Frykter at flere har fått skolevegring
Videregående elevene i Oslo er tilbake på skolen, etter nesten ett år med hjemmeundervisning. Å komme tilbake er tøft for noen elever. – Vi vet at skolevegring ofte oppstår eller øker etter langvarig fravær fra skolen, sier forsker Trude Havik.
I dag er videregående elever, og en del ungdomsskoleelever i Oslo tilbake på skolen. Etter å ha hatt rødt smittevernsnivå nesten hele skoleåret starter tilnærmet normal undervisning opp igjen. Forsker Trude Havik advarer mot at oppstarten kan bli tøff for mange elever.
– Vi vet at skolevegring ofte oppstår eller øker etter langvarig fravær fra skolen. Det kan skyldes at de ikke ha hatt god og jevnlig kontakt med lærere eller medelever, og at de opplever å falle fra både faglig, sosialt og emosjonelt, sier Trude Havik.
Det finnes ingen ny oversikt over hvordan pandemien har påvirket elever med skolevegring, men forskningen viser at noen elever med skolevegring har ulike former angst, som igjen påvirkes negativt av at de unngår det de har angst for.
– Denne angsten kan bli redusert når elevene slipper å gå på skolen, men kan på sikt øke når en holder seg unna det en har angst for. Terskelen for å gå på skolen igjen kan øke og en havner lett inn i en negativ spiral, sier Havik.
Les denne: Det er viktig å skille mellom skolevegring, skulk og sykdom
De siste månedene har videregående elevene og en del ungdomsskole-elever hatt hjemmeundervisning, og i denne perioden har de med skolevegring deltatt på lik linje med andre elever.
– Det er elever med skolevegring som har opplevd å bli kopla på skolen igjen i tiden med hjemmeskole. De har opplevd at de ikke får noe annet enn de andre og at de ikke skiller seg ut, sier Havik. Nå som medelevene er tilbake på skolen, og kan det bli tøft for skolevegrerne.
– En ting er å ha hjemmeskole når alle andre elever har det samme. Noe annet kan gjelde når alle de andre elevene går tilbake til skolen når de gjenåpner, sier Trude Havik.
Gradvis tilvenning
– Det er viktig med en forutsigbar og gradvis oppstart når skolene nå gjenåpner, sier Havik.
Havik råder lærere som har elever med skolevegring til å lage en plan.
– Det er viktig å bygge på de gode erfaringene for den enkelte eleven, og høre med eleven hva det var med hjemmeskole som var bra og hva var mindre bra, sier Havik. Og fortsetter:
– En plan kan inkludere hjemmeskole i en periode, med også en plan om gradvis opptrapping til å komme tilbake til skolen. Skolen er så mye mer enn det de lærer faglig, men det er også en viktig arena for samhandling, lek og sosial læring, sier Havik.