Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).Arkivfoto: Marie von Krogh
Slik skal regjeringen gjøre skolen mer praktisk
160 millioner til utstyr, mer fleksibel timebruk, idébanker og pilotskoler. Slik er regjeringens oppskrift på å øke motivasjonen og variasjonen i skolen.
– Politikere både på høyre- og venstresiden har snakket om mer praktisk
læring i flere år. Vi gjør noe med det, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
Fasiten er flere tiltak for mer praktisk undervisning, for grunnleggende ferdigheter og elevens skolemiljø. Det er derimot lite detaljstyring og få pålegg.
Ifølge Nordtun handler det snarere om å bedre rammene.
– Vi øker handlingsrommet for skolene og lærerne. Vi legger vi til rette for at skolehverdagen skal bli mer praktisk,
variert og aktiv slik at motivasjonen øker og elevene lærer mer, sier hun.
Det må vi gjøre noe med, mener kunnskapsministeren.
– De siste årene har vi sett historisk dårlige læringsresultater i norsk
skole. Skolen har vært for stillesittende og teoritung. Nå gjør vi viktige grep
for å snu utviklingen, sier hun.
– Elevene har gitt oss klar beskjed om at de ønsker en skole der de er mer
i aktivitet og der det de lærer oppleves mer forståelig og relevant for deres
hverdag.
Nordtun understreker at de vil ha mer praktisk læring i alle fag, med begrunnelsen at det gir mer læring.
– Praktisk læring handler også om å gjøre opplæringen i fag
som matematikk, norsk og naturfag mer praktisk, relevant og utforskende.
Kunnskapsministeren benytter også anledningen til å peke på hva regjeringen allerede har gjort.
I stortingsmeldingen følger kunnskapsministeren opp med følgende nye tiltak:
Mer penger til utstyr. Utstyrspotten som regjeringen lanserte i fjor, og som da var på 127 millioner kroner, skal økes til 160 millioner neste år.
(Mange har imidlertid vært kritiske til at potten er for liten. En utregning Utdanningsnytt gjorde i vår viste at 127 millioner holder til to sløydbenker per skole. )
En idébank med praktiske undervisningsopplegg.
(Høyre la frem et lignende forslag til siste kommunevalg. Les den saken her.)
60 millioner til styrking av utvalgte nasjonale sentre. Sentrene skal bidra til kompetanseutvikling, utvikle materiell og opplegg som lærerne kan bruke i undervisningen.
Opprettelse av pilotskoler. Noen skoler blir tilbudt å være pilotskoler som skal bidra til kompetanseutvikling og erfaringsdeling. Prosjektene skal evalueres.
Nessa Nordtun er også opptatt av de nye mulighetene som ligger i den nye opplæringsloven:
Tidligere kunne skolene omdisponere 5 prosent av timene i fagene i grunnskolen. Det betyr at de kan ta timer fra et fag og heller bruke dem på et annet fag.
Nå er dette utvidet til å gjelde 10 prosent av timene.
Annonse
Vil ha valgfag på mellomtrinnet
I tillegg sier regjeringen i melding at de vil gjøre det obligatorisk å tilby arbeidslivsfag ved alle ungdomsskoler.
Arbeidslivsfag skal være et alternativ til fremmedspråk eller språklig fordypning, og skal gi elevene mulighet til å arbeide praktisk og gi dem en forsmak på yrkesfagene.
Faget ble innført allerede i 2015, men det er i dag valgfritt for skolene å tilby det.
Regjeringen ønsker også å innføre valgfag på mellomtrinnet (5.-7. trinn).
I dag er det bare ungdomsskoleelever som har
denne muligheten. I første omgang foreslås det to timer i uken på ett årstrinn,
men det blir opp til skolene hvor på mellomtrinnet timene legges. Dette skal på høring.
Regjeringen snuser dessuten på å gjøre noe med fremmedspråk i ungdomsskolen. Det er i dag obligatorisk for alle elever å velge et fremmedspråk eller språklig fordypning.
I stortingsmeldingen slås det også fast hva som skal bestå:
Regjeringen vil beholde alle internasjonale tester (som PISA, TIMSS og PIRLS).
Det skal fortsatt være eksamen på 10. trinn.
Og det skal fremdeles være en form for nasjonale prøver. Men dagens versjon vil regjeringen skrote.
I stedet ønsker de å utvikle læringsstøttende prøver. Disse prøvene skal først og fremst være laget for at lærerne skal kunne bruke resultatene i elevarbeidet. Men det skal fortsatt være mulig for skoleeier å trekke ut styringsresultater.
Det er i tråd med Prøitz-utvalgets anbefalinger, som de la frem i fjor høst. De anbefalte derimot å avvikle eksamen i ungdomsskolen.
Dette koster testene i skolen
Det er anslått at den årlige samlede samfunnsøkonomiske kostnaden ved å gjennomføre eksamen, nasjonale prøver og tidligere obligatoriske kartleggingsprøver i lesing for 1.-3. trinn og i regning for 2. trinn ligger på om lag 2,6 milliarder kroner. (Tall fra 2020).
Nasjonale prøver alene har en prislapp på om lag 19 millioner kroner.
Utdanningsdirektoratets kostnader for å utvikle eksamensoppgaver til sentralgitt skriftlig eksamen var i 2022 om lag 40 millioner kroner. I tillegg kommer statsforvalterens kostnader for å administrere sensur og honorere sensorene på om lag 138 millioner kroner per år.
Utdanningsdirektoratets kostnader til utvikling og forvaltning av IT-systemene for eksamen og prøver utgjør om lag 40 millioner kroner årlig. I tillegg kommer årlige kostnader for kartleggingsprøver i regning og lesing for 1. og 3. trinn til om lag 2 millioner kroner per stk.
Kostnadene for deltakelse i de internasjonale undersøkelsene har variert mellom 22 og 33 millioner årlig i perioden 2018–2022. Det dekker deltakelse i PISA, TIMSS, ICCS, ICILS, PIRLS og TALIS.
Utdanningsdirektoratet har også kostnader knyttet til utvikling, drift og forvaltning av andre prøver, verktøy og datakilder som ståstedsanalysen, mal for tilstandsrapport, RefLex, udir.no/statistikk og analysebrettet på om lag 27 millioner kroner.
Når det kommer til skolemiljøet legges det også frem flere tiltak i meldingen:
Regjeringen vil gi kommunene tilskudd til egne skolemiljøteam som skal hjelpe de skolene som har størst utfordringer.
De vil erstatte Elevundersøkelsen med en ny skolemiljøundersøkelse.
De foreslår en ny tiltakspakke for å forebygge bekymringsfullt fravær og innfører et nytt nasjonalt fraværsregister for alle trinn i grunnskolen.