Foto: Bjørn Asle Grimstad
Nessa med Høyre-vri
Debatt: Det var nok ingen tilfeldighet at kunnskapsministeren lanserte sin ide om forkortet opplæringsløp i grunnskolen to dager før statsbudsjettet ble framlagt.
«Vi må se på innretningen og omfanget av skolen», sier
Nessa. Dagen etter henger Høyre seg på (Aftenposten 6. okt.). Høyre hadde jo
foreslått å forkorte skoleløpet for 21 år siden, da Clemet var statsråd i
Kirke- og undervisningsdepartementet i Bondeviks regjering.
Det var få år etter
at tiårig grunnskole ble innført med seksårsreformen som den siste store systemendringen,
og læreplan L97, og PISA-resultatene skaket statsråden.
Noen vil nok være enig i at det er en interessant tanke fra Nessa,
å se kritisk på opplæringsløpet, især mange av oss som har vært kritisk til
nettopp seksårsreformen slik den ble, fordi så tidlig skolestart ikke er godt
for barna. Men det var ikke det Nessa foreslo. Hun vil kutte i andre enden.
Opplæringen koster
Det gode med Aftenpostens artikkel
er at den opplyser om hva hvert trinn i skolen koster: 11 milliarder. Altså vil regjeringen spare 11 milliarder på
å kutte det 10. skoleåret. Men det skal ikke være en sparereform, ifølge Nessa.
Hun vil bruke «innsparingen» til å styrke de trinnene som blir igjen. Tro det
den som vil! Det er nok ikke slik det
fungerer departementene imellom. Hva er begrunnelsene hennes? Kvaliteten i skolen som skal heves. Men hva er
kvalitet i skolen, og hvordan måles den og ikke minst – hva ved kvalitet er
målbart og hva er ikke målbart og dermed er utenfor politikernes interessefelt.
Kvalitet og utbytte har vært skolepolitiske mantra
siden læreplanen av 2006, Kunnskapsløftet. Nessa har dette å si: «Vi må se om elevene lærer det de
trenger for å klare seg i voksenlivet og arbeidslivet». Med andre ord går
hun for «en målrettet innsats på de grunnleggende ferdighetene som lesing,
skriving og regning». Er ikke det dette
som skolen alltid har vært opptatt av? I min barndom sang vi - med stor
entusiasme «Lese og skrive og regne er bra. Men å få synge litt, det gjør oss
glad!»
«Det blir en kamp om kompetanse,» sier Nessa. Nettopp. Det er
det allerede. Vi hører det fra alle kommunalråder på velferdsstatens ulike
områder. Nessa argumenterer videre: «Vi
må få inn flere folk». Og det skal ifølge henne være de unge. Med andre ord trengs unge som er under
utdanning, så raskt som mulig å komme ut i arbeidslivet. De må bli «voksne»
tidligere enn de er nå. Men hva med den
kompetansen skolen gir om årene blir færre. Da må det presses nedover i
systemet. Barnehagen nå bli mer skole, må vite.
Søkningen til lærerutdanningene for skole og barnehage har
sunket år for år. Ikke rart de må kutte et skoleår! Da kan de spare lærere og
noen bekymringer.
Hva vil politikerne med skolen?
Kampen om skolen som system, dens innhold og arbeidsmåter er
ikke ny. Jeg kan minne om Alexander
Kiellands roman Gift fra 1883, Jens Bjørneboes Jonas fra 1955, og
Nils Christies legendariske oppgjør med norsk skole i Hvis skolen ikke fantes fra 1971.
I 2008 sto samme professor Christie på
talerstolen i Universitetets Gamle festsal, ved markeringen av hans 80årsdag,
med foredraget «I skyggen av PISA» der han innledet med å si: Jeg må
nok si at jeg synes det er litt rart at nettopp jeg skal måtte stavre meg opp
på barrikadene med forsvar for den norske skole. Det er dessuten nokså ensomt
her oppe. Hvor er den blitt av i denne sak, hele hæren av norske fagpedagoger?
