Ill.foto: Rene Asmussen / pexels.com
Lærermangelen vil bli større før den kanskje blir mindre
Debatt: Sannsynligvis må man gjøre masteroppgaven frivillig, samt sertifisere lærere som «bare» har fireårig utdanning.
Flere aviser har trykket et oppslag i VG fra slutten
av februar, hvor det fremgikk at det bare er fire studenter igjen på
lærerutdanningen for trinn 1-7 i Alta. Det var 14 som begynte på studiet i
2018; de fire vil bli uteksaminert til våren.
Tallene fra Grunnskolestatistikken
fra november viste at økningen i andelen lærere som ikke oppfyller
kompetansekravene, er størst på trinn 1-4, hvor den har nådd 5,4 prosent på
landsbasis. På dette trinnet har den økt dramatisk i Troms og Finnmark fra
forrige skoleår, fra 6,7 til 10,1 prosent, som en økning på 50 prosent; andelen
ufaglærte er dermed nesten det dobbelte av landsgjennomsnittet. Det er denne
lærergruppen som har ansvaret for den første lese- og skriveopplæringen, hvor
man må beherske metodikken – det nytter ikke å ligge en lekse foran elevene.
Over 30 prosent ufaglærte
Forverringen på trinn 1-4 er
tydeligst i det gamle Troms, hvor det er blitt verre i 70 prosent av kommunene.
I fjor var det ingen kommuner som hadde over 20 prosent ufaglærte, i år er det
sju, en av disse har 45 prosent, en annen har 34 prosent.
Men situasjonen er mer alvorlig i det
gamle Finnmark. Her er det riktignok forverring i ‘bare’ 55 prosent av
kommunene. Men fire kommuner har over 30 prosent ufaglærte, mot to i fjor. Og
ytterligere fire kommuner har mellom 20 og 29 prosent, det er samme antall som
i fjor. I vurderingen av disse tallene må man ha in mente at situasjonen kan
være bedre i kommunesenteret, og vanskeligere i utkantene.
- Overraskende utvikling
I slutten av februar kom tall som
viser hvordan det gikk med det første kullet som møtte
til femårig lærerutdanning, i 2017. De viser at 64 og 57 prosent av studentene
på henholdsvis lærerutdanningen for trinn 1-7 (GLU 1-7) og utdanningen for trinn 5-10 (GLU
5-10) fullførte på normert tid i 2022. Henholdsvis 13 og 19 prosent studerer fortsatt
på lærerutdanningsprogrammene. Og henholdsvis 23 og 24 prosent er oppført som frafalt, men
cirka halvparten av disse studerer på andre programmer.
Det eneste kull som det er rimelig å sammenlikne med,
er det kullet som hadde de samme opptakskravene som kullet fra 2017, nemlig
kullet fra 2016; begge disse kullene ble tatt opp med krav om 4 i matematikk.,
snitt på 3,5 og 3 i norsk.
Av 2016-kullet gjennomførte hhv 62 og 63 prosent på
normert tid i 2020 – lærerutdanningen var da fireårig. Fullføringsgraden har
altså steget med 2 prosentpoeng på GLU 1-7, og sunket med 6 prosentpoeng på GLU
5-10. En endring på to prosentpoeng er kanskje ikke så mye å legge vekt på. Men
siden karaktersnittet ved opptak lå høyere for GLU 5-10 enn for GLU 1-7, er det
overraskende at førstnevnte har en mer negativ utvikling, en nedgang på 6
prosentpoeng.
For 2016-kullet vet vi også hvordan utviklingen har
vært etter 2020. På GLU 1-7 var det i 2020 10 prosent som da fortsatt studerte.
Det sank til henholdsvis 2 og 1 prosent i de følgende årene; i 2022 hadde dermed 70
prosent fullført. GLU 5-10 nådde også en fullføringsprosent på 70 i 2022;
andelen som studerte var henholdsvis 8, 2 og 1 prosent i årene 2020- 2022.
Kan ikke regne med at 70 prosent fullfører
Jeg vil anta at man ikke kan forvente en like positiv
utvikling på femårig utdanning. De studentene som her ikke har sluttført (som
nevnt hhv 13 og 19 prosent), mangler masteroppgaven, som ligger i siste
semester. Det er bokstavelig talt en tyngre oppgave enn å mangle en eksamen
eller to.
Det er sannsynlig at en andel av disse har hatt en
form for formalisert permisjon, slik at de ikke har tatt ut den
veiledningsressursen som ytes til masteroppgaven. Men en betydelig andel vil
enten måtte få ekstra veiledningsressurser, eller klare seg på egen hånd.
Siden
vi må legge til grunn at dette er relativt svake studenter, kan
fullføringsprosenten bli nokså lav for denne gruppen, så meget mer som de
fleste vel har hatt behov for å begynne å jobbe. Jeg har betydelig erfaring med
veiledning på masteroppgaver, og mitt generelle råd til studenter i jobb var at
de så vidt mulig tok permisjon en måned eller to i siste fase av
oppgavearbeidet.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at
fullføringsprosenten vil nå 70 prosent for femårig lærerutdanning. En årsak til
dette er at man ikke har hatt den siling av studentene som man alltid har hatt,
og fortsatt har på andre studier, for å gå videre fra lavere grad; i gamle
dager karakteren 2,7; nå C.
Og selv om tallene kan tyde på at man på GLU 1-7
kan komme nær 70 prosent, gjenstår det å se hvordan situasjonen vil arte seg
for fremtidige kull. Nå setter nok mange institusjoner og lærere mye inn på at
flest mulig skal få vitnemål etter fem til sju år. Om noen år risikerer vi imidlertid
at mange lærere har gått lei av å veilede svake studenter på en form for
overtid. Å veilede sterke studenter er ofte en berikelse, å veilede svake er en
byrde.
Må justere kravet om master
Årsaken til lærermangelen berøres avslutningsvis i
oppslaget i VG. Slik jeg ser det, skyldes mangelen en politikk som egentlig består
i rasjonering av lærere, ved at opptakskravene til lærerutdanning settes så
høyt at de ikke er bærekraftige.
Det utvalget som har sett på opptaksordninger
til høyere utdanning, har foreslått å fjerne karakterkravene. Men en oppmykning
vil tidligst kunne medføre flere utdannede i 2028. Inntil da er det stor fare
for at produksjonen av lærere synker: I fjor sto hele 25 prosent av
studieplassene på grunnskolelærerutdanningene tomme. Dette tallet har de siste
årene vært på under 10 prosent. Produksjonstallet synker også på
praktisk-pedagogisk utdanning.
Sammenfattende: Lærermangelen vil bli større før den
kanskje blir mindre. Men for at den skal bli mindre, er det sannsynlig at man
må gjøre masteroppgaven frivillig, og altså også sertifisere lærere som ‘bare’
har fireårig utdanning.
Det foreligger allerede data som viser at de kullene
som ble tatt opp forut for kravet om 4 i matematikk, ikke nådde 70 prosent
fullføringsgrad. Hvis alle opptakskrav faller bort eller senkes, vil denne
effekten bli sterkere. For å få nok lærere må man derfor ikke bare justere
opptakskravene nedover, men også justere kravet om master. Men skolen har
fungert i mange, mange år med lærere som hadde fireårig (og tre og toårig)
lærerutdanning.