Henrik Asheim er nestleder i Høyres programkomité.
Arkivfoto: Marianne Ruud
Høyre vil skille elever i ulike klasserom ut fra faglig nivå
Høyres programkomité foreslår å teste ut faglig nivåinndeling i barne- og ungdomsskolen. – Et forslag hentet frem fra historiens skraphaug der det hører hjemme, mener Arbeiderpartiet.
Opplæringsloven slår fast at det «til vanlig» ikke er lov å dele inn elever etter kjønn, etnisk tilhørighet eller faglig nivå. For at pilotprosjektet med såkalt nivådifferensiering ikke skal være i strid med loven, foreslår Høyre at det skal skje «i kortere perioder».
– Grunnen til at vi foreslår pilot, er å få prøvd det ut for å se om det fungerer eller ikke, sier Henrik Asheim, nestleder i Høyres programkomité.
Høyre arrangerer digitalt landsmøte kommende helg, og da skal partiet vedta nytt program for perioden 2021–2025.
Les også: «Lærerne mister autoriteten ved at skolen styres og utvikles utenfra»
Asheim mener nivåinndeling kan være smart for eksempel i fag der det er viktig at man presterer godt og som man skal fortsette med på et høyere nivå.
Høyre har hatt lignende forslag tidligere. Utdanningsforbundets leder Steffen Handal omtaler det som resirkulert politikk og mener det er mer ideologisk basert enn forskningsbasert.
Fra "historiens skraphaug"
– Dette er kjente toner. Forslaget bygger nok på en antakelse om at inndeling av elever skal gi økt læringsutbytte. Det finnes ikke god og anerkjent forskning som bygger på dette. Jeg tror ikke det er sannsynlig å få et annet resultat med en ny pilot, sier Handal.
Det samme trekker Arbeiderpartiets utdanningspolitiske talsperson Torstein Tvedt Solberg frem. Han mener forslaget er "hentet fra historiens skraphaug der det hører hjemme".
– En ting er at Høyre mener det er forskjell på folk, men at de vil gå så lang som å dele inn skolebarn etter ferdigheter er alvorlig, og minner mest om skolen på 1800-tallet, skriver Tvedt Solberg i en e-post til Utdanningsnytt.
– Forslaget er verken kunnskapsbasert eller god skolepolitikk. Forskningen viser at det er en styrke for alle barna at en møtes og lærer på tvers av faglig nivå, økonomi og bakgrunn. At Høyre vil lage «eliteklasser» i noen fag viser at iveren etter å måle, teste og rangere elevene tar helt overhånd, sier han.
– Høyre burde heller konsentrere seg om den største utfordringen i norsk skole nå, det å sikre alle barna en kvalifisert lærer, for under Høyre står bakdøra på vidt gap for ukvalifiserte i skolen.
(©NTB)