Foto: Ylva Törngren
«Mer penger til bekjempelse av vold og trusler mot yrkesaktive kvinner» bør være parole 8. mars og 1. mai!
Debatt: – Marte Gerhardsens etterfølger må ha erfaring fra skolens kjernevirksomhet.
Den nye lederen av Utdanningsetaten i Oslo, som skal overta
når Marte Gerhardsen går av til sommeren, må ta tak i økende omfang av mobbing,
vold og trusler i Oslo-skolen overfor elever og lærere.
Barne- og ungdomsskolen har en overvekt av kvinner som ansatte. Vold og trusler
i skolen, og hvordan det rammer yrkesaktive kvinner, burde bli minnet om ved en
parole i demonstrasjonstog både 8. mars og 1. mai.
Gerhardsens etterfølger må ha erfaring fra kjernevirksomhet i skolen;
undervisning, læring, vurdering og hvordan bygge trygge læringskulturer for
både elever og lærere. En ny leder må kjenne til «the nuts and bolts» ved
skolens kjernevirksomhet, for å kunne konkret gjøre noe med økende omfang av
vold, trusler og mobbing beskrevet ved nylig publisert statistikk.
Spesialskoler er dyrt, men nødvendig for de elevene som ikke passer inn i et
ordinært skoleløp. Mangel på plasser på spesialskoler vil i den ordinære skolen
ramme medelever, lærere og elever som trenger spesialtilbud.
Oslo-skolen vil i tiden fremover måtte spare i budsjettene, har byrådet
varslet. Økte utgifter til forsvar og politi nasjonalt vil kunne føre til
ytterligere innsparinger. Innsparinger bør skje i et overdimensjonert og
overbetalt byråkrati, og ikke i skolens kjernevirksomhet. Å lykkes bedre med
tilpasset undervisning til voldsutøvende elever med mindre budsjetter, krever
en leder med kjennskap og erfaring fra skolens kjernevirksomhet.
Den nye justisministeren har lovet økte midler fra regjeringen til grundigere
oppfølging av hyperkriminelle, mindreårige i Oslo. Problemer med
hyperkriminelle mindreårige og økende omfang av vold, trusler og mobbing i
skolen har berøringspunkter, og potensiale for samarbeid og læring.
Et nært
samarbeid mellom regjeringen, byrådet og Utdanningsetaten kan gjøre enklere det
som vil bli svært krevende for mange lærere å håndtere; redusere omfanget av
vold, trusler og mobbing overfor elever og lærere i Oslo-skolen.