Er de blåst bort i stormen? Eller er også de oversosialisert i troen på at
skolens mål er å få elevene til å kunne reprodusere kunnskap fra det som kalles
fag? Er det ikke lenger åpning for den tanke at fagene er langt mindre viktige
enn verdiene som er så fint formulert i læreplanens generelle del? Er de så
opptatt av oppdragsforsking for skoleverket at de ikke ser helheten i hva som
skjer? Nå gjaldt hans kritikk myndighetenes knefall for OECD, (foredraget
er gjengitt i boka Alle disse møtene. Snorre 2008.)
Inntil for få år siden var formålet uttrykt, som «gagns
menneske» i loven, utdypet i Generell del av Læreplanen som en
bunnplanke for skolens byggverk i mer
enn to tiår. Realiseringen av formålet
skulle skje gjennom arbeidet med faget i
fellesskolen, ikke ved PISA-tester for at elevene skulle tilpasses
globaliseringens konkurransesamfunn. I
fellesskolen skal alle med, også for Nessa. Men som vi vet, faller mange av og utenfor, med store
omkostninger for den enkelte, familien og samfunnet. Det skal altså bøtes på med «et lag rundt
eleven».
Christie viser imidlertid at det
er skapt et atskillelsessamfunn, ikke på bakgrunn av rase eller kjønn, men et
apartheid på grunn av alder. Barn og
unge er isolert fra samfunnslivet og vokser opp og dannes i egne institusjoner
nå om tiden fra de er under ett år til de er nitten. Ved en omfattende institusjonalisering kan barnehage, SFO og
skole tjene arbeidslivs-, likestillings-, integrerings- og sosialpolitikk,
blant annet, og ifølge Nessa være en
investering i (konkurranse)samfunnet som fremtidige arbeidstakere i tråd med
OECD og globaliseringens krav. Med
institusjonaliseringen møter barn og unge først og fremst jevnaldrende gjennom
døgnet store deler av livet, og preges nødvendigvis i stor grad av jevnaldrendes
verdier.
Hvilken kvalitet?
Når Nessa måler skolens kvalitet
og målsetting ut fra et snevert læringsutbytte, velger hun å se bort fra at
utfordringene i skolen henger sammen med store endringer i samfunnet. De må
løses på samfunnsplan. De løses ikke med å sløyfe et skoleår der bortfallet av
en naturlig omgang med voksne i hjemmeliv, samfunns- og arbeidsliv som generasjoner
før fikk, skal kompenseres med noen timer praktiske fag eller med endrede
metoder i teorifagene. Det er rett og slett naivt å tro det.
Store samfunnsskapte endringer har, som mange offentlige
utredninger og rapporter viser, utfordrende følger for barn og unge. Skolen
makter heller ikke overbygge sosial ulikhet, som det programmatisk hevdes at
skolens skal gjøre. Utdanningssosiologer påviser at skolen både fastholder
ulikhet som er samfunnsskapt, og skaper sosial ulikhet.
Før hun drøfter kutt
i skoleår, bør både kunnskapsministeren og andre skolepolitikere svare oss på det
ufrakommelige spørsmålet: Hva vil vi med
skolen! Da må barn og unge være viktigere en fremtidig konkurranse og behov for
arbeidskraft. Det er ikke sikkert skolereformer er svaret på de dysfunksjonelle sidene i samfunnet som rammer
barn og unge, slik vi ser det og får dokumentert både i skolen og utenfor den.
Det er tankevekkende at generasjoner før lærte de grunnleggende
ferdighetene, både å lese, skrive og
regne, i en sjuårig folkeskole, der mange til og med gikk
annenhver dag på skolen – og var i nærkontakt med voksnes liv ellers og leken
de andre dagene.
Nessa vil «snu alle steiner i norsk skole». Det er langt fra
nok. Politikerne må ta utredningene rapportene som
gjelder barn og unge på bresomd basis i samfunnet alvorlig. Det er mange
nok å ta av. Det er etter min mening den viktige oppgaven de nå har. Det er
sammenhengene i samfunnet de må grave i og finne mer omfattende løsninger på
enn å kutte et skoleår. Det er steinrydding for å få til det gode jordsmonnet
som er nødvendig for at barn og unge skal vokse til gagns menneske.