– Jeg kom meg til slutt ut av problemet med selektiv mutisme, men det var en kamp mamma og jeg sto i år etter år. Hele skolegangen. Jeg skulle ønske noen andre kunne hjulpet oss, skriver Marte Fredriksen.
Foto: Privat
«Jeg klarer ikke snakke med deg, men det er på tide at du hører på meg!»
Debatt: Barn og unge med selektiv mutisme opplever fortsatt å bli misforstått av ansatte i barnehagen, lærere og fagfolk i hjelpeapparatet.
Til deg som jobber med barn:
– Jeg klarer ikke snakke
med deg, men det er på tide at du hører på meg. Hvorfor snakker du
ikke?
Jeg spør meg selv om
det samme hver dag, men jeg finner ikke svaret. Jeg er 7 år og er avhengig av å
lese nøye gjennom ukeplanen to uker fram i tid slik at jeg kan forberede meg på
alt som kommer. Alle kampene jeg må stå i med meg selv.
I klasserommet ser dere
ei jente som ikke sier et ord. Kanskje har du hørt stemmen min et par ganger
når jeg har lekt med bestevenninna mi, men da var det bare fordi jeg ikke
visste at du så på meg.
Jeg vet ikke om dere
ser at jeg er redd. Jeg gråter ikke. Jeg lager ingen grimase. Jeg vil ikke at
dere skal se på meg. Jeg klarer ikke å svare når dere spør meg. Stemmen min forsvinner
når jeg prøver. Jeg vet ikke hvor den drar.
Hjemme raser jeg. Jeg
gråter og kaster. Jeg har en storm inni meg. En storm av følelser. Sinne,
redsel og håpløshet. Jeg gjemmer bort hele meg halve dagen. Når jeg kommer hjem
klarer jeg ikke holde på alle følelsene. Mamma trøster meg. Jeg gråter. Jeg
sovner. Nå gråter mamma.
I et innlegg publisert
av Foreningen for Selektiv Mutisme, skrevet av Ann-Kristin Haugen, forklarer
hun noen av følelsene hun kjente på som forelder til et barn med selektiv
mutisme:
Foresattes skyldfølelse
«Som mamma følte jeg
skyld over at hun ikke klarte å prate. Jeg følte at andre trodde at det var min
skyld, og at jeg som mamma burde kunne fikse dette. Det var en vond følelse,
som ble forsterket da jeg følte jeg ikke møtte forståelse hos andre. De var opptatt
av «hvorfor snakker hun ikke», og ikke «hva kan vi gjøre for å hjelpe?»
Jeg hadde selektiv
mutisme. En tilstand der barn og unge konsekvent ikke prater i visse situasjoner,
ofte barnehage og skole. Tilstanden forstås av mange som et uttrykk for stor
grad av sosial angst eller fobi mot å snakke. Det er ikke et valg å ikke prate,
men dette blir ofte misforstått. Barnet kan ofte bli låst og fryse til i
situasjoner hvor det må prate.
Barnehagen nevnte det
til mamma en dag. «Marte snakker ikke.» Det var første gang hun hørte om
selektiv mutisme. Jeg gråt ikke når jeg slo meg. Jeg klarte ikke å si hva jeg
ville ha på brødskiva.
For noen jeg møtte på
min vei gjennom barnehage og skole, var det nok mye enklere å håndtere meg enn
de andre som kunne rope etter hjelp. Et stille barn skaper ikke så mye
problemer. Vi klarer ikke å be om å bli forstått eller sett. Vi trenger at du
velger å se oss. Ikke overse oss. Da forsvinner vi helt.
Hadde ikke trengt å ta så lang tid
Jeg kom meg til slutt
ut av det, men det var en kamp mamma og jeg sto i år etter år. Hele
skolegangen. Jeg skulle ønske noen andre kunne hjulpet oss. At årene ikke hadde
trengt å bli så mange.
Barn og unge med denne
tilstanden opplever fortsatt dessverre å bli misforstått av ansatte i
barnehagen, lærere og fagfolk i hjelpeapparatet.
Dette er en lidelse med
lik forekomst som autisme, ca. 1 prosent av barnebefolkningen får denne
diagnosen. Likevel er det dessverre flere som fortsatt aldri har hørt om
selektiv mutisme.
Dette skriver Kathe
Lundahl i en fagartikkel om selektiv mutisme:
«I noen kommuner er
hjelpetilbudet til barn og unge med selektiv mutisme helt fraværende både i
pedagogisk-psykologisk tjeneste og i spesialisthelsetjenesten for barn og unges
psykiske helse (BUP), noe som er et paradoks for en tilstand som har en lik
forekomst som blant annet autisme, som det fins tydelige retningslinjer for på
alle nivåer i spesialisthelsetjenestene og i det pedagogisk-psykologiske
hjelpesystemet.»
Jeg har kontaktet et
flertall norske skoler, barnehager og hjelpeapparat. Jeg har selv jobbet to år
i barnehage og jeg har en mor som har vært lærer i over tjue år. Dere har
personalmøter, fagdager og møter hvor dere fokuserer på å bli bedre i yrket –
bedre for barna. Dere har også et ansvar. Dere må være en del av å rette
fokuset på de som ikke ber om det, men trenger det. Jobbe for å tilrettelegge
for barnets beste.
Kunnskapen må nå fram
til de menneskene som møter på disse barna. På avdelingen, i klasserommet og på
kontoret. Mange mailer har blitt sendt i håp om å dele kunnskap, men svarene er
mye av det samme. «Vi skal se på det», «sender det videre», og mest av alt – ingen
svar.
Siden den dagen jeg
valgte å dele min historie, har jeg blitt kontaktet av fortvilte foreldre,
familiemedlemmer og unge voksne med selektiv mutisme. Det har gitt sterke
inntrykk. Mange føler seg fastlåst og er desperate etter hjelp.
Før fikk jeg ikke til å
bruke stemmen min. Nå føler jeg at jeg har et ansvar om å rope ut for de som
ikke klarer det selv.
Ansvar
Dere har også et
ansvar. Ansvaret ditt er å forsikre deg om at dine ansatte har kunnskap om
selektiv mutisme. Ansvaret ditt er å prøve å forstå den stille jenta som kommer
inn klasserommet ditt første skoledag. Ansvaret ditt er å vite
hvordan du kan hjelpe familien som kommer inn på kontoret ditt. Ansvaret ditt er å
gjøre noe med det, nå som du har hørt om det.
På mange måter er dere
vårt håp. Vi bruker så mye tid med dere – i barnehagen, på skolen. Skal vi
klare å bli bedre trenger vi at dere ser oss og kampen vi står i.
Det er vanskelig for
barn og voksne med selektiv mutisme å be om oppmerksomhet, det er vanskelig å
snakke høyt om en lidelse når de som lider ikke klarer å snakke.
Kanskje er det også
derfor det er mangel på hjelpetilbud og kunnskap. Jeg tilbyr meg å hjelpe. Jeg
vil møte opp, prate, dele og lære videre.
Dette er til deg som
jobber med barn: Hjelp oss, se oss, forstå oss. Vi trenger deg.