Høyre vil heller styrke lærerne
– Norges fundamentale utfordring er å få bedre kvalifiserte lærere, mener Høyres utdanningspolitiske talskvinne, Elisabeth Aspaker.
Aspaker kommenterer en fersk undersøkelse fra Sverige som viser at ved å redusere klassestørrelsen fra 25 til 20 er gevinsten 10 prosent bedre læringsresultater og 3,4 prosent høyere lønn for eleven når han eller hun kommer ut i arbeidslivet.
En ny svensk undersøkelse viser at ved å redusere klassestørrelsen fra 25 til 20 er gevinsten 10 prosent bedre læringsresultater og 3,4 prosent høyere lønn for eleven når han eller hun kommer ut i arbeidslivet.
Studien er gjort sammen med to andre forskere, Peter Fredriksson og Hessel Oosterbeek, ved det svenske statlige arbeidsforskningsinstituttet IFAU.
Undersøkelsen er gjort i et representativt utvalg av befolkningen på om lag 30.000 elever som er født i 1967, 1972, 1977 og 1982.
Undersøkelsen startet da disse elevene gikk på skolen på 1980- og 1990-tallet. Målingen er gjort fram til 2009 da de kom seg ut i arbeidslivet.
Ingen grupper er ekskludert fra undersøkelsen.
Last ned undersøkelsen her (pdf)
Les også: Mindre klasser gir bedre skoleresultater
Hun har sett på undersøkelsen og sier forskningen er interessant. Hun stiller likevel spørsmål ved om hvilken kompetanse lærerne som skal inn i skolen for å få økt lærertettheten skal ha.
– Hvis vi skal gjennomføre en norm for lærertetthet blir det tidenes ufaglært-reform for norsk skole. Vi må jo dytte ufaglærte inn i skolene, sier Aspaker.
Les også: Professor Thomas Nordahl kaller undersøkelsen spennende
Aspaker vil i stedet sørge for at de nye lærerne som kommer inn i skolen, holder høyere kvalitet enn de lærerne som er der i dag.
– Vi må legge opp til faglærerprinsippet. Det gjelder ikke minst også nedover i skolen. Det er viktig å ha dyktige lærere på ungdomstrinnet, men minst like viktig å ha velkvalifiserte lærere på barnetrinnet, der barna skal knekke lese- og regnekoden. Høyres bekymring er at ferdig utdannete lærere ikke vokser på trær, sier Aspaker.
Hun mener utfordringen ligger i å organisere undervisningen og lærerens hverdag bedre.
– Tidstyvene i skolen må nå tas, sier hun.
Les også: Utdanningsforbundet mener politikerne på sette seg inn i denne undersøkelsen