Tillit til lærerne og skolene
Debatt: Vi må ha tillit til at lærere og skoleledere kan vurdere hvordan skoledagen organiseres best mulig under pandemien. Det er synd at SV og Ap ikke har det.
Kristine Vedvik Henriksen (17) snakket nylig med NRK om hvor lei hun er livet på hjemmeskole under pandemien. Det er tøft av henne å stå fram som hun gjør for å fortelle om situasjonen sin. Hun har som mange andre unge hatt et skikkelig drittår.
Stengte skoler, stengte fritidstilbud og lite kontakt med venner treffer dem hardere enn de voksne, og særlig sårbare barn. Derfor har vi prioritert barn og unge under pandemien, mens vi har innført strengere tiltak ellers i samfunnet.
På mange skoler er situasjonen nå helt presset. Lærere må gå mellom klasser i undervisningen, noen må plutselig i karantene, vikarer må tilkalles på kort varsel - og noen ganger er det ikke vikarer å få tak i, og skoleansatte er helt utkjørt.
Les også: FHI advarer mot Melbys hjemmeskoleforslag
Les også: – Mer bruk av hjemmeskole vil sikre elevene undervisningen de skal ha
Les også: Debatt: God skole handler om mer enn smittevern
De har gjort en enorm innsats det siste året, mer enn noen kunne vente, men enkelte ganger er det fysisk umulig å få til god undervisning. Det ble heller ikke enklere etter utbruddet i Nordre Follo.
I løpet av pandemien har vi blitt gjort oppmerksomme på at det er noen tilfeller der det å få digital hjemmeundervisning faktisk kan gi elevene et bedre undervisningstilbud. Ikke som normalen, men som unntaket.
Dette kan være når den dyktige faglæreren er hjemme i karantene og kan gjennomføre en digital undervisningstime, men hvor dagens alternativ kan være at timen utgår i mangel av ressurser til å undervise.
Når det nå blir noen endringer i hjemmeskole for gult nivå gir vi lærere og skoleeiere tillit til å «dra i nødbremsen» for å løse slike situasjoner - for å sørge for at elevene får best mulig undervisning.
Vi er i en pandemi. Det er rett og slett ikke en idealsituasjon hvor det alltid vil være full tilgang på vikarer, eller hvor karantenekabalen går opp hver gang. Vi viser lærere og skoleansatte tilliten til å undervise våre barn og unge - la oss nå vise dem tilliten til å vurdere hvordan skoledagen organiseres best mulig for elevene
I oktober på Stortinget ba Ap, Sp og SV meg om å «vurdere behovet for å gi skolene et større lokalt handlingsrom for organisering for å håndtere de lokale utfordringene». Nå blir jeg kritisert av SV og Ap for å gjøre nettopp dette - for å gi lærerne og skole-Norge den tilliten. Jeg foreslår at de ringer en lærer for å høre om situasjonen på skolen deres og etterpå kommer med et bedre forslag enn vi nå legger fram.
Som Kristine sier til NRK: «De sier jo at de skal stole på lærerne, så da får jeg prøve å gjøre det samme.»