- Osloskolen flyter ikke fritt. Vi vet hvor vi står og hvor vi vil, sier Raymond Johansen
Foto: Marianne Ruud
– Umusikalsk av Høyre å jakte bedre skoleresultater midt i en pandemi
Byrådsleder Raymond Johansen mener Høyres terping på resultatene fra nasjonale prøver er dårlig stil når hovedstadens skoler står midt i koronapandemien.
– Høyre har nok et smalere kunnskaps– og læringssyn enn byrådet. Jeg lever godt med at vi ikke er helt på linje her, sier byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen.
– Vi mener skoleledere og lærere har metodeansvaret, og så er det vår oppgave som politikere å gi skolene både tillit, arbeidsro og ressurser til å møte de politiske målene vi har satt for skolen.
Var forberedt
Onsdag var han til stede i bystyremøtet med sin byråd Inga Marte Thorkildsen. I forkant hadde Høyres Øystein Sundelin varslet at Johansen måtte svare for sin byråds ansvar for konsulentbruk og den mye omtalte lønnsveksten til flere direktører i Utdanningsetaten.
Men spørsmålet uteble.
– Når bystyrerepresentanter i forkant varsler at de vil stille bestemte spørsmål, forbereder vi oss ekstra grundig på det. Men det er selvsagt bystyrerepresentantenes privilegium ikke å stille spørsmål likevel, sier byrådslederen.
Les også: Inga Marte Thorkildsen ser behov for bedre dialog med skolelederne
– Vet hvor vi skal
Til Utdanningsnytt avviser han imidlertid påstanden fra Skolelederforbundet om at Oslo-skolen er en «førerløs farkost».
– Oslo-skolen seiler selvfølgelig ikke fritt. Vi har en veldig sterk offentlig fellesskole i Oslo med et klart samfunnsmandat. Det er ikke tilfeldigheter som rår, sier Johansen.
– Vi vet veldig godt hvor vi vil og hvor vi står. Men vi har en litt annen skolepolitikk enn både Høyre og Skolelederforbundet. Det virker som de ønsker seg langt sterkere politiske detaljføringer på lærernes pedagogiske praksis og mer resultatstyring.
– Umusikalsk
I spørretimen var derimot Høyre mer opptatt av resultatene på nasjonale prøver for elevene på 5. trinn. Tallene viser at Osloelevene samlet gjør det best i landet. Høyre er likevel kritisk til at andelen som ligger på laveste nivå i lesing har steget, mens andelen som ligger på høyeste nivå har sunket.
Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen svarte at resultatene skyldes at færre har fått fritak fra prøvene. Hun mener også pandemien kan ha gjort sitt utslag. Det støtter hennes byrådsleder.
– Vi er midt i en pandemi som har slått hardt inn i skolene våre. Elevene har hatt hjemmeskole, mange har vært i karantene og det har vært svært krevende for lærerne å drive skole på en forsvarlig måte. Jeg synes det er litt umusikalsk av Høyre å jage etter enda bedre resultater på nasjonale prøver når resultatene tross alt er veldig gode selv i et annerledes-år som 2020, sier Johansen.
Reell politisk uenighet
Det er ikke Høyres Øystein Sundelin enig i:
– Vi kan ikke sette arbeidet med grunnleggende ferdigheter på pause. Helsevesenet kan heller ikke sette behandlingen pasienter som ikke har korona på pause. Forpliktelsene til elevene er viktigst, sier han.
– Her er det en reell politisk uenighet mellom Høyre og den sittende byråden. I Høyre mener vi satsingen på grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk er aller viktigst. Byråden ser ut til å være mer opptatt av læringsmiljø. Det skal selvsagt jobbes med begge deler, men vi mener at hvis elevene lærer seg grunnleggende ferdigheter så gir det også et godt læringsmiljø. Hvis byråden prioriterer læringsmiljøet først, da må hun si det, mener Sundelin.
Les også: Clemet: - Jeg er bekymret for de sterke kreftene i Utdanningsforbundet og på venstresiden