Skolenes landsforbund om Støre-regjeringen: – Brøyter vei i skolepolitikken
Mens de jubler i Skolenes landsforbund, er Lektorlaget noe mer avmålt til den nye regjeringsplattformen. Ønsket om å rekruttere flere lærere har kun én enkel løsning, mener Lektorlaget: øk lønna.
Denne uka la den nye regjeringen fram regjeringsplattformen, også kjent som Hurdalsplattformen. Den vakte begeistring i den største lærerorganisasjonen, Utdanningsforbundet.
– Jeg synes ambisjonsnivået i den nye regjeringsplattformen, særlig på barnehagefeltet, er veldig bra. Og det kommer også mye positivt for skole, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, men han understreker at nøkkelen til å få gjennomført politikken er bedre kommuneøkonomi.
Les også: Ny regjeringsplattform: Slik blir den nye barnehage- og skolepolitikken
– Liker det vi leser
I Skolenes landsforbund er de også positive.
– Vi har studert regjeringsplattformen og liker stort sett det vi leser. Vi liker spesielt setningen «Regjeringen vil innføre en tillitsreform i skolen i dialog med partene», sier leder i Skolenes landsforbund, Mette Johnsen Walker, i en pressemelding.
De mener Støre-regjeringen brøyter vei i skolepolitikken og er blant annet fornøyde med løftene om en mer praktisk skole.
– Vektlegging av praktiske ferdigheter er et viktig skritt i riktig retning for at fellesskolen blir en skole for alle elever. Satsingen må naturligvis gjelde hele opplæringsløpet, altså fra 1. klasse i grunnskolen til 3. klasse i videregående skole, sier Walker.
Les også: – Håper mange av lærerne som har sluttet i skolen nå vil finne veien tilbake
Etterlyser lektorsatsing
I Norsk lektorlag er de noe mer avmålte til løftene i Hurdalsplattformen.
– Jeg skulle ønske regjeringen ville øke satsingen på etterutdanning i nye faglige emner i læreplanene i fagfornyelsen. Vi vil ha flere videreutdanningstilbud for lektorer, for vi trenger også faglig oppdatering, sier Lektorlagets leder Rita Helgesen i en pressemelding.
Hun er imidlertid svært glad for regjeringen varsler en gjennomgang av kapittel 9a i opplæringsloven, noe hun mener er helt nødvendig.
Les også: Høyre:– De nevner ikke lesing, skriving og regning med ett ord
– Øk lønnen og gi tid
Regjeringen skriver i regjeringsplattformen at kompetansekravene for lærere skal bestå.
– Vi håper de ser dette i sammenheng med at de vil styrke praktiske og estetiske fag gjennom tilbud om etter- og videreutdanning. Innfør kompetansekrav for å undervise i praktiske og estetiske fag, sier Helgesen.
Hun er også opptatt av at det fortsatt skal være høye krav for å komme inn på lærerutdanningen.
– Det er ikke overraskende at regjeringen sier de vil fjerne firerkravet for lærerutdanning. Norsk Lektorlag ønsker høye krav til inntak, og vil gjerne komme med råd om hvordan man kan få treffsikre, men fortsatt høye krav, til de som vil inn i lærer- og lektorutdanningene.
Regjeringen varsler også en satsing for å rekruttere tilbake lærere som har forlatt yrket.
– Dette er ikke så komplisert: Øk lønnen, og gi lærere og lektorer nok tid til å utføre et godt arbeid for elevene, så er det en sjanse for at man får rekruttert noen tilbake, sier Helgesen.