På Sola har de ventelister
for å mekke på flymotorer
Du må ha over 5 i snitt for å komme inn på flyfag på Sola videregående.
Kjetil S.GrønnestadTekst
AlfBerginBilder
PublisertSist oppdatert
Annonse
Rogalandsskolen har mange søkere til flyfag. Håpefulle
elever på venteliste trenger gode karakter for å slippe inn i hangaren. Med
motiverte elever er det få som dropper ut.
Annonse
– I år lå karaktersnittet på cirka 5,1 for å komme inn på
vg2 flyfag, sier Kjell Eivind Forsmo, avdelingsleder for flyfag ved Sola
videregående til Yrke.
Ifølge tall fra Rogaland fylkeskommune, som koordinerer
opptaket til flyfag for alle de fire skolene med disse landslinjene, var det 89
søkere som hadde vg2 flyfag som første prioritet skoleåret 22/23. Antallet
studieplasser for vg2 flyfag på Sola er 36.
Det høye karaktersnittet bidrar til at elevene her er
motiverte for studiene.
– Svært få dropper ut. I fjor hadde vi kun én som valgte å
slutte etter vg2, sier Forsmo.
Lite miljø
Skoleplasser flyfag
Sola 72 (36 + 36)
Bodø 72 (36 + 36)
Skedsmo 72 (36 + 36)
Bardufoss 48 (24 + 24)
KILDE: SKOLENE
Flyfagelevene på Sola har undervisning to steder.
Fellesfagene har de på hovedskolen. Programfagene tas i en mindre filial i en
flyhangar ved Stavanger lufthavn. Undervisningen i denne filialen foregår i et
nybygg fra 2012. Siden de 72 flyfagelevene på vg2 og vg3 har denne filialen for
seg selv, har de et lite og intimt læringsmiljø. Det tror Forsmo er en av
forklaringene på hvorfor elevene trives.
– Jeg tror en liten skole gir et bedre og tryggere
læringsmiljø enn de store skolene, sier han.
14 lærerstillinger, der en for tida er ubesatt, på 72
elever, gir god lærerdekning. Hver lærer har kun seks elever når de underviser
i praksis.
Avdelingslederen er stort sett fornøyd med fasilitetene han
rår over, ikke minst nybygget. Skulle han ønsket seg noe mer, var det å få nytt
og moderne utstyr som elevene kan jobbe med. Øverst på ønskelista står det:
nytt fly og ny vedlikeholdssimulator.
– Det nyeste flyet vårt er fra 90-tallet. Vi skulle også
hatt en simulator til å simulere moderne vedlikehold, sier han.
Men han presiserer at gammelt fly og eldre simulator ikke
går utover opplæringen. Skolen må oppfylle strenge rutinekrav satt av det
europeiske luftfartstilsynet EASA, som er del av EU-lovgivningen. Derfor
kontrolleres skolen hvert år med besøk fra Luftfartstilsynet i Bodø.
Godt miljø
Filialen i flyhangaren, som skolen deler med
Flyhistorisk museum på Sola, har undervisningsrom, kontor, garderobe og
pauserom i 2. etasje. 1. etasje domineres av hangaren, der det står tre fly og
et helikopter. Etter en runde mellom flyene er inntrykket at disse elevene er
fornøyde med studievalget. Blide elever og lærere viser oss rundt.
– Jeg leste intervju med folk som gikk på flyfag, før jeg
søkte selv. Jeg fikk inntrykk av at det var godt miljø her, sier Thomas
Skjervik Pettersen fra Sandnes, som er vg3-elev i flytekniske fag.
Antall søkere 1. ønske vg2 flyfag skoleåret 22/23:
Sola 89
Bodø 58
Skedsmo 99
Bardufoss 34
KILDE: ROGALAND FYLKESKOMMUNE
Landslinjer
Utenom Sola videregående tilbyr også Bardufoss
videregående, Bodø videregående og Skedsmo videregående flyfag. Siden dette er
landslinjer, tar skolene imot elever fra hele Norge. På Sola dominerer vest- og
sørlendingene. Lyden av stemmer rundt om i hangaren på Sola bekrefter at i år
er omtrent halvparten rogalendinger.
