Kokkelærling Leon Nilsen, konditorlærling Ingvild Jansen og servitørlærling Tor Espen Ovesen på kjøkkenet på Brittania.Foto: Harald Vingelsgaard.
Slik er det å være lærling i hotellbransjen nå
Koronatest, strenge krav til smittevern og «husarrest». Slik har det vært for lærlingene som skal bli kokk, servitør og konditor, på det eksklusive Britannia Hotel i Trondheim.
HaraldVingelsgaard
PublisertSist oppdatert
Annonse
Servitørlærling Tor Espen Ovesen (19) ønsker Yrke velkommen til grillrestauranten «Jonathan», som er en av Britannias seks restauranter. Der arbeider han som andreårslærling.
Annonse
– Hva er det viktigste for deg når du skal gjøre en god jobb?
– Være i godt humør, smile og le. Tilpasse meg gjestene. Nå for tiden må jeg holde mer avstand til gjestene, sier han, og tenker på faren for koronasmitte.
Dagene på jobb blir ikke de samme nå som før koronaen spredde seg ut over landet.
– Jeg må tenke ekstra mye på forskjellige ting hele tiden. Ikke ta high five med kollegaer på bakrommet. Ikke klø meg på haka i restauranten, sier han.
Men det er ikke bare det å holde avstand 19-åringen må tenke på. Han må også passe på egen pollenallergi.
– I Britannia Hotell er det mye blomster, og det er ikke ideelt for meg som har pollenallergi.
Ovesen må derfor passe på at han ikke står og «snufser» på grunn av allergien, i frykt for at gjester kan tro at han har symptomer på Covid-19.
Husk én meters avstand mellom hver enkelt person. Den regelen følges, men ikke alltid for servitører.
– Når jeg serverer gjestene mat og drikke, går jeg inntil bordet, sier han.
Å sette ned mat og drikke på denne måten er definert som greit, selv om det er kortere avstand enn én meter til gjesten.
Men når han står og snakker med gjestene, trekker han seg litt tilbake, minst én meter fra nærmeste person. Det er lett å holde avstand i grillrestauranten «Jonathan», fordi bordene er ganske store. Og inntil hvert enkelt bord skal det ikke være flere enn åtte gjester.
– Jeg står aldri i nærheten av gjestene og prater ved et bord i mer enn fem minutter, sier servitørlærlingen. Står man og prater med folk i mer enn et kvarter, på mindre enn to meters avstand, defineres det som nærkontakt av helsemyndighetene. Nærkontakt er en regel i forbindelse med koronavirus-karantene.
Ovesen tar frem en flaske med Spildemost med eple og solbær og demonstrerer hvordan han skjenker. Lærling Ingvild Jansen (19), som skal bli konditor, og lærling Leon Nilsen (19), som skal bli kokk, tar plass ved et bord sammen med Espen Aunaas, som er kjøkkensjef i Britannia Hotel.
Han har opplevd mye dramatikk de seneste månedene.
– Da Norge ble stengt ned i mars, raste bestillingene ut. Tomt hotell. Vi stengte. Alle ansatte ble permittert, unntatt noen som måtte ta vare på bygget, sier han. Britannia har 180 fast ansatte.
Hotellet åpnet en måned senere, med begrensninger.
Da Yrke var til stede i august, var mye fortsatt strengt i Britannia Hotel.
– Alle gjester som bestiller bord, må oppgi navn, telefonnummer og e-postadresse, sier Aunaas. Dermed kan gjestene spores om det oppstår koronasmitte.
Regler
Andre strenge regler er: All alkohol serveres ved bordene. Ingen kan stå ved en bardisk og drikke. Alle må sitte på stoler.
Hele hotellet er svært opptatt av god håndhygiene. Antibac finnes nærmest overalt. Ansatte desinfiserer kontaktflater som dørhåndtak og betalingsterminaler ofte.
Britannia Hotel følger med andre ord myndighetenes strenge regler for å unngå smitte av koronavirus. Den strengeste veilederen er «Trondheim kommunes veileder for serverings- og skjenkesteder under Covid-19». Den beskriver i detalj hva som gjøres for å hindre smitte. Denne veilederen har Britannia Hotels assisterende direktør, og representanter for seks andre serveringssteder og skjenkesteder, vært med og laget i samarbeid med Trondheim kommune.
Britannia følger Folkehelseinstituttets regler for å unngå smitte. De følger selvsagt også med på alt nytt som regjeringen bestemmer av pålegg og tiltak som berører deres bransje.
– Steng alkoholserveringen klokka 24.00! Den beskjeden ga regjeringen dagen før vi møtte kjøkkensjef Espen Aunaas og lærlingene. Et strengt påbud, på kort varsel. Vanligvis skjenker hotellet til klokka 02.00 om natta.
