Sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen (Norske Samers Riksforbund).
Foto: Árvu/Sámediggi
– Norsk opplæringslov uten løft for samiske barn
Debatt: Sannhetskommisjonens rapport vil vise hvordan fornorskningen fortsatt pågår i Norge i dag.
Historisk
har samiske barn blitt nektet å bruke samisk i skolen, og historien kaster
skygger helt frem til vår tid, men allerede nå kan regjeringen og Stortinget styrke
samiske barns rettigheter i skolen – om de vil.
Det norske skolevesenet
ble brukt som et kraftfullt virkemiddel i den over 100 år lange
fornorskningsprosessen mot samiske barn. I juni fremlegger Sannhets-og
forsoningskommisjonen sin rapport, og leder Dagfinn Høybråten har i VG varslet en
ubehagelig sannhet: Systematisk tap av samiske språk er en
fortsatt fornorskning. Som tiltak for å styrke de samiske språkene,
håper jeg kommisjonen vil foreslå å styrke skolenes plikt og rolle som en
kunnskapsinstitusjon for å gi elever opplæring i og på deres eget språk, også
utenfor samisk språk forvaltningsområde.
Det er nemlig på tide å
bruke skolene som et virkemiddel til å bygge opp de samiske språkene, samisk
kultur, identitet og stolthet, på samme måte som skolen ble brukt som et
virkemiddel til å rive dette ned i forbindelse med statens 150 år lange aktive fornorskningspolitikk.
I 1898 sendte daværende Kirkeminister
Wilhelm Andreas Wexelsen i Kirke- og undervisningsdepartementet en instruks til
alle skoler som sa at samiske og kvenske elever bare skulle undervises på
norsk. Samisk og kvensk skulle «ikke bruges i videre Udstrækning, end Forholdene
gjør uomgjængelig fornødent». Denne
fornorskingsinstruksen var gjeldende til 1963.Gjennom fire statlige instrukser
på slutten av 1800-tallet ble kravene til at samiske og kvenske barn skulle
snakke norsk i skolen, stadig sterkere.
Dette har bidratt til at
våre samiske språk er truede språk. Dette har bidratt til at det i dag finnes
lite kunnskap om samer og samiske forhold i det norske samfunnet, og det har
bidratt til at samer selv har tatt avstand fra sitt eget språk.
Opplæringsloven må revideres
Opplæringsloven er under
revisjon. Opplæringsloven er i dag en lov som avgrenser samiske barns rett til
opplæring i og på samisk. Den gir blant annet ikke samiske elever rett til å
delta på samiske språksamlinger, den gir ikke rett til læremidler og den
begrenser og detaljregulerer samiske barns språklæring. Rapporter og det
samiske samfunnets erfaringer viser med tydelighet at slik kan vi ikke
fortsette.
Les også: Samiske språk og opplæringslova – noko manglar
Alt dette og mer til
dannet Sametingets grunnlag for konsultasjonene med regjeringen om den nye opplæringsloven.
Vi ønsket endringer. Dessverre endte konsultasjonene med brudd, og Sametinget
kan ikke gi sin tilslutning til den nye opplæringsloven.
Målet med ny opplæringslov
bør være å igjen løfte det samiske med tydelige ambisjoner for å rette opp i
det fornorskningspolitikken har voldt av skade for hele vårt land. Det er
derfor trist og skremmende å erkjenne at Sametinget ble tvunget til å gå til
brudd i konsultasjoner om opplæringsloven når det eneste vi hørte fra
regjeringen var nei, nei og atter nei i våre ambisjoner å gi samiske barn en
reell mulighet til å bli samiskspråklige.
Vi må gjøre noe nå
Skal vi ha et samisk
språkløft i Norge, slik det står i regjeringens politiske løfte Hurdalsplattformen,
så kan vi ikke lenger godta at vi har et lovverk som muliggjør et frafall på samisk
språkundervisning på 60 prosent, og et lovverk som ikke sikrer at samiske
elever blir samiskspråklige. Skal vi sammen klare å utdanne fremtidens
samisklærere og sykepleiere, må vi gjøre noe NÅ. Og muligheten til å gjøre
dette løftet via grunnskolen er NÅ via opplæringsloven.
For det samiske samfunnet
er godt vant med å høre at vi mangler samisklærere, og det hindrer at samiske
barn får god opplæring. Ofte blir mangelen en begrunnelse for at vi ikke kan
gjøre tiltak. Å henvise samiske elever til å vente på at vi får utdannet lærere,
er ikke holdbart.
Derfor er det sentralt å
snu på tankerekken og heller spørre hvordan opplæringsloven kan sørge for
rekruttering av flere elever til å lære samisk og hvordan vi gjennom
opplæringsloven sikrer at elever faktisk blir samiskspråklige. Og ikke minst,
hvordan kan opplæringsloven bidra til at vi får utdannet flere samisklærere? Det
er 26 år siden sist samiske elevers rettigheter ble sist endret i opplæringsloven,
vi kan ikke vente i 26 nye år.
Vi må sikre at loven
faktisk gir elever reell mulighet til å bli samiskspråklige samtidig som at vi
gjennomfører umiddelbare tiltak for å utdanne flere samisklærere. Derfor er den
kommende stortingsmeldingen om rekruttering av samisklærere viktig. Stortinget
skal behandle både opplæringsloven og stortingsmeldingen før sommeren. Det gir
rom for å gjøre kraftfulle tiltak.
Opplæringsloven bør være
et redskap og en nøkkel til å utvikle samisk undervisning og sørge for at vi
lykkes med samisk språkrevitalisering på samme måte som «Wexelsen-plakaten» ble
brukt under fornorskningspolitikken. For Sametingsrådet er det vanskelig å
forstå hvorfor regjeringen ikke foreslår en tilstrekkelig styrking av samiske
barns rett til opplæring i og på samisk når vi kjenner til historien til
hvorfor mange samer ikke kan snakke samisk i dag.
Selv om Sametinget har
gått til brudd med regjeringen på opplæringsloven, så har det aldri før vært en
så stor oppslutning for å styrke samiskopplæringen i skolene. Elever, foreldre
og politikere venter på et reelt løft for samiske språk. Jeg utfordrer regjeringen,
Stortinget, det samiske og norske samfunnet til å vise at vi er nødt til å
gjøre større endringer for samiskopplæringen nå. Vi kan ikke ha en lov som ikke
sikrer at samiske elever blir samiskspråklig, det går ikke i 2023.