Ill.foto: Ole Martin Wold
Fem oppfordringer til deg som skal undervise i kroppsøving dette året
Debatt: Kroppsøving fortjener like mye oppmerksomhet som de såkalte basisfagene.
1) Ta faget seriøst! God planlegging og gjennomtenkt undervisning er alfa og omega. Kroppsøving fortjener like mye oppmerksomhet som de såkalte basisfagene.
2) Ikke misforstå faget! Tradisjonelt har faget vært idretts- og konkurransepreget.
Fagfornyelsen har derimot staket ut en ny kurs. Vi skal ha et inkluderende fag der vi må tilstrebe at alle finner seg tilrette og opplever mestring (men det betyr ikke at elevene aldri skal kjenne på «motgang»). Kroppsøving er et fag der alle «kropper og kroppsformer» skal finne seg til rette, ikke bare de såkalt «atletiske».
3) Husk at ikke alle elevene vil ha kroppsøving! Derfor er det utrolig viktig å variere, tilpasse og ta hensyn til alle elever og være obs på såkalte skjuleteknikker (at elevene trekker seg unna eller ikke deltar «100 prosent» av ulike grunner). Tenk deg at du er en elev som for eksempel er livredd ball, og som har en lærer som veldig ofte tyr til ulike ballspill og konkurranser der du gang på gang må kjenne på følelsen av å mislykkes. Det er et fint fokus i fagfornyelsen på medbestemmelse og elevenes interesser.
4) Sitat Reidar Säfvenbom, professor ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier, Norges idrettshøgskole: «Kroppsøving handler mer om å reise seg igjen etter du har falt, enn å utføre en forlengs rulle korrekt.»
Les også: Selvsagt skal det være karakterer i faget kroppsøving
I sammenheng med fokus på idrett og konkurranse, har det også tradisjonelt vært fokus på hvordan utføre ulike øvelser/ aktiviteter «best mulig». Men: kroppsøving er ikke organisert idrett i skolen! Det bør være mye viktigere å skaffe seg kunnskap om bevegelse, kropp og trening/ helse (fysisk og psykisk), samt forhåpentligvis å oppnå livslang bevegelsesglede. I tillegg: lære seg å samarbeide og respektere medelever, oppleve og lære om friluftsliv osv.
5) Vi lærere kan bare gjøre vårt beste! Jeg er overhodet ikke perfekt selv- bare veldig engasjert. Jeg klarer garantert ikke alltid å gjennomføre alt jeg står for jeg heller, men vi har kommet veldig langt hvis vi er bevisste og reflekterte.
* Dette innlegget er tidligere publisert på Facebook-siden En kroppsøvingslærers hverdag.