



Den eleven som ikke har tro på at han eller hun vil kunne lære matematikk, vil heller ikke bli flink i faget, sier forsker Bjørn Smestad ved OsloMet – storbyuniversitetet. I tillegg trenger eleven en støttende lærer og støttende foreldre.
Pugg med måte
Han fraråder ikke pugging av regler, men det må ikke overdrives. På et tidspunkt må elevens egen utforskning få overta. Matematikk er et fag som må forstås gjennom forklaringer og utforskning, og pugging alene gir ikke forståelse, mener Smestad. Han advarer også lærerne mot å gå for fort fram. La også de langsomste elevene få den tiden de trenger.
Fem råd til elevene
Smestad forsker på tiendetrinnselever og matematikk. Han har blant annet følgende fem råd til elevene:
Til foreldrene
Og dette rådet til foreldrene: Det er ikke alltid lett å forstå hva læreren tenker. Be om foreldremøter der matematikken er temaet, og be om råd om hva foreldrene kan gjøre.