Avdelingsleder Jon-Tore Henriksen på Bodø videregående
anslår at andelen elever fra andre fylker ligger rundt 50 prosent. På Bardufoss
er dette enda høyere. Pedagogisk leder på denne skolen, Ednar Olsen, opplyser
at andelen fra andre fylker enn Troms og Finnmark ligger rundt 60 prosent for
vg2 og 80 prosent for vg3.
Grunnlaget for å søke opptak til vg2 flyfag er enten vg1
elektro og datateknologi, eller vg1 TIF.
– Antallet søkere økte etter at elever fra TIF også kunne
søke, sier Forsmo.
På vg2 tar elevene felles flyfag, og yrkesfaglige valgfag i
enten avionikk eller flymekaniske fag. På vg3 velger elevene mellom
programområdene vg3 avionikerfaget eller vg3 flytekniske fag.
Avionikk tar for seg flyets elektriske, elektroniske og
digitale flysystem. Flytekniske fag tar for seg det mekaniske som blant annet
flyskrog og flymotor.
– Avionikk er i vekst. Det blir stadig mer avionikkutstyr i
flyene, sier Fors-mo som selv underviste i avionikk før han gikk over i
administrativ stilling.
Pensum er likt for de fire skolene, og også likt som ved
tilsvarende skoler i utlandet. Elevene må oppfylle kravene som settes av EASA
for å få «Aircraft Maintenance Licence».
Tre år
Flyfag skiller seg fra de fleste andre yrkesfaglige
retninger ved å ha tre år i stedet for to år på skole, før de to avsluttende
årene som lærling i bedrift. Dette skyldes blant annet stort pensum.
Elevene som fullfører vg3, får læreplass over hele landet.
Antallet læreplasser rundt Stavanger lufthavn på Sola varierer med opp- og
nedkonjunkturer. I år tilbys det 21 lærlingplasser her. Siden Sola videregående
skole uteksaminerer 36 elever, betyr det at mange må få læreplass et annet sted
i landet.
– Flybransjen er generelt flink til å rekruttere lærlinger.
Elevene søker læreplass over hele landet. Det er også slik at læreplasser her
på Sola kan gis til elever fra en av de andre skolene, sier Forsmo.
Mens elever som har kommet til Sola fra et annet fylke, kan
ønske seg læreplass nærmere hjemmet, kan andre ha motsatt ønske.
Noe annet Forsmo mener skiller flyfaget fra andre yrkesfag,
er vektleggingen av sikkerhet.
– Dette er en konservativ bransje. Alt skal være 100 prosent
sikkert. Alle er pålagt å følge prosedyrene for vedlikehold av flyene. Derfor
underviser vi i et fag som heter «menneskelige faktorer». Det er for å
understreke viktigheten av sikkerhet, sier Forsmo.
Annonse
Mange muligheter
Det er ikke alle som velger seg en
læreplass i flybransjen. Forsmo ser at elevene hans også rekrutteres til
industri og oljenæring. Blant annet er flyfagelevene aktuelle for å drifte
ROV-er (remote operated vehicles), som er mye brukt offshore.
– Jeg ser at flere som tar flyfag fortsetter med forkurs til
ingeniørfag. Jeg vil anbefale flere å ta yrkesfag før ingeniørstudier. Da lærer
man faget praktisk før man skal lære det teoretisk, sier Forsmo.
Noen sikter enda høyere enn ingeniørstudier.
–
Jeg går på flyfag for å bli kjent med flyene. Etter fagbrevet er planen å
videreutdanne meg til å bli pilot, sier Kristian Lima Gunnarson fra Karmøy.