Ill.foto: Mostphotos
Derfor valgte jeg å bli spesialpedagog
Debatt: I forbindelse med at det nærmer seg årets opptak for høyere utdanning via Samordna opptak, så ønsker jeg å rette fokus mot mitt yrke; spesialpedagog.
I mine øyne er yrket og rollen som spesialpedagog for lite fremme i media. Jeg ønsker derfor å gi et innblikk
i min reise, slik at flere kan få en forståelse av hva dette yrket kan
innebære.
Og ja, jeg håper at det særlig treffer mitt kjønn. Dette viser statistikken
fra Statistisk sentralbyrå (her fra henholdsvis 2018
og 2022).
Tallene fra 2018 viser også et tydelig behov mannlige spesialpedagoger. Det er
generelt mer behov for menn i skolen, og også som spesialpedagoger. Dette har
særlig med tanke på rollemodeller å gjøre. Enkelte elever har behov for en
tydelig, mannlig rollemodell.
Jeg har bachelor og master i
spesialpedagogikk, med fordypning innen utviklingshemning. En ting med bachelor, men hva
førte meg inn på akkurat den fordypningen?
Første gang jeg kom i kontakt med
faget spesialpedagogikk, var da jeg valgte et enkeltemne på andre året på
bachelor. Dette var altså før jeg begynte på selve bachelorstudiet. Jeg kom
da inn på en forelesning, og møtte navn som Piaget og Vygotskij (begge teoretikere
innen utviklingspsykologi). Navn som var helt ukjent for meg den gang, i og med
at jeg ikke hadde den nødvendige førkunnskapen man får gjennom første året av
bachelor.
Uansett så ga dette meg en
gryende interesse for feltet. For det kognitive, for menneskets utvikling, for
læring og kommunikasjon. En interesse som, gjennom årene jeg har jobbet, bare
har økt. En interesse for forskning, en interesse for å forstå, lære, prøve ut.
En interesse for det individuelle mennesket som en lærende, sosial og mestrende
aktør i det store bildet.
Etter endt bachelor pekte
veien mot master. I første omgang hadde jeg lyst til å søke på psykososiale
vansker som en fordypning. Gå i fotsporene til min far og mor (henholdsvis
psykolog og lærer).
Det ble ett år med jobb imellom
der, og da fikk jeg erfaringen med å jobbe som skoleassistent. Det ble en øyeåpner for meg i den
forstand at jeg fikk mer erfaring med å jobbe med ulike elever, inkludert med
sjeldne diagnoser. Erfaringene fra dette året ga ytterligere næring til frøet
som ble plantet da jeg begynte å studere spesialpedagogikk.
En større
forståelse, undring og fascinasjon av det jeg nå i etterkant virkelig synes er
spennende med dette yrket; det unike mennesket. Både som et enkeltstående
individ i samhandling med seg selv, og med andre, samt det lærende, mestrende
og utviklende individet. Sett i lys av de interne prosesser og egenskaper, samt
de eksterne hva gjelder å interagere med de rundt seg, i en kontinuerlig
pardans og et dialogisk samspill. Som medfører utvikling for begge parter.
Å bruke kunnskapen om det enkelte
mennesket. Kognitiv utvikling. Det nevrologiske aspektet. Individets
sammensatte evner og forutsetninger. Å kunne bruke dette sammen med forskning og etablert fagkunnskap.
Og hvordan best mulig imøtekomme dette for å kunne bidra til, og tilrettelegge
for at nettopp dette individet, både alene og sammen med andre, opplever seg
selv som et selvstendig individ, et mestrende individ og et samhandlende
invidid. Å være med og kunne bidra på deres reise for å finne sitt indre og
sitt samhandlende Jeg. Det for meg var kunnskap og erfaringer som både
studier og arbeidserfaring har gitt meg.
Det ene førte til det andre; og
det resulterte med at jeg søkte meg inn på master med fordypning innen utviklingshemning,
og skrev master basert på mine erfaringer fra året som skoleassistent.
Jeg har, i løpet av mine år så
langt som spesialpedagog, fått jobbet med mange dyktige fagpersoner, tilegnet
meg mye spennende og mangefasettert kunnskap (inkludert det psykososiale) og
kompetanse om ulike sider ved dette yrket og denne rollen.
Disse årene, har i tillegg, til
fagkunnskap, også gitt meg verdifulle, men også vanskelige, perspektiver og
dilemmaer da man kommer nærmere inn på enkeltindivider og hele familier.
Årene har også gitt meg
muligheten til å følge enkeltelever over lengre periode, og følge dem på deres
utvikling. Dette er noe av det jeg setter høyest i dette yrket. Å se hvordan
tilegnet kunnskap og kompetanse, og bruken av dette i den daglige tilretteleggingen,
i en daglig skreddersøm for den enkelte elev. Hvordan dette over tid, med
kontinuerlige, små eller større justeringer og knepp, gjør at eleven retter seg
mer og mer opp i ryggen og imøtekommer de utfordringer som kommer med stadig
mer motivasjon og selvtillit.
Og særlig når man møter motgang. At man da har
opparbeidet en kjennskap til eleven og en relasjon, hvor man vet hva
eleven har behov for, hvordan eleven har behov for det, hvorfor
og hvor lenge.
Når jeg får spørsmålet om hva det
er som jeg vil trekke frem vet dette yrket og fagfeltet, så er det følgende:
Hvor variert, spennende,
utfordrende og lærerikt dette yrket og faget er.