Podkast kan skape gode opplevelser i historie-undervisningen

Bruk av podkast kan være et godt tilskudd i et ellers lesetungt fag.

Publisert

Neste år er det 20 år siden podkaster begynte å dukke opp; i Norge kom de første podkastene i 2005. Lydmediet har økt i popularitet samtidig som medievanene har endret seg og fått en kraftig dreining mot bruk av skjerm i samme periode.

Lytting av podkast her til lands er stabil, like mange lyttet til podkast i år som i fjor. Den typiske podkastlytteren er ung, bor i sentrale strøk, vil bli underholdt og lære nye ting, og foretrekker norske podkaster, slår Den Store Podrapporten fast. Den er gjort av NRK, Schibsted, Bauer Media og Norstat.

Karina Bruun Houg underviser i historie på lærerutdanningen på den danske Absalon-høgskolen, og er tilknyttet Center For Undervisningsmidler. I begge stillinger merker hun en økende etterspørsel etter podkast i historieundervisningen.

– I motsetning til i historiebøkene, kan podkastene bidra til innlevelse, opplevelse og til den narrative tilnærmingen til faget, sier Houg til folkeskolen.dk.

Når hun utdanner fremtidige historielærere, vil hun at de skal tilby faget som både erfaring og fordypning.

– Historie er ikke bare bred læring. Du må også kunne føle historie og forstå den i forhold til din egen tid. Blir undervisningen for læreboktung, mister den de dimensjonene, sier hun.

Hun påpeker at det er nettopp her podkasten har sine styrker. Den kan både skape sammenheng i hendelser over tid og også brukes til å gå dypere inn i personlige erfaringer.

Fordypning og kritikk

Dessuten er podkast et fleksibelt medie. Man kan bruke det som lekser og i undervisning, man kan lytte alene, i grupper eller sammen som klasse.

Houg understreker viktigheten av kildekritikk.

– Snakk med elevene om hvem som er avsender, hvilke kilder som er brukt, og hva man eventuelt har ofret i bytte for en velfungerende fortelling. Noen av de mer narrative podkastene har en tendens til å fokusere mer på å være en god historie, sier hun.

Hun understreker at disse to, fordypningen i den gode fortellingen og kritikken av den, må holdes atskilt.

– Elevene må få lov til å høre på og nyte podkasten, så kan dere neste uke sette i gang med kildekritikken. Det må ikke skje samtidig. Fordypning alene og kritikk alene, sier hun.

Det er også mange som produserer podkast med elevene og i dag er man ikke lenger avhengig av dyrt og komplisert utstyr. Alle kan enkelt komme seg ut på de populære podkastplattformene med enkle grep.

– Man skal ikke la seg skremme av det teknologiske. Med en telefon og en mikrofon kan man lage og publisere en podkast, sier hun til danske folkeskolen.dk.

Powered by Labrador CMS