– Vi måtte handle raskt, snu oss på femøringen, sier kjøkkensjefen.
Kortere skjenketid er ment å bidra til mindre spredning av koronavirus.
Rammet
Lærlingene ble hardt rammet av nedstengningen av landet i mars i år, selv om ingen av dem selv er blitt smittet.
– Da hotellet stengte i mars i år, ble jeg permittert. De første dagene var det deilig å være hjemme, men det ble etter hvert et mareritt, sier Leon Nilsen (19), som er andre års kokkelærling i Britannia Hotel.
Men han fant på noe smart.
– Jeg måtte finne på noe kokkefaglig hjemme. Jeg lagde middager og desserter til familien min, inspirert fra menyen i Speilsalen og det jeg hadde lært i læretiden i Britannia Hotell.
En av disse rettene fra Speilsalen var pannestekt and med rødvinstrøffel saus, potetkrem og helstekt blomkål som ble med brunet smør idet den ble tatt ut fra ovnen. En eksklusiv rett til familien hjemme hos Nilsen. Den falt i smak.
– Familien syntes det ble kjempegodt. Praksisen hjemme var gull verdt.
Han fikk også mye digital opplæring via Opplæringskontoret for restaurant- og matfag i Trøndelag, i tiden som permittert, da landet var stengt ned for korona.
"Husarrest"
Konditorlærling Ingvild Jansen gikk andre året på restaurant- og matfag ved Strinda videregående skole da skolen stengte våren 2020.
– Det ble ikke fri og ferie, det ble kjedelig. Men jeg var heldig og fikk jobb. Jeg arbeidet på kjøkkenet til et aldershjem hvor jeg hadde jobbet litt tidligere.
Hun jobbet med andre ord for eldre mennesker, høyrisikogruppen for sykdommen Covid-19.
– Da jeg arbeidet på aldershjemmet, måtte jeg passe ekstra godt på hvem jeg kunne være sammen med på fritiden, for å unngå å bli smittet med koronavirus. Jeg reiste ingen steder, og jeg var for det meste hjemme på fritiden.
Et slikt liv på fritiden var ikke bra.
– Det ble som «husarrest».
Tiden gikk. Korona-problemet roet seg i Norge.
Britannia Hotell åpnet igjen i slutten av april, med svært strenge regler for smittevern. Nilsen lærte mye, men ble syk.
– Jeg kom tilbake på jobb, med masse inspirasjon. Vi åpnet nye konsepter. Da jeg arbeidet med frokost, var det forbudt med buffet. Derfor startet vi med «à la carte» til frokost, et nytt konsept, sier kokkelærling Leon Nilsen. Gjestene fikk med andre ord velge fra en meny hva de ville bestille til frokost, i stedet for å forsyne seg selv fra buffet.
– Jeg sto på kjøkkenet og lærte veldig mye.
– Men en av de første dagene etter at jeg kom tilbake på jobb, ble jeg dårlig. Jeg fikk sinnssykt vondt i hodet og ble kvalm. Da jeg kom hjem, ga jeg beskjed til sjefen om at jeg var syk.
Annonse
Ikke korona
– Sjefen sa jeg måtte holde meg hjemme til jeg ble frisk. Jeg måtte teste meg for Covid-19. Testen viste at jeg ikke var smittet av korona. Heldigvis. Jeg ble frisk igjen og kunne komme tilbake til jobb etter noen dager, sier han.
Ingvild var glad for å komme tilbake til skolen våren 2020.
– Det var godt å komme tilbake til skolen og møte folk igjen, være sosial og lære nye ting. Jeg merket at jeg savnet skolen.
Ingvild begynte som kokkelærling sommeren 2020.
– Jeg lærer svært mye på kort tid i Britannia Hotell. Jeg har fått en god start på min læretid, i et godt faglig miljø med mange hyggelige mennesker. Jeg gleder meg til å lære mer, sier Ingvild, som skal bli konditor. De to andre lærlingene er helt enige. De stortrives som lærlinger for tiden, selv om de må ta mange ekstra hensyn for å unngå smitte av korona.
Kjøkkensjefen er godt fornøyd med lærlingene sine.
– Lærlingene våre er veldig flinke, sier kjøkkensjef Espen Aunaas, før han trykker på en Antibac-flaske for å desinfisere sine hender.
Konditorlærling Jansen har om lag to år foran seg som lærling i Britannia Hotel. Servitørlærling Ovesen og kokklærling Nilsen har bortimot ett år igjen av sin læretid. Disse lærlingene lærer ikke bare om fagene sine, men også mye om smittevern, for å hindre spredning av koronavirus.