I denne barnehagen får barna svinge øksa
Barna i denne barnehagen får bruke øks, kniv og hammer, og de går på ski året rundt. Slik lærer barna om risiko og begrensninger.
Hver morgen samles barn og voksne til bål og gjerne gitarspilling i Småtjern naturbarnehage i Lunner kommune. Barna kommer mellom klokken 07.30 og 10.00, og noen spiser frokosten her. Det aller meste i barnehagen foregår ute, året rundt. Barna får lov til å bruke øks, kniv hammer og sag og å gå utenfor barnehagens gjerde.
– Vi ønsker å lære barna å ta vurderinger og begrense seg selv med tanke på risiko og konsekvenser, sier styrer Jørgen Kjørven, som startet barnehagen.
Styrer Jørgen åpner tregrinda for oss.
– Gjerdene er for sauene, sier han smilende, og forteller at det bare er tre regler i barnehagen:
1. Det er lov å gå på grønne (gress) og hvite (snø) tak.
2. Det er lov å gå utenfor gjerdet.
3. Det er lov å bruke øks, kniv, hammer og sag.
– Siden det er svært få som lærer av andres feil, lar vi barna få prøve det de har lyst til, og takle de utfordringene de møter, sier Kjørven.
Valgte bevisst ulendt terreng
– Da jeg startet barnehagen, var det fordi jeg ikke fant samsvar mellom teoriene jeg hadde fått kjennskap til og praksisen som ble forventet, forteller Kjørven.
God fysisk form har direkte sammenheng med utviklingen av hjernen. Derfor lette styreren helt bevisst etter det mest ulendte terrenget til barnehagen han startet. Han ønsket å skape en barnehage der barn får muligheten til å bli akkurat det mennesket de kan bli, uten å bli stoppet av voksnes regler og begrensninger.
Skadet av slipesteinen
Aila Eline Jolma Svedberg (4) kommer bort med en stein hun har funnet.
– Den vil jeg slipe, sier hun, og rusler bort til slipesteinen. Men snart kommer hun løpende tilbake til Jørgen. Tårene renner, mens hun viser frem et lite sår på hånden.
– Jeg blør!
Han beroliger Aila, som sier hun vil finne plaster selv, og snart løper glad av gårde igjen.
– Selvfølgelig får barna trøst når de trenger det. Men så lenge de ikke er alvorlig skadet, oppmuntrer vi dem til å ordne opp selv, forklarer Kjørven.
Null stress, masse godfølelse
Lunsjen spises ute rundt bålet, og består gjerne av grønnsaksuppe, sopp, bær, frukt eller brødskiver, alt etter årstid. Barnehagelærer Silje Anderberg Book (31) har utefagfordypning og mener hun har fått drømmejobben.
– Her kan jeg være den pedagogen jeg ønsker å være. Det er null stress, masse glede, og jeg kjenner på godfølelsen når jeg kommer hjem fra jobb, sier hun.
Kjørven forteller at Småtjern naturbarnehage har det samme pedagogiske tilbudet som enhver annen barnehage. Og uansett hvilke aktiviteter de triver med, prioriteres de fire områdene; sosiale ferdigheter, å skape et godt selvbilde (slik at barna blir trygge på seg selv), selvstendighet (både praktisk og sosialt) og å lære å tilegne seg kunnskap.
De ansatte jobber bevisst og kontinuerlig med disse punktene, ifølge styreren.
Kjøper verktøy
Barnehagen har svært få kjøpte leker, de kjøper heller verktøy, og barna er med på å lage ting. Det å være underveis med et prosjekt er like viktig som å nå målet, og det er enormt mye læring i å bygge noe sammen. Et forslag, enten det kommer fra barn eller voksne, blir oftest møtt med:
– Ja, det kan vi prøve.
Når et par gutter sier de har lyst til å gå på ski, er svaret ja, de kan gå og hente skistøvlene og ta dem på seg. Å knyte lissene er det eneste de trenger hjelp til. Gresset, som får en sprut med vann gir fin gli, og stadig flere barn suser nedover, ramler og ler, skjønt enige om at sommerski er det beste.
– Men vi går på ski om vinteren også, forteller Kjørven og fortsetter:
– I fjor avsluttet vi med en tur på 5,5 timer, og barna strålte etter å ha tilbakelagt 12 kilometer. Vi er imponerte over hva ungene orker.