Henrik Storås Lied går Vg3 hudpleie. Han motiveres av å ha et studieløp mot et yrke der det er behov for folk. Foto: Kari Kløvstad
Variert skoledag motiverer elevene
Variert undervisning og praktiske oppgaver, lyder det fra lærere og elever på helse- og oppvekstfag som skal sette ord på hva som motiverer dem.
Hudpleie eller kanskje portør? Over 400 vg1-elever fra alle de videregående skolene i Oslo går fra stand til stand og forsøker å gjøre seg opp en mening om hva de skal velge videre. Det er den årlige karrieredagen for helse- og oppvekstfag. Den arrangeres for sjette gang, og initiativtagerne Lise Ødemark og Grete Wisløff holder fortsatt koken. De kommer fra karriereenheten og ressurs- og nettverksskolen på Ulsrud videregående skole.
– Her kan de unge møte eldre elever og unge fagarbeidere som kan fortelle om yrkesvalget og hvordan de har det. Helse- og oppvekst er det største yrkesfaget, og konferansen får Vg1-elevene et innblikk i alle de ulike yrkene og mulighetene som finnes. Jeg håper dette motiverer til å fortsette på utdanningen, sier Lise Ødemark.
Hun har akkurat snakket med en elev som ble svært inspirert da hun forsto at det var mulig å søke om å få ta tre måneder av læretiden i utlandet.
– Hva motiverer deg som lærer og karriereveileder?
– Når jeg får høre at det går bra med tidligere elever. Lærerne er en viktig del av elevenes liv og skal vise veien videre, sier Lise Ødemark, som er husstellærer i bunnen.
Variasjon
– Spør meg om portør, er beskjeden på plakaten, og rundt bordet står fire jenter med øyne som glitrer som pynten på en ballkjole. De suger til seg alt Ole-Martin Hernes forteller om jobben som portør, der han møter mennesker i alle livets faser.
– Jeg blir motivert når skoledagen er variert, og det er mange praktiske oppgaver, sier Helene Baltzersen. På denne måten synes hun også at teorien blir enklere.
– Det hjelper også at lønna er bra, når du skal velge yrke, mener de andre jentene.
Jobb å få
Henrik Storås Lied er en av elevene fra Vg3 som står på stand og fronter hudpleie.
– Jeg blir motivert av å ha et studieløp der jeg vet at det venter et yrke i andre enden. Det er jobber å få, og flere gutter burde definitivt tenke i denne retningen.
– Hva ødelegger motivasjonen?
– En skoledag med dårlig oppmøte i klassen.
Vil gi eleven noe
– Jeg har en bra dag på jobben når jeg klarer å variere undervisningen og elevene gir uttrykk for at de er fornøyde og har lært noe, sier Fatou Ceeay, som er lærer på Hersleb videregående skole. For henne finnes de også noe som ødelegger motivasjonen.
– Når noen elever gir klart uttrykk for at læring er unødvendig, er det ikke enkelt. Jeg misliker også når noen fikler med telefonen eller driver med noe annet, når jeg forteller noe viktig.