Stortingsrepresentant og skolepolitiske talsmann Anders Tyvand, her på KrFs landsmøte i 2015, er glad for at statsråden har lyttet, og at både fagmiljøene og den politiske opposisjonen i Stortinget har fått gjennomslag for sine krav i pedagogikksaken. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
Tyvand (KrF): – Røe Isaksen hadde ikke noe valg i pedagogikk-saken
– Jeg forstår at pedagogstudentene og andre ble overrasket da de fikk gjennomslag i striden om pedagogikkens plass i lærerutdanningen. Sannheten er at kunnskapsministeren ikke hadde noe valg, sier utdanningspolitisk talsmann i KrF, Anders Tyvand.
Nylig gikk regjeringen inn for at lærerstudenter får skrive masteroppgaver i pedagogikk og spesialpedagogikk.
– Hvis ikke kunnskapsministeren hadde tatt signalene fra de pedagogiske fagmiljøene på alvor, ville han gått på et nederlag i Stortinget. Det visste han veldig godt, og derfor hadde han ikke noe valg, sier Tyvand i en kommentar til Utdanning.
– Regjeringen ville gått på et nederlag
Han forteller at en samlet opposisjon gav et tydelig signal til Røe Isaksen om dette kort tid før departementet konkluderte i spørsmålet om lærerutdanningens struktur og innhold.
Tyvand forteller at han ga et tydelig signal til statsråden om at KrF ikke kunne sitte stille og se på at lærerutdanningen ble tatt i en retning som vi ikke var enige i.
– Og at vi ville ta saken til Stortinget dersom pedagogikken ikke fikk nok plass. En interpellasjonsdebatt som Senterpartiet reiste kort tid før avgjørelsen ble tatt, viste at de øvrige opposisjonspartiene hadde de samme kravene som oss. Dermed ville regjeringen gått på et nederlag hvis de ikke lyttet til fagmiljøene og åpnet for muligheten til å ta en master i pedagogikk eller spesialpedagogikk, sier Tyvand.
Glad for gjennomslag
Tyvand er glad for at statsråden har lyttet, og at både fagmiljøene og den politiske opposisjonen i Stortinget har fått gjennomslag for sine krav.
– En master i matte gjør deg ikke automatisk til en god mattelærer, sier Tyvand.
Han mener det er minst like viktig at lærerne er i stand til å møte elevene som hele mennesker, møte dem på deres nivå, og at de har kunnskap om barns utvikling og hvordan de tenker og lærer.
– Derfor er pedagogisk og didaktisk kompetanse helt avgjørende, sier Tyvand.