F.v: Kari Oliv Vedvik, Harald F. Wollebæk, redaktør Knut Hovland, nettredaktør Paal Svendsen, Sonja Holterman, Ylva Törngren og Jørgen Jelstad. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix

Utdanning er kåret til årets fagblad

Utdanning ble i går kåret til årets fagblad under Fagpressens årlige prisutdeling. Journalist Sonja Holterman fikk graveprisen for arbeidet med overgrep i barnehage og skole, mens nettsiden utdanningsnytt.no fikk hederlig omtale i kategorien for utvikling.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har hatt dere på radaren. Vi har sett at dere ønsker å være viktige, at dere publiserer viktige nyheter på nett, hele uka, sa juryleder Kjersti Løken Stavrum da hun overrakte Fagpresseprisen 2017 til redaktør Knut Hovland.

– Gjeldende ut over sine egne rekker

Juryen trakk fram redaksjonens evne til å sette dagsorden.

–  Hovland sier det er utrolig hyggelig å få to så gjeve Fagpressepriser pluss hederlig omtale av utdanningsnytt.no.

– Vi har jobbet hardt og målbevisst for å komme dit vi er i dag med vekt på den gode og seriøse journalistikken og de viktige historiene. Utdanning og utdanningsnytt.no har lenge hatt en høy stjerne blant norske fagmedier, nå har vi klatret helt til topps og er veldig stolte og glade. Stor takk til alle våre dyktige medarbeidere, og stor takk til Utdanningsforbundet som utgiver - vi har gode rammevilkår for det arbeidet vi gjør. Det skal vi fortsette med, til glede for alle medlemmene og de over 200.000 leserne vi har på nett og papir, sier Hovland.

Juryen peker videre på at salg og inntekter også er svært viktig.

– Alt dette henger jo sammen. Poenget med fagpressen er jo ikke bare å bringe journalistikk til sine egne og til alle som er godt informert. Vårt samfunn, som trenger mer journalistikk enn det vi har i dag, vil ha godt av at fagpressen gjør seg gjeldende ut over sine egne rekker. Det gjør dette mediet, sa Løken Stavrum da hun delte ut prisen.

Juryen har merket seg at Utdanning tiltrekker seg «dyktige, ambisiøse journalister som ønsker å bidra til å gjøre målgruppen litt klokere». 

– Det er viktig, for det dere skriver om angår så mange, også de sårbare små – som er så avhengig av at voksne rundt dem er kloke, og ønsker å sikre dem en god fremtid, sa jury-lederen videre.

FAKTA: Overgrepslærerne

Utdanning har gått gjennom omtalte overgrepssaker siden 2010 og undersøkt alle saker hvor gjerningsmannen har vært eller er ansatt i skole eller barnehage.

Alle sakene finner du her

Overgriperne

Materialet omfatter 74 ansatte i skoler og barnehager. Sakene involverer alle typer ansatte: rektorer, lærere, barnehagelærere, spesialpedagoger, assistenter og ansatte i skolefritidsordningen.

  • 61 er dømt i tingretten eller lagmannsretten. Av disse er 19 dømt i lagmannsretten. 5 av sakene er anket og ikke rettskraftige ennå.
  • 10 er siktet og etterforskning pågår.
  • 3 er tiltalt, og sakene skal behandles i rettsapparatet.

 

I 50 av sakene er det begått overgrep mot egne elever eller mot barn i barnehagen hvor gjernningsmannen jobbet.  

I de resterende sakene er det enten overgrepsmateriale med ukjente offer, eller barn overgriperen har møtt på nett, på fritidsaktiviteter eller privat.

 

Ofrene

Minst 250 barn er ofre i sakene. 136 av disse er det ikke oppgitt kjønn på, 98 er jenter og 21 er gutter.

Ofrene er fra 3 til 18 år gamle.

I flertallet av sakene er overgrepene utført mot egne elever eller barn overgriperne har hatt ansvar for i barnehagen. Enkelte har forgrepet seg på egne barn, på ukjente barn over internett eller er dømt for å laste ned overgrepsmateriale. Sju av de overgrepsmistenkte eller dømte jobbet i videregående skole.

