Thom Jambak, leder for Samisk utvalg i Utdanningsforbundet.
Foto: Marianne Ruud.
– Lærere har jobbet for at samiske elever skulle forlate eget språk
– Jeg skulle ønske at lærernes historie i fornorskningen mot samer hadde vært en helt annen, sier Thom Jambak i Utdanningsforbundet.
I en ny rapport kommer det fram at skolen og lærerne har bidratt til at samer, kvener og skogfinner er blitt fornorsket. Leder for Samisk utvalg i Utdanningsforbundet synes rapporten er trist lesning.
– Som en del av fornorskningsprosessen må vi innse at lærere har jobbet for, og ikke imot, at samiske elever skulle forlate eget språk, identitet og levesett for å bli mest mulig lik norske elever. Konsekvensen av dette arbeidet er familier som har forlatt sin egen kulturelle tilhørighet for å bli en del av det norske storsamfunnet. sier Thom Jambak. Jambak sitter i styret i Utdanningsforbundet og er leder av forbundets Samisk utvalg.
– Jeg
skulle ønske at lærernes historie i fornorskningen mot samer hadde vært en helt
annen. Og ikke slik historikeren Einar Niemi beskriver fornorskningsprosessen:
«med skolen som slagmark og lærere som frontsoldater», sier Jambak.
Store konsekvenser
Jambak mener fornorskningspolitikken fortsatt preger barn og foreldrene deres.
– Dagens lærere må ta inn over seg hvordan
negativt press over tid har påvirket en hel kultur og et folks identitet, og
fortsatt påvirker mange barn og familier. I dag ser vi at neglisjering av
samisk språk i skolen, manglende språkopplæring og undertrykking av samisk
kultur og tradisjoner kan få fatale konsekvenser for at helt folk, og for
samfunnet ellers, sier Jambak.
Utdanningsforbundet skal arrangere et
seminar om fornorskningen og skolens rolle i slutten av august.
– I tillegg vil vårt samiske utvalg gi oss råd
om hvordan vi skal behandle dette videre i forbundet, sier Jambak.