hjemmeundervisning

– Myndighetene har ansvar for alle barn, også de som får hjemmeundervisning

Debatt: – Myndighetene virker mer opptatt av å avvise enn å veilede familier som velger hjemmeundervisning for barna.

Publisert

Stadig flere foreldre i Norge velger å undervise barna sine hjemme. Årsakene er mange, men mobbing, skolevegring, sykdom, manglende tilpasset opplæring og lang og farlig skolevei er gjengangere. Til tross for dette virker myndighetene mer opptatt av å avvise enn å veilede disse familiene.

Vi blir daglig kontaktet av familier som har spørsmål om privat grunnskoleopplæring i hjemmet. Majoriteten av henvendelsene handler ikke om selve undervisningen, men om hvordan kommunene håndterer det lovpålagte tilsynet. Dessverre ser vi altfor mange eksempler på kommuner som går ut over lovens rammer, noe som skaper et dårlig samarbeidsklima og i verste fall rammer barna. Dette arbeidet gjør vi på dugnad, og stadig mer tid går med til å veilede og bistå familier i møte med forvaltningen. Dette er en oppgave som faller inn under myndighetenes veiledningsplikt.

Statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap) uttaler at staten kun skal bruke ressurser på den offentlige skolen, og at foreldre som velger hjemmeundervisning selv må finne ut hvordan de skal gjøre det . Dette er oppsiktsvekkende. Opplæringsloven gjelder for alle barn i Norge, uavhengig av hvor de får undervisningen sin. Myndighetenes veiledningsplikt ender ikke når barna forlater skolegården.

Skaar trekker også i samme artikkel en problematisk parallell til USA. Hun antyder at hjemmeundervisning er en del av en politisk bølge knyttet til MAGA-bevegelsen. Dette er en avsporing. Økningen i hjemmeundervisning i USA skyldes en rekke faktorer, blant annet bekymring for læringsmiljøet i offentlige skoler. I Norge velger familier hjemmeundervisning av helt konkrete, individuelle grunner – ofte for å gi barna en tryggere og mer tilrettelagt opplæring.

Privat grunnskoleopplæring i hjemmet er en lovlig opplæringsform i Norge. Når en familie velger å undervise barna sine hjemme, bør myndighetene møte dem med støtte og informasjon, ikke med motstand og mistenkeliggjøring. At barn får en god utdanning er viktigere enn hvor opplæringen skjer. Det er på tide at staten tar ansvar for alle barn – ikke bare dem som passer inn i A4-modellen.

Powered by Labrador CMS