Nå gjennomfører 78 prosent av elevene videregående
Andelen elever som gjennomfører videregående opplæring i løpet av fem år øker stadig.
Det viser fersk statistikk fra Statistisk sentralbyrå.
Sammenlikner man femårsperioden 2006-2012 med 2013-2019 er det en økning på 6,1 prosentpoeng som har fullført videregående i løpet av fem år.
Hvis man ser på femårsperioden etter det, fra 2012-2018, er økningen på 0,5 prosentpoeng.
Når det gjelder yrkesfag er det store variasjoner, viser SSBs tall.
2 av 3 elever som starter på yrkesfag, fullfører og består videregående opplæring innen seks år. Fullføringsgraden på de ulike utdanningene varierer imidlertid veldig – fra halvparten på restaurant- og matfag til 76 prosent på elektrofag.
Statistikken ble for første gang presentert i 2004 og tar utgangspunkt i et elevkull som startet i videregående opplæring for første gang en gitt høst.
En person regnes som å ha fullført en utdanning med studie- eller yrkeskompetanse når eleven eller lærlingen er registrert med fullført og bestått Vg3 eller fag/svennebrev, enten på det som regnes som normert tid for programområdet, eller i løpet av fem/seks år etter første registrering i videregående opplæring, ifølge ssb.no.
Les også: Fraværet ned med 27 prosent etter innføringen av fraværsgrensen
Melby vurderer Lied-forslag
Elever har i dag lovfestet rett til videregående opplæring, men ikke rett til å fullføre.
Lied-utvalget har foreslått at elever får bruke den tiden de trenger for å gjennomføre videregående skole, men at de må bestå for å gå videre til neste nivå. Et forslag kunnskapsminister Guri Melby liker.
– Det er en stor utfordring at elever mister retten til videregående opplæring uten at de har fullført. Dette skaper problemer for mange. Derfor er vi nødt til å se på hva vi kan gjøre for at flere skal klare å fullføre og bestå. Jeg mener Lied–utvalgets forslag er interessant. Det er noe vi vil vurdere, sa hun da hun gjestet Lambertseter videregående i Oslo forrige uke.
Melby sier regjeringen vil vurdere mange ulike tiltak for å få flere til å fullføre og bestå.
– De siste årene har gjennomføringsgraden bitt seg fast på rundt 75 prosent. Det betyr jo at det fortsatt er en fjerdedel som ikke greier å gjennomføre med bestått, sier Melby og legger til:
– Og sånn har det jo egentlig vært helt siden innføringen av reform 94. Etter min mening er det behov for en større omlegging av videregående opplæring. Skolen må være bedre tilpasset elevenes behov og elevene må stå litt friere til å legge opp sitt eget utdanningsløp.