– Løsningen på rekrutteringsutfordringene er å gjøre læreryrket mer attraktivt, skriver Jonas Maas Nilsen.
Ill.foto: Mostphotos
Vi må gjøre læreryrket mer attraktivt
Debatt: – De lave søkertallene til lærerstudiet er bare et symptom.
De nye
søkertallene til lærerutdanningene er nedslående lesning. Stadig
færre ønsker å bli lærere, og den negative utviklingen er en varig trend over
flere år.
Minister
for høyere utdanning, Oddmund Hoel, mener det kan være på tide å «tenke
helt nytt og ta modigere grep». Vi er nok mange lærere som
har ventet på modigere grep fra regjeringen. Men når Hoel peker på behovet for
å tenke nytt, insinuerer det at de riktige tankene ikke er tenkt så langt. Det
stemmer ikke.
Lærere
har over lengre tid sagt klart ifra om hva som kreves. Problemet er altså ikke
at det ikke er tenkt på løsninger, men at regjeringen så langt har vist liten
vilje til å lytte og gjøre grepene som trengs.
Noe
av det aller viktigste er lønn.
Lærerne
har over år vært lønnstapere og sakket akterut. Sammenliknet med andre grupper
med tilsvarende utdanningslengde, ligger lærere bak. Samtidig svarer 2 av 3
unge i en undersøkelse
fra Opinion at høy lønn er ganske eller svært viktig for
studievalget. Da er det ikke rart at læreryrket er uaktuelt for stadig flere.
Krevende lærerhverdag
Mange
kan imidlertid godta en lavere lønn dersom jobben er meningsfylt og givende. Dessverre
er det slik at selv om lærerjobben ofte er nettopp både meningsfylt og givende,
er det også mange lærere som rapporterer om en krevende hverdag.
Det
handler blant annet om en arbeidshverdag preget av mange krav, arbeidsoppgaver
som ligger utenfor lærernes kjernekompetanse og knappe ressurser. Resultatet er
at lærere
topper statistikken over fysiske og psykiske plager som et resultat av jobben.
I
tillegg til lønn og en krevende arbeidshverdag, opplever mange lærere at det
kuttes i skolene. Når kommuner og fylkeskommuner skal spare penger, står ofte
skolene lagelig til for hugg. Det fører til skoler hvor lærerne blir presset
til å levere mer for mindre, og hvor mange kjenner på at de ikke får gjort den
jobben de ønsker å gjøre.
Hoel
peker på endring av lærerutdanningen, forsøksordninger og opptakskrav som
mulige løsninger. Utfordringen er imidlertid at lave søkertall bare er et
symptom. Det underliggende problemet er at læreryrket ikke er attraktivt nok.
Yrket må gjøres mer attraktivt
Løsningen
er altså å gjøre yrket i seg selv mer attraktivt. Da behøves ikke talepunkter
om å tenke nytt, men en regjering som faktisk er villig til å gjøre noe med
lønnsnivå, arbeidshverdag og ressurssituasjonen i skolen. Om det er dette Hoel
mener når han snakker om «modige grep», skal jeg stå i første rekke for å
applaudere.