Det er store forskjeller på fullføring i videregående skole
Hvilken videregående skole du starter på påvirker om du klarer å fullføre utdanningen eller ikke, viser en ny rapport fra NIFU.
Det er store forskjeller på hvor gode videregående skoler er til å få elevene til å fullføre og bestå, viser den ferske undersøkelsen som NIFU har gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
NIFU har sett på hvor mye videregående skoler i hele landet bidrar til det elevene lærer. Forskerne har også sett på hvor mye skolene bidrar til at elevene greier å fullføre og bestå utdanningen.
SSB: Flere elever gjennomfører videregående skole
– Samme muligheter til å lykkes
– Rapporten viser at hvilken videregående skole du starter på påvirker om du klarer å fullføre utdanningen eller ikke. Noen skoler er mye flinkere til å få elevene gjennom enn andre. Hvilken skole du går på kan derfor være med på å avgjøre hvor gode muligheter du får senere i livet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, ifølge departementets nettsider.
NIFU-forskerne har sett på karaktersnitt og fullføring ved alle videregående skoler i Norge. Deretter har de justert resultatene i forhold til elevenes bakgrunn for å finne ut hvor mye skolen bidrar med. Målet er å finne ut hvor mye den enkelte skole løfter elevene faglig og bidrar til elevenes fullføring.
I elevbakgrunn inngår blant annet tidligere skoleresultater, foreldrenes utdanning og inntekt og innvandrerbakgrunn. Ved å fjerne ulikheter mellom elevene kan forskerne se hvor mye den enkelte skole bidrar til det elevene lærer og andelen som fullfører.
– Vi vet at noen skoler greier å løfte alle elever uansett bakgrunn. Det viser at en god skole kan gjøre en viktig forskjell for elevene, sier Røe Isaksen.
Les også: – Skolens bidrag til læring (value added) er vanskelig å finne, lett å misbruke
Færre fullfører på yrkesfag
Forskerne har beregnet hvor mye skolene bidrar til forventet fullføring både på studieforberedende og yrkesfag. Med fullføring menes andelen elever som gjennomfører med fullført og bestått i alle fag gjennom skoleårene, og som går videre fra VG1 til VG2 og VG3 eller lære.
– Hvis du begynner på studieforberedende er sannsynligheten for at du greier å fullføre og bestå høyere enn om du starter på en yrkesfaglig studieretning. Dette er noe vi bør se nærmere på, mener Røe Isaksen.
Hele landet sett under ett er forventet fullføring på yrkesfag 52, 8 prosent mens forventet fullføring på studieforberedende er 60, 5 prosent.