blir helt banans-innlegg som er usaklige må vi se hvordan vi håndterer det, men det er først og fremst for å få inn gode forslag som andre ikke har tenkt på. Så vil vi samle det til et slags høringssvar fra bloggen, da, legger han til.
Selv etter at den nye organiseringen av yrkesfagene er endelig vedtatt, vil det være mange viktige diskusjoner om yrkesfag fram til den nye organiseringen implementeres i 2019.
– Det må jo lages nye læreplaner fram til dette skal implementeres, og da kan bloggen igjen være interessant. Det er så mye som skjer i disse årene fram til høsten 2019, sier Spetalen.
Spissing kan gi konflikt
Han tror debatten vil gå livlig for seg også om de nye læreplanene, og trekker særlig fram næringslivets ønske om mest mulig spisset utdanning som noe som kan skape konflikt.
– Da jeg var servitørfaglærer hadde elevene servitørfag i to år, og det er jo klart det var klasse over det de kunne da de var ferdig. Det er klart bedriftene ønsker seg spissing og spesialisering, men de har ikke tatt inn over seg at det kan bli vanskelig å fylle klassene med for mye spissing, sier Spetalen.
– Man kan si det er en liten konflikt mellom interessene, elevene vil gjøre det de har lyst til innenfor en kort distanse til hjemmet, det kan gå på bekostning av om det finnes lærere og praksisplasser. Bedriftene vil ha så høy spesialisering som mulig nært sitt nedslagsfelt, mens fylket eller samfunnet gjerne vil ha så bred innfallsport som mulig. Det er ualminnelig kompliserte spørsmål, så alle disse høringsuttalelsene som nå kommer, det blir spennende å se.