Barnehagestiftelsen Kanvas har lyst ut syv stillinger som barnehagelektor. Illustrasjonsfoto: Eva Groven
Kanvas tester ut nye stillinger som barnehagelektor
Barnehagestiftelsen Kanvas lyste i juli ut syv stillinger som barnehagelektor. Mathilde Tybring-Gjedde (H) og nestleder i Utdanningsforbundet, Hege Valås, vil ha flere barnehagelærere med master.
Barnehagestiftelsen Kanvas lyste i juli ut syv stillinger som barnehagelektor. To av barnehagene har allerede tilsatt hver sin barnehagelektor.
Annonse
Begge hadde en intern søker med master. Til de resterende fem barnehagelektorstillingene gikk søknadsfristen ut i august. I disse dager pågår det intervjuer med søkerne, sier Lene Kjeldsaas, leder for Kanvas kompetanse.
– Er Kanvas først ute med å tilby stilling som barnehagelektor?
– Helt sikker kan jeg ikke være, men vi har i alle fall ikke fanget opp at noen andre har lyst ut stillinger som barnehagelektor ennå. Med disse syv stillingene har vi tenkt å høste erfaringer med denne nye ordningen, sier Kjeldsaas.
Barnehagelektorstillingene er lyst ut i Oslo, Bærum, Røyken og Levanger.
Kjeldsaas forteller at interessen for de nye barnehagelektorstillingene er stor, men litt varierende fra barnehage til barnehage.
Kanvas-lederen sier lektorstillingene er et tiltak som skal sørge for at man ikke utdanner seg vekk fra barna, men heller utdanner seg til en stilling der man kan fortsette å være sammen med barna.
– Barnehagelektorene får en egen stillingsbeskrivelse. På sikt håper vi at Private barnehagers landsforbund (PBL) og Utdanningsforbundet klarer å få på plass en egen tariffkode for disse stillingene. Det mangler per nå, sier Kjeldsaas.
– Barnehagelektorene skal jobbe med barnehagebasert kompetanseutvikling i personalgruppa, gjennomføre vurderingsarbeid, omsette aktuell forskning i praksis og samarbeide med akademia.
Kjeldsaas forteller at Robert Ullmann, daglig leder i Barnehagestiftelsen Kanvas, og resten av ledelsen har vært pådrivere for å få på plass de nye barnehagelektorstillingene.
– De vi tilsetter vil ha litt ulike mastergrader. En av søkerne som nå er tilsatt, har for eksempel en mastergrad i spesialpedagogikk med fordypning i logopedi.
Høye ambisjoner
Høyres Mathilde Tybring-Gjedde roser Kanvas for å tenke nytt.
– Det er flott at de prøver ut en slik alternativ karrierevei for barnehagelærere. Dette er en parallell til lærerspesialistordningen som vi har i skolen. Tanken er at det skal være mulig å påta seg faglige lederoppgaver, ikke kun administrative, sier hun.
Stortingspolitikeren mener barnehagelektorene vil få en unik mulighet til å bidra til at barnehagelærerne får mer rom til å reflekterer over egen praksis.
– Jeg tror mange barnehagelærere kan tenke seg å videreutdanne seg til en stilling der de kan drive med utviklingsarbeid og følge opp barna i fellesskap med andre kolleger. Dette er også stillinger der man kan knytte seg tettere opp mot akademia og forske på egen praksis, sier Tybring-Gjedde.
– Det er behov for kompetanseutvikling i barnehagene for å kunne gjøre et godt vurderingsarbeid og for å kunne gi alle barn et kvalitetsmessig godt barnehagetilbud. Jeg vil berømme Kanvas for at de nå ligger i front med denne utprøvingen. Det å utlyse stillinger som barnehagelektor er både interessant og på tide, mener hun.
Drahjelp fra lærerutdanningsrådet
I juni 2016 var stortingsmeldingen «Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen» oppe til debatt i Stortinget. På samme tidspunkt besluttet Nasjonalt råd for lærerutdanning (NRLU) at de ønsket at barnehagelærere skulle gis mulighet til å utdanne seg til barnehagelektor.
Knut Patrick Hanevik, tidligere dekan ved Oslo Met, og Ivar Selmer-Olsen, tidligere prorektor ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) la i juni 2016 fram strategier for utvikling av masterprogram og ny karrierevei til barnehagelektorer på et møte i lærerutdanningsrådet.
Til Khrono uttalte Selmer-Olsen:
– Barnhageansatte er lønnet etter stillingskategori og ikke etter hvor mye utdanning de har. En innføring av barnehagelektor vil bli en ny karrierevei i barnehagen, og jeg er helt sikker på at det vil stimulere flere til å ta master. Det vil gi mer forskningsbasert kompetanse i barnehagene, og det vil både barna og barnehagene nyte godt av.
Annonse
Ønsker flere med master
Også Utdanningsforbundet har jobbet for å få på plass ordninger som bidrar til at flere barnehagelærere tar en barnehagefaglig mastergradsutdanning. Når nesten alle barn går i barnehage har samfunnets krav og forventninger til barnehagene økt , sier nestleder Hege Valås.
– Vi har fått et behov for høyere kompetanse innen barnehageledelse, kulturelt mangfold, å skape et godt språkmiljø og ikke minst følge opp barn med særskilte behov. Kompleksiteten i utfordringene gjør at barnehagene har behov for barnehagelærere med masterutdanning innen disse områdene.
Utdanningsforbundet ønsker å få på plass stillingskategorier for barnehagelærere med barnehagefaglig mastergrad.
– Det er en stor utfordring at mange barnehagelærere har tatt masterutdanning, men uten at de har fått lønnsmessig uttelling for det, sier Valås.
Så langt har ikke forbundet krevd å få en egen lektorkode for barnehagelærere.
– Men i tariffavtalen for kommunale barnehager, på KS-området, har vi fått på plass at dersom det utlyses stillinger som krever masterutdanning så skal det også gjenspeiles i lønn, sier Valås.
– Vi må øke forståelsen for at barnehagefaglige masterutdanninger ses på som relevant og attraktivt både fra arbeidsgiversiden og fra arbeidstakersiden.