![Høsten 2024 hadde Val skoler besøk av elever fra Sør-Korea.](https://image.utdanningsnytt.no/430584.webp?imageId=430584&width=960&height=548&format=jpg)
Det tradisjonelle klasserommet kan skygge for den verdenen som elevene skal kvalifisere seg for
Debatt: Våre lærere som hospiterer og deltar i internasjonale prosjekter tar med seg nye impulser og læring som beriker og gjør undervisningen enda bedre, mer relevant og interessant.
Vi trenger alle å lære nært virkeligheten. Det tradisjonelle klasserommet kan skygge for den verdenen som elevene skal kvalifisere seg for. Samarbeid gir nye muligheter.
Utdanningsinstitusjoner og næringsliv har behov for hverandre. De fleste som velger en utdanning, ønsker å sikre seg en jobb. På samme tid jakter arbeidsgivere ansatte som både duger og kan gjøre en positiv forskjell. Å flytte deler av undervisningen ut av klasserommet og inn i den virkelige verden, er nyttig for både elever og næringslivet.
Læring ute hos norske bedrifter og i møter med andre kulturer ute i verden, åpner for innovasjon og kompetanseutvikling som bedre møter framtidas behov – ikke bare hos elever og bedrifter, men også hos oss som yrkesrettet utdanningsinstitusjon.
På Val skoler har vi gjennom flere år samarbeidet med både lokalt næringsliv og internasjonale partnere, gjennom EU-programmet Erasmus+ og andre initiativer. I hjertet av vår internasjonale satsing ligger erkjennelsen av at utdanning ikke eksisterer i et vakuum.
Vi mener at samarbeid skole-næringsliv i form av tradisjonell praksisutplassering ikke er nok. Vår oppgave er å utvikle studieprogrammer som møter reelle behov i næringslivet. Vi ser at våre lærere som hospiterer og deltar i internasjonale prosjekter tar med seg nye impulser og læring som beriker og gjør undervisningen enda bedre, mer relevant og interessant.
Internasjonalisering innoverer vår utdanning
Val skoler er kjent for våre utdanningstilbud som bidrar til bærekraftig vekst i sjømatnæringen. Sjømat er mer enn laks og torsk, og mange setter sin lit til at det nettopp er akvakulturnæringen som skal være med og brødfø verdens stadig voksende befolkning. I samarbeid med Win Win Seafood i Sør-Korea, Innovasjon Norge og Sjømatrådet får vi nå innsikt i teknologi, produksjonsmetoder og oppdrettsarter som i dag nærmest er ukjent i laksenasjonen Norge – men som kan bli viktige for bærekraftig sjømatproduksjon i framtiden.
Det europeiske programmet Erasmus+ har vært avgjørende verktøy for de internasjonale båndene vi har knyttet både i og utenfor Europa. Gjennom mobilitetsprosjekter som praksisopphold for både elever og lærere i Sør-Korea, har vi fått tilgang til spisskompetanse på produksjon av for eksempel sjøpølse, alger og kråkeboller. Dette er arter med stort potensial både økologisk og økonomisk, og som det allerede finnes et stort internasjonalt marked for.
Møter virkelige utfordringer
Gjennom Erasmus+ og andre internasjonale samarbeidsprosjekter strekker klasserommene på Val seg langt utover de fysiske veggene. Sør-Korea har inspirert oss til å starte egne prosjekter med alge- og sjøpølseproduksjon, og gjennom samarbeid med Campus Roslagen i Sverige har vi etablert anlegg for akvaponi. Når vårt nye landbaserte sjøvanns-RAS (Resirkulerende Akvakultur Systemer) står ferdig, kan vi gi våre elever praktisk erfaring og teoretisk kunnskap om arter som blir store og viktige i fremtidens sjømatnæring.
På samme måte samarbeider vi i Kenya, og får lære hvordan akvakultur drives i det østlige Afrika. Vi som kjenner norsk havbruk, deler av våre erfaringer om hvordan vi jobber og underviser for å bidra til å videreutvikle en allerede kunnskapsdrevet og høyteknologisk akvakulturnæring her hjemme. Tilbake i Norge kan elever og ansatte dele sine refleksjoner rundt hvordan Val kan bidra til utvikling av akvakulturnæringen i Kenya.
Våre akvakulturelever utdanner seg for framtidige jobber i norsk havbruksnæring, en næring som allerede er internasjonal. Mesteparten av sjømaten vi produserer blir spist av personer utenfor Norge, og sjømat er Norges største eksportnæring etter olje og gass. Sånn sett er det ikke rart at vårt internasjonale samarbeid med Win Win Seafood på andre siden av jordkloden kom i stand gjennom dialogen vi har med næringslivet i vårt eget nærområde på Namdalskysten. Derfra var veien kort til både Innovasjon Norge og Sjømatrådet.
Det tette samarbeidet vi har med næringslivet gir ikke bare innsikt i teknologi og produksjon. Når vi flytter elever ut av klasserommet til virksomheter i inn- og utland, får både elevene og vi møte virkelighetens utfordringer. Læringen blir mer enn ei bok og en regissert undervisningsfilm. Elevene får ta og føle på, se, lukte og oppleve det enorme mangfoldet som finnes i den globale akvakulturindustrien de skal inn i. For oss på Val gjør «uteskolen» det mulig å tune undervisningsprogrammene våre med innhold som forbereder elevene på dagens og morgendagens arbeidsliv.
En global skole for global næring
Utdanning og næringsliv burde kanskje være tettere sammenkoblet enn det den norske skolepolitikken tradisjonelt har lagt opp til. Val skoler ønsker å rive ned det vi oppfatter som et kunstig skille mellom utdanning og næringsliv. Vi ser utdanning tett koblet til praktiske, arbeidslivsrelaterte utfordringer som en styrke i opplæringen. Det gir både elever og lærere sterkere motivasjon og driv. Det ser vi også på engasjementet i klasserommet og ute på merdkanten.
Gjennom samarbeid med utdanningsinstitusjoner og næringsliv i land som Korea, Kenya, Irland og Sverige integreres deres erfaringer og kunnskap i vår egen undervisning. Gjennom muligheten til å hospitere hos internasjonale aktører, henter våre ansatte hjem ny kunnskap som utvikler egen undervisning. Det utvidete klasserommet gir våre elever en mer global forståelse av akvakultur, og innsikt i markeder, teknologi og nye oppdrettsarter som igjen blir utgangspunkt for nyskaping, innovasjon og framtidig verdiskaping også i norsk akvakulturindustri.
Internasjonale programmer som Erasmus+ er fantastiske verktøy for oss på Val, men det er kun en begynnelse. Vi ønsker å fortsette å utvide vårt klasserom – både i Norge og internasjonalt – for å utdanne morgendagens forvaltere som kan møte den globale utfordringen med å produsere nok mat til verdens befolkning på en mer bærekraftig måte.