Er det noen som trenger barbering? I barnehagen bruker pedagogisk leder Anders Jerpseth barberskum på nye måter. Rundt bordet sitter fireåringene Eldar (f.v.), Thea, Linus, Kristine og Georg. Foto: Tore Fjeld
– Målet med å male i barnehagen er ikke å lage fine malerier som barna skal ta med hjem
Når barna blander barberskum, lim og maling i ulike farger er det ikke for å lage fine malerier å ta med seg hjem. Målet er å bruke sine estetiske sanser.
Hva får du når du blander barberskum, lim og maling i ulike farger?
Denne artikkelen har stått på trykk i Første steg nummer 2 2018
Læringsverkstedet Bryn estetiske barnehage
- Privat barnehage i bydel Alna i Oslo
- Ble startet i 1996, og i januar 2017 overtok barnehagekjeden Læringsverkstedet driften av barnehagen.
- 4 avdelinger med 72 barn.
– Jordbæris?
Barna i Læringsverkstedet Bryn estetiske barnehage i Oslo bruker alle sine estetiske sanser når de skaper kunstverk ingen har laget maken til før.
Fireårsgruppa «Poppeloppane» retter spente blikk mot barnehagelærer Anders Jerpseth når han finner frem store ark av papp, lim, maling og en boks med barberskum! Lurer på hva de skal bruke den til?
Anders sier ingen ting, setter bare frem tingene. Så tar han litt lim på arkene, spruter ut barberskum og til slutt maling i ulike farger.
Prøver seg frem
Georg, Thea, Eldar og Kristine bruker først pensel og prøver forsiktig å blande de ulike ingrediensene på arket. Det blir som is, eller ser ut som smoothie, synes barna.
Etter hvert tør alle å prøve med hendene. Anders instruerer fortsatt ikke, men oppfordrer til å prøve og se hva som skjer. Til slutt er alle hender fulle av maling og lukter barberskum.
– Det er prosessen som er viktig, ikke nødvendigvis hvor fint resultatet blir. Poenget er at barna skal oppleve noe mens de holder på. Her får de brukt flere sanser, sier Anders.
I Læringsverkstedet Bryn estetiske barnehage i Oslo er de ikke så opptatt av at barna kommer hjem med mange fine tegninger de kan vise foreldrene. Men det betyr absolutt ikke at de ikke tegner, former og skaper. Det er bare at «kunsten» ikke alltid har en form som gjør at det blir noe å vise frem etterpå.
– Vi har tatt med maling ut i snøen, og vi har latt barna fargelegge vanndammer, forteller Katrine Fossnes som er styrer i barnehagen.
Sanser og fantasi
I barnehagen får barna lov til å sanse med hele kroppen, kjenne hvordan maling føles og bruke sin egen fantasi når de skaper. De får ikke beskjed av en voksen om at «nå skal dere tegne en blomst».
– Vi er mer opptatt av kvalitet i pedagogikken, ikke at barna skal produsere masse ting som de skal ta med hjem. Før jul er mange veldig opptatt av gaver. Men i stedet for å lage gaver de kunne gi til mamma og pappa, fikk barna lage en ting de selv hadde lyst på, forteller Katrine.
Foreldremøte utendørs
Foreldremøtene er en annen ting de har valgt å gjøre litt annerledes.
– Vi prøver å tenke litt utenfor boksen, gjøre ting andre kanskje ikke har tenkt på før. For eksempel har en avdeling holdt foreldremøte ute i snøen, med grilling av pølser og plakater på gjerdet i stedet for å vise PowerPoint, forteller styrer Katrine.
Ved å dele en opplevelse og et felles måltid, kunne foreldrene slappe av og kose seg, ikke bare være passive tilhørere.
Totalpakka gjør dem unike
Læringsverkstedet Bryn estetiske barnehage scorer bra på trivsel både blant barn og ansatte, og får gode tilbakemeldinger i foreldreundersøkelser. Slagordet til barnehagekjeden er Vi får verdens viktigste verdier til å vokse.
– Vi synliggjør dette gjennom blant annet å være lydhøre i møte med barna, vi tar imot innspill fra barna og gjør vårt beste for at hverdagen er på deres premisser. Dette er noe vi vil innarbeide sammen med personalet, barna og foreldrene, sier styreren.
Selv om barnehagen har «estetiske» i navnet, er det absolutt ikke slik at det er tegning og forming hver dag. Det handler mer om at den estetiske sansen er med i alle aktiviteter.
– De fleste ansatte har en interesse for de estetiske fagene, sier styreren.
Nyttige hjelpemidler
Barnehagen lar barna sjelden bruke nettbrett, eller andre digitale verktøy. De har imidlertid tatt i bruk MyKid, som er et norskutviklet verktøy som letter kommunikasjonen mellom foreldrene og barnehagen.
– I stedet for at det står en lapp i gangen om at den og den må ta med bleier, får foreldrene melding på SMS. Alle beskjeder om barnet kommer i en app. Med MyKid er det også enklere å dele for eksempel bilder fra barnehagetiden med foreldrene. Det gjør at vi kan bruke mer tid på barna og mindre på administrasjon, sier Katrine.