Om fire år blir Frida akkurat det bygda hennes trenger
På Dyrøy i Troms er halvparten av lærerne uten dokumentert kompetanse i faget de underviser. Nå satses det på selvforsyning i nord.
– Hvor mange av dere kommer til å jobbe på lokalskolen når dere er ferdige?
Spørsmålet ropes ut til de 27 lærerstudentene som har forelesningspause i Kunnskapssenteret på Finnsnes. Hender skyter i været, så mange at de er vanskelige å telle.
– Eh, hvor mange skal IKKE jobbe på lokalskolen?
To armer heves. Den ene tilhører 21 år gamle August.
– Æ e flyttbar, roper han.
Medstudentene ler.
– De e ikkje æ, sier Therese. Hun er den andre som rakk opp hånda.
– Jeg skulle gjerne jobba på lokalskolen, men den er lagt ned, forklarer hun.
Dermed blir det mest sannsynlig nabobygda som får en nyutdannet lærer om fire år.
Selvberging i nord
Til tross for snøstorm og mørketid prøver kommunene i Midt-Troms å dyrke fram det de trenger: Utdanna lærere som ikke flytter fra bygda. Ute er det beinkald vinter, men inne i det lyse auditoriet har 27 framtidige lærere samlet seg.
I Troms er én av fire lærere uten kompetanse i faget de underviser, viser tall fra GSI. Dyrøy kommune er på bunn. Over halvparten av lærerne tilfredsstiller ikke kravene i kompetanseforskriften.
Frida Sveinsdatter Sæbbe er en av dem.
– Jeg fikk jobb som kontaktlærer på skolen i fjor. 100 prosent stilling, forteller hun.
Det var drømmejobben, men likevel måtte hun takke nei til deler av den. Frida er nemlig en av studentene som kom inn på grunnskolelærerutdanninga på Finnsnes høsten 2018.
Heltidsstudiet er nett- og samlingsbasert, og hun kunne ikke takke ja til både studieplass og kontaktlærerjobb på Elvetun skole. Løsningen ble delt, og travel.
– Jeg jobber halv tid og studerer full tid. Så jeg har litt å gjøre, kan du si, sier Frida og tar en slurk av vannglasset.
Hun har ikke tid til kaffe, må snart inn igjen til forelesningen. Frida sitter i kafeen i Studiesenteret på Finnsnes. Det er torsdag, og samlingsuka for lærerstudentene er snart over. I en uke har de hatt undervisning og forelesninger fra morgen til sen ettermiddag.
Studentene har lært om å undervise barneskoleelever i engelsk og matematikk.
– Det er artig å samles sånn som dette. Vi får litt mer klassefølelse, sier 24-åringen.