 

Slik har vi  jobbet

Redaksjonen har gjennom flere måneder gått gjennom flere hundre presseklipp i tillegg til omtaler av overgrepssaker i private fora på nett. Det er i tillegg hentet inn informasjon fra politi, advokater og skoler.

Det har gitt nok informasjon til at Utdanning har kunnet søke og få utlevert tingrettsdommer i de aller fleste sakene. I tillegg er det søkt gjennom rettsdata fra lagmannsrettsavgjørelser. Dette er deretter systematisert for å få en fullstendig oversikt.

I de få tilfellene hvor det ikke har vært mulig å få utlevert dommen, er informasjonen hentet fra presseklipp og samtaler med politi, advokater og skoler.

Utdanning vant også fagpresseprisen i 2004.

– Svake punkter i samfunnets evne til å ta tak i overgrepene

Tidligere på kvelden ble Utdannings journalist Sonja Holterman hedret med Fagpressens gravepris for sitt arbeid med å kartlegge overgrep i barnehage og skole. Arbeidet resulterte i flere saker, blant annet hovedsaken i Utdanning nr. 21 i fjor om læreren i Tysvær som misbrukte elever i 35 år.

Jury-lederen sa at det originale ved årets prisarbeid er kombinasjonen av innsikt og oversikt.

– En svært alvorlig enkeltsak gir saken dybde, viser tydelig hva det dreier seg om og hvor alvorlig det er. Samtidig viser møysommelig innsamlet tallmateriale omfanget av problemet og dermed den samfunnsmessige betydning. Kildearbeidet er omfattende og særdeles krevende.

– Det er stor stas å få graveprisen. Jeg er stolt over det arbeidet hele redaksjonen, fotografen og researcheren gjorde. Og jeg er veldig imponert over Fredrik som orket å fortelle om overgrepene han ble utsatt for. Jeg er tekknemlig over å ha fått lov til å jobbe så lenge med en sak, sier Holterman.

– Prisvinneren har gått mange runder for å få viktige kilder i tale. Dette er kilder som enten kan kritiseres for sin rolle i saken eller som selv er utsatt for overgrep. Nettopp journalistens tålmodighet og respektfulle tilnærming, har fått folk til å snakke som man i utgangspunktet ikke skulle tro ville bidra. Blant annet gjelder det overgriperen selv, heter det i begrunnelsen fra juryen.

Da jurymedlem Siri Gedde-Dahl delte ut prisen sa hun at saken identifiserer så mange svake punkter i samfunnets evne til å ta tak i overgrepene.

– Men saken øker sin verdi ved at journalisten også hever blikket gjennom kartlegging av problemets omfang, sa Gedde-Dahl.

Holterman vant også Fagpressens gravepris i 2013 sammen med kollega Jørgen Jelstad for artiklene om spesialskolene.

Heder og rekord for nettsiden

Nettstedet utdanningsnytt.no fikk hederlig omtale i kategorien for utvikling. Nettstedet økte trafikken med 86 prosent fra 2015 til 2016, blant annet gjennom et systematisk arbeide med å publisere både daglige nyheter og debatt, men også stoff fra Utdanningsforbundets fem blader: Første steg, Bedre skole, Utdanning, Yrke og Spesialpedagogikk.

Utdanningsnytt.no hadde i snitt per måned i fjor 69.000 unike brukere, som var en økning på nevnte 86 prosent. Hittil i år har trafikken økt med ytterligere 72 prosent, og månedssnittet er på 119.000 unike brukere. Mai ble for øvrig en rekordmåned for nettsiden med 141.000 unike brukere.

Utdanningsnytt.no fikk også hederlig omtale i 2010.

  • Juryen har også i år vært ledet av Kjersti Løken Stavrum, direktør i Stiftelsen Tinius. Jurymedlemmer har vært Morten Løberg (foto), Nina Thorvaldsen (markedsarbeid), Siri Gedde-Dahl (gravejournalistikk), Reidun Kjelling Nybø (journalistikk og redaksjonell ledelse), Sjur Frimand-Anda (journalistikk) og Tormod Haugstad (journalistikk).
Powered by Labrador CMS