Matamatikk-lærere mangler kulturell forståelse, mener forsker.Illustrasjonsfoto: Marie von Krogh
Etterlyser mer kulturell forståelse hos matematikk-lærere
Mange elever med innvandrerbakgrunn strever med matematikk på skolen. Forsker mener manglende kulturforståelsen hos matematikklæreren er en del av forklaringen.
– Språket er ikke det viktigste virkemiddelet for å skape god undervisning i matematikk. Det er mye viktigere at alle elevene kan delta som likeverdige, sier Guri Nortvedt, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning til Apollon.
Annonse
Forskere ved Universitetet i Oslo er i gang med å undersøke hvorfor noen elever sliter mer med matematikk enn andre.
Nortvedt har dybdeintervjuet fire matematikklærere, og konkluderer med at den kulturelle bakgrunnen til enkelte elever kan gjøre det vanskelig for dem å delta i diskusjoner i klasserommet. Det kommer til syne i tenkeoppgaver og refleksjon i matematikk-timene.
– Elever fra ulike kulturer har forskjellige måter å signalisere uenigheter på. Noen elever synes uenighet er sårt og kan oppfatte det som frekt når de er uenige med hverandre eller med læreren. For disse elevene kan det å være kritisk bety det samme som å være uhøflig. Da blir det vanskelig for dem å delta i oppgaver der det å uttrykke uenighet kan være viktig for å komme videre, sier Nortvedt til Apollon.
– For å si det litt forenklet mener vi at større kulturell bevissthet hos læreren kan bidra til å bedre undervisningen.
Hun mener derfor det er viktig at læreren skaper rom for diskusjon i klasserommet, og foreslår en klasseromskontrakt der man blir enige om hvordan de skal arbeide sammen om matematikk. Målet er å gjøre elevene trygge på at de kan argumentere for hvorfor noe er feil eller riktig.