Etterutdanning av barnehagelærere er en suksess
Får barnehagelærerne faglig påfyll og føler at de får brukt kompetansen sin i barnehagen er sjansene store for at de blir i jobben.
Det viser studien førstelektor Magritt Lundestad ved Oslo Met storbyuniversitetet har gjort blant erfarne pedagogiske ledere i barnehagen. Studien er publisert i boken Barnehagen som arbeidsplass – å vare som pedagog og leder (2013).
– Det har vært mye fokus på rekruttering til barnehagen de siste årene, men få tiltak for å beholde barnehagelærerne i barnehagen, sier Lundestad. Hun har undervist i GlødFollo-prosjektet i Akershus, nettopp med mål å gi erfarne pedagogiske ledere faglig oppdatering.
– Faglig påfyll bidrar til ny glød og interesse, forteller Magritt Lundestad. Det kan være å ta videreutdanning i musikk eller uteliv. Det betyr mye for barnehagelærerne å få brukt sin faglige kompetanse i en hverdag med høyt sykefravær og knapp bemanning, ifølge Lundestad. Hun har dybdeintervjuet pedagogiske ledere med mer enn åtte års erfaring, for å finne ut hva som skal til for å bli i yrket.
Får bruke fagspråket
Ansatte som opplever at kunnskapen dere blir verdsatt og kan bruke den på flere avdelinger vil også bli i jobben.
– Får en barnehagelærer med videreutdanning i fortellerkunst lov å fortelle folkeeventyr i 1 time til alle 5-åringen, da er livet som pedagog godt, forteller Lundestad. Det betyr også mye for barnehagelærerne å få bruke fagspråket.
Profil de liker
Barnehagepedagoger som finner en barnehage med en profil som samsvarer med egen kunnskap, som musikk eller natur, blir også lengre i jobben, ifølge undersøkelsen.
– Ikke alle pedagogiske ledere vil bli styrer. De savner flere faglige uviklingsmuligheter i pedagogrollen, sier forskeren. Lønn har også en betydning, men er ikke viktigst.
Lite å tilby erfarne ansatte
– De fleste kommuner jobber med å veilede de nyutdannede barnehagelærerne, men ikke de som har jobbet lenge, sier barnehagerådgiver Marianne Aasum Neskvern i Ski kommune. Hun er en av prosjektlederne i Glød-prosjektet i Follo, som har som mål å gjøre noe med nettopp det. De seks kommunene i Follo har i samarbeid med Oslo Met hatt ni faglige samlinger over to år for pedagogiske ledere som har vært mer en åtte år i jobben. Pengene har de fått via fylkesmannen.
– Vi ønsket å gi de erfarne pedagogiske lederne faglig påfyll, fordi vi så vi hadde lite å tilby dem, forteller Neskvern.
Barnehagerådgiver Liv Engelund i Vestby sier kommunen er med fordi de mener det er viktig å satse på barnehagelærere som har vært lenge i jobben, for å beholde dem.
– De er veldig motivert for fagseminarene, og det er viktig for dem å komme tilbake på jobb med fersk kunnskap, sier Engelund.
Faget en ferskvare
102 pedagogiske ledere i Follo har vært med på Glød-prosjektet. En av dem er Lisbeth Berntsen i Støttumveien barnehage i Vestby.
– Det er fint å få faglig påfyll og å dele erfaringer, som plantid og konkrete saker, sier Berntsen.
– Faget vårt er en ferskvare. Det har skjedd mye siden jeg begynte å jobbe i 1999, og det kan være vanskelig å få tid til faglig oppdatering i plantiden. Derfor er det flott med slike fagkurs, sier Berntsen.
Færre slutter
Barnehagerådgiver Marianne Aasum Neskvern i Ski kommune forteller at færre slutter i jobben som barnehagelærer enn tidligere. For tre år siden lyste de ut 27 stillinger som barnehagelærer, mot bare 7 hittil i år. Kommunen har heller ingen ansatte på dispensasjon, altså at andre ansatte uten barnehagelærerutdanning får jobbe som pedagogisk leder. Også i Vestby kommune ser de at flere blir.
– Nå har vi plutselig pedagogiske ledere som går av med pensjon, sier barnehagerådgiver Liv Engelund.