Rektor: – Skummel utvikling
Søkertallene til lærerutdanningene faller for femte år på rad. Rektor ved Ytre Enebakk skole sliter allerede med å få tak i kvalifiserte lærere. Hun etterlyser nytenkning.
– Disse søkertallene bekrefter det vi har sett over tid: Læreryrket er dessverre et yrke som blir stadig mindre attraktivt, sier Ingelinn Gramstad, rektor ved Ytre Enebakk skole.
Fredag ble årets søkertall til høyere utdanning lagt frem. De viser at mens rekordmange søker seg til høyere utdanning generelt, faller søkertallene til lærerutdanningen for femte år på rad.
Gramstad er ikke i tvil om hva hun tenker om den utviklingen:
– Dette er skummelt, sier hun.
Mange ukvalifiserte
– Vi trenger flere lærere. Uten godt tilfang av kvalifiserte lærere blir det vanskelig å få en felles forståelse av arbeidet som skal gjøres i skolen. Jeg synes også det er synd at flere ikke ser hvor fantastisk det faktisk er å få stå i klasserommet, sier Ingelinn Gramstad.
I fjor høst besøkte Utdanningsnytt skolen til Gramstad, Ytre Enebakk skole. Temaet var bruken av ukvalifiserte lærere. Den høsten hadde ikke Gramstad klart å kapre en eneste nyutdannet lærer. I søkerbunken var det riktignok søkere med høyere utdanning, også barnehagelærere og spesialpedagoger, men de mangler fagkompetanse i norsk, engelsk og matte. Da blir de fremdeles regnet som ukvalifiserte.
Løsningen blir ofte, forklarte hun, å ansette noen i midlertidige stillinger som lærere, men som ikke har lærerutdanning.
– Jeg har alt fra en med bachelor i psykologi til en tømrer. Og så er det noen som tar lærerutdanning og får fast jobb under forutsetning av at de fullfører, sa Gramstad i høst.
Hun etterlyser at det tas grep med lærerutdanningen og overgangen til yrkeslivet.
– Jeg hører jo at mange ønsker seg en lærerjobb og ser mye bra med yrket, men at en femårig mastergrad føles voldsomt å starte på, og at praksissjokket er stort, sier hun.
Modigere grep
Så hva gjør egentlig regjeringen?
I starten av april i år la de frem profesjonsmeldingen, som omhandler sykepleierutdanningen og lærerutdanningen. Da valgte de å fjerne karakterkravet for å komme inn på sykepleierstudiet. For lærerutdanningen derimot består både masterkrav og karakterkrav.
Men regjeringen åpnet for at studiestedene kan søke om dispensasjon fra karakterkravet dersom de ikke har nok kvalifiserte søkere. Det vil gjelde allerede fra i høst.
Under pressekonferansen fredag antydet minister for høyere utdanning, Oddmund Hoel (Sp), at de må vurdere ytterligere tiltak:
– Vi har slitt med lærerrekrutteringen i flere år. De grepene forrige regjering gjorde, da de innførte masterutdanning og karakterkrav, er en medisin vi har lite tro på at vil føre frem. Vi må spørre oss om det er forsvarlig å fortsette med det vi gjør i dag, eller om vi bør tenke helt nytt og ta modigere grep, sa Hoel.
Rektor Ingelinn Gramstad synes det høres lurt ut.
En myk start
– Jeg tror et praksisnært sisteår i lærerutdanningen hadde vært en stor fordel. Et år med lønn og veiledning og en myk start på lærerlivet, sier hun.
– Jeg håper også man satser enda mer på de som allerede arbeider i skolen, men som ikke er formelt kvalifisert. De har jo faktisk et stort ønske om å jobbe her.
– Hva med deg, liker du å jobbe i skolen?
– Definitivt! Og jeg håper flere får øynene opp for hvor givende det der. Som lærer får du være med å bygge samfunnet og styrke mulighetene til de som skal være Norge